Skocz do zawartości
Szukaj w
  • Więcej opcji...
Znajdź wyniki, które zawierają...
Szukaj wyników w...

Zarchiwizowany

Ten temat jest archiwizowany i nie można dodawać nowych odpowiedzi.

darekthebest

Dlaczego jesteście użytkownikami kafeterii???

Polecane posty

Gość bałwanica
a nie...ja nie jestem samotna:)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość chyba niekoniecznie
nie wiem - tak jakoś wyszło

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość Maciek89
Ja też nie jestem samotny. Po prostu mi sie nudzi w domu to tu wchodze :)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość i dobrze
najzadziej cepie

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość
poniewaz moj menszczyzna spi, a ja wole gadac z botem niz z moim psem:classic_cool:

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość a ja tu wchodzę
jak mi źle. czytam te pierdoły i od razu humorek lepszy:)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość chyba masz rację
powyżej ;)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość a ja tu pisze bo mam za duzo
dystansu do siebie :) jestem szczesliwa mezatka, mam w mezu przyjaciela, mam sporo znajomych a kafe mnie odpreza :)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość chyba masz rację
że jak mi źle

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość ahiahiahihiaaa
bo lubię się śmiać z tych zje.bów co zakładają durne, żałosne i często prowokacyjne tematy

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość chyba masz rację
ale za to szczerze

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość chyba masz rację
co niczego nie zmienia

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość inaczej szwungszajba
Koło zamachowe – koło o dużym momencie bezwładności wykorzystywane do krótkotrwałego magazynowania energii mechanicznej. Jest prostym akumulatorem mechanicznym gromadzącym energię kinetyczną. Stosowane w szeroko pojętej mechanice, znajduje zastosowanie zarówno w prostych konstrukcjach (np. koło garncarskie), jak i w nowoczesnych silnikach. Historia Pierwsze ślady wskazujące na wykorzystywania bezwładności obracającego się elementu do podtrzymywania ruchu, czyli protoplasty koła zamachowego, pochodzą z neolitu. Były używane do gromadzenia energii w kołach garncarskich. Po raz pierwszy zostało opisane przez arabskiego inżyniera Ibn Bassal'a w XI w. Zastosował on koło zamachowe do gromadzenia energii w pompie wodnej. Podczas rewolucji przemysłowej koło zamachowe było wykorzystywane w silnikach parowych. Koło zamachowe szprychowe Zastosowanie * Silniki spalinowe – do podtrzymywania ruchu silnika podczas fazy sprężania, oraz do zapobiegania wahań chwilowej prędkości kątowej wału korbowego. * Żyrobus – do napędzania pojazdu między przystankami. * Agregat trałowy i przetwornica demagnetyzacyjna – do wywarzania impulsów elektrycznych o średnim czasie trwania. * Koła garncarskie – do utrzymywania stałej prędkości obrotowej warsztatu. Fizyka koła zamachowego Koło zamachowe wydrążone Koło zamachowe wypełnione Energia kinetyczna obracającego się koła zamachowego wyraża się wzorem: E_k=\frac{1}{2}\cdot I\cdot \omega^2 Moment bezwładności koła zamachowego całkowicie wypełnionego: I = \frac{1}{2} mR^2, Moment bezwładności koła zamachowego wydrążonego: I = \frac{1}{2} m(R^2 + r^2) Dla cienkiego pierścienia (r ≈ R) moment bezwładności osiąga największą możliwą wartość spośród wszystkich kół o tej samej masie i tym samym promieniu zewnętrznym. Jest ona równa: I = mR^2 \, gdzie: ω – prędkość kątowa koła zamachowego, I – moment bezwładności masy względem osi obrotu koła, m – masa koła zamachowego, R – promień zewnętrzny koła zamachowego, r – promień wewnętrzny koła zamachowego. Wnioski * Im większa masa koła zamachowego, tym większą energię może zgromadzić. * Koło zamachowe wydrążone ma większą energię kinetyczną od koła zamachowego wypełnionego o tej samej masie, prędkości kątowej i promieniu zewnętrznym. * Energia gromadzona w kole jest proporcjonalna do kwadratu prędkości kątowej, dlatego tam, gdzie to możliwe, dąży się do zwiększenia prędkości obrotów koła. Przykłady kół zamachowych i energia jaką gromadzą Obiekt k* Masa Średnica Obroty na minutę Energia Koło rowerowe przy prędkości 20 km/h 1 1 70 150 15 Koło rowerowe przy prędkości 40 km/h 1 1 70 300 60 Koło pociągu, 60 km/h 1 / 2 942 100 318 65 000 Mały akumulator energii kinetycznej 1 / 2 100 60 20000 9 800 000 Kula ziemska 2 / 5 5,97·1024 1,27·109 1 / 1440 2,5·1023 * k jest współczynnikiem kształtu we wzorze na moment bezwładności: I = k m r2 (podane wartości są orientacyjne) Koło zamachowe dwumasowe W silnikach spalinowych czterocylindrowych (i większych) cykle pracy poszczególnych cylindrów wypełniają niemal całkowicie czas pracy silnika. Takie silniki nie wymagają ciężkiego koła zamachowego do podtrzymania ciągłości ruchu silnika, ale w trakcie cyklu pracy energia nie jest dostarczana równomiernie. Redukcja masy koła zamachowego prowadzi do dużych wibracji na małych obrotach silnika. Wibracje te przenoszą się na skrzynię biegów i powodują jej przyspieszone zużycie. Ponadto, silnik ze zbyt lekkim kołem zamachowym może się zatrzymywać przy szybszym puszczeniu sprzęgła. By zapobiec tym zjawiskom stosuje się koło zamachowe dwumasowe. Składa się ono z dwóch lżejszych kół zamachowych połączonych tłumikiem drgań skrętnych. Jedno z kół zespolone jest z silnikiem, drugie ze skrzynią biegów, zaś elementy sprężyste tłumika drgań zapobiegają ich przenoszeniu z silnika na skrzynię biegów. Dzięki zastosowaniu dwumasowego koła zamachowego zmniejszają się drgania na małych obrotach silnika, zostaje również zmniejszone szarpnięcie w momencie załączania sprzęgła. Ponadto, koło dwumasowe pozwala na zmniejszenie zużycia paliwa o ok. 5% oraz wydłuża czas życia skrzyni biegów i synchronizatorów. Kolejną zaletą stosowania koła dwumasowego jest zmniejszenie opóźnienia przy dodawaniu gazu. Takie rozwiązanie jest jednak droższe od tradycyjnego, ponadto, w wielu przypadkach koło dwumasowe okazywało się elementem o wysokiej awaryjności. Szacuje się, że co czwarty obecnie (2006 r.) produkowany samochód w Europie ma koło zamachowe dwumasowe

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość mejbe- bejbe
dlatego żebys miał sie nad czym zastanawiac

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

×