Skocz do zawartości
Szukaj w
  • Więcej opcji...
Znajdź wyniki, które zawierają...
Szukaj wyników w...
Zaloguj się, aby obserwować  
Gość gość

nauka języka angielskiego a nudne powtarzanie

Polecane posty

Gość gość

Niniejszy artykuł pochodzi z publikacji pt. "Nauczanie metodą 5s" Problem z powtarzaniem Przy tradycyjnych metodach tłumaczeniowych występuje problem związany z powtarzaniem. Im częściej powtarzamy tę samą rzecz, tym nasz umysł staje się mniej skoncentrowany. Tymczasem rozwój koncentracji jest bezpośrednio odpowiedzialny za przyswajanie nowego języka. Jedno zaprzecza więc drugiemu. W metodzie 5S wzrost koncentracji jest jednym z najważniejszych czynników związanych z przyswajaniem języka obcego, a powtórki traktuje się jako coś, co przeszkadza, a nie pomaga. Tymczasem niemal wszyscy zajmujący się nauczaniem języków obcych są przekonani, że powtarzanie utrwala ich znajomość. Ucząc metodą 5S, będziesz zabiegał o to, by Twoi uczniowie nie mogli i nie musieli powtarzać. Rzecz w tym, by za każdym razem, gdy spotkają się z tym samym pytaniem, poczuli w związku z nim coś innego i aby nigdy nie było to to samo co poprzednio. Jak to zrobić? Oto przykład. Załóżmy, że uczeń ma do opanowania dwa nowe słowa w języku obcym: kot i ogon. Metody tłumaczeniowe opierają się na przestawieniu uczniowi zdania typu: Kot ma ogon. Zwróć uwagę, że gdy przeczyta on owo zdanie choćby sto razy, za każdym razem będzie to to samo. Jego odczucia w związku z tym zdaniem nie zmienią się ani razu. Kot będzie miał ogon – kropka! Co więcej, by uczeń mógł zrozumieć to, co czyta, w jego umyśle pojawi się wewnętrzny głos, który będzie tłumaczył zdania z języka obcego na język ojczysty. Stosując metodę 5S, nie będziesz konstruował zdań oznajmujących. To jest zadanie dla Twoich uczniów. To oni mają odpowiadać na pytania, a Twoim zadaniem jest nauczyć ich głęboko odczuwać język obcy. Jak będziesz to robił za pomocą metody 5S, gdy Twoi uczniowie będą mieli za zadanie opanować te same dwa słowa: kot i ogon? Na przykład w taki sposób: Czy czarny kot miał biały ogon? (Oczywiście pytanie będzie zadane w języku obcym). Dlaczego w taki sposób? Ponieważ pytanie to ma za zadanie podnieść koncentrację. Twoi uczniowie muszą spojrzeć na kolejnego kota i sprawdzić, czy ma on biały ogon. Gdy już to zrobią, nowe uczucia mogą przydzielić do zdania w nowym języku. Zwróć uwagę na powyższe zdanie pytające. Jeśli uczeń zapragnie je czytać nawet raz dziennie przez 365 kolejnych dni, jego uczucia wciąż mogą być za każdym razem różne, ponieważ będzie zwracał uwagę na coraz większą liczbę kotów i ich ogonów. Stosując metodę 5S, nie możesz kontrolować tego, jak często uczeń powraca do danego materiału. Jeden przeczyta tekst tylko jeden raz, a inny kilkadziesiąt razy. Na to nie masz wpływu. Możesz jednak zadbać o to, by to nigdy nie było to samo i by każde powtórzenie prowadziło do głębszego odczuwania języka obcego. Więcej o tym, jaką metodę językową wybrać do nauki języka angielskiego: http://www.isel.edu.pl/forum/viewtopic.php?t=1734

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Bądź aktywny! Zaloguj się lub utwórz konto

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto, to proste!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Posiadasz własne konto? Użyj go!

Zaloguj się
Zaloguj się, aby obserwować  

×