Skocz do zawartości
Szukaj w
  • Więcej opcji...
Znajdź wyniki, które zawierają...
Szukaj wyników w...

Hunna

Zarejestrowani
  • Zawartość

    2
  • Rejestracja

  • Ostatnio

Reputacja

0 Neutral

Ostatnio na profilu byli

Blok z ostatnio odwiedzającymi jest wyłączony i nie jest wyświetlany innym użytkownikom.

  1. Dzieci z inteligencją poniżej przeciętnej wymagają szczególnego zainteresowania. Powinni nimi interesować się pedagodzy psycholodzy rodzice oraz nauczyciele. Amerykańskie Towarzystwo Psychiatryczne (DSM-IV, 2000) definiuje inteligencję niższą niż przeciętna (Borderline Intellectual Functioning) jako poziom zdolności umysłowych mieszczący się między poziomem przeciętnym a upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim (pomiędzy -1,01 a -2,00 odchyleniem standardowym).Nie kwalifikują się do szkoły specjalnej gdyż program były dla nich zdecydowanie za łatwy. W szkole masowej sobie nie radzą gdyż program jest dla nich za trudny. Mimo wszystko dzieci te powinny uczy się w zwykłych szkołach i zostać objęte w nich pomocą. Chociaż wszystkie mają nieco ograniczone możliwości intelektualne, nie stanowią jednorodnej grupy, rozwój każdego z nich determinują inne czynniki. Do pierwszej grupy należą dzieci, których trudności rozwojowe wynikają z zaniedbań pedagogicznych. Wychowując się w niesprzyjających warunkach ekonomicznych, emocjonalnych i/lub społecznych, pozbawione są bodźców stymulujących ich rozwój poznawczy. Nie wykorzystują w pełni swojego potencjału intelektualnego podczas procesu rozwoju. Konsekwencją jest osiąganie niskich wartości ogólnych w testach inteligencji. Ponieważ wrodzony potencjał jest dość wysoki, dzieci te mają dobre tempo uczenia się i dzięki odpowiednim oddziaływaniom dydaktyczno-wychowawczym mogą szybko nadrobić zaległości rozwojowe. Drugą grupę stanowią dzieci z powolnym, lecz poprawnym przebiegiem procesów poznawczych. Są to uczniowie, którzy na wykonanie powierzonych im zadań potrzebują więcej czasu. Dlatego w testach, w których obowiązuje limit czasowy, osiągają zaniżony wynik w stosunku do rzeczywistego ilorazu inteligencji. Do trzeciej grupy należą dzieci, których ogólny wynik w teście inteligencji zostaje obniżony ze względu na parcjalne i fragmentaryczne deficyty rozwoju psychoruchowego. Charakteryzuje je nieharmonijny rozwój umysłowy. Kolejną grupą są dzieci, których rzeczywisty poziom intelektualny jest poniżej normy, jednak dzięki intensywnej stymulacji przez środowisko i dobrej pamięci mechanicznej mogą one osiągnąć w badaniu inteligencji wynik zafałszowany, lepszy od rzeczywistego. Uczniów tych nie można pozostawić bez pomocy. Ze względu na niskie możliwości umysłowe i trudności w nauce oraz czasami braku zrozumienia ze strony nauczycieli oraz rodziców są oni zagrożeni np. zaburzeniami psychicznymi uzależnieniami wykluczeniem społecznym itp. Uczniowie tacy gdy nie znajdują wsparcia i zrozumienia ze strony nauczycieli zaczynają unikać szkoły wagarować powtarzają klasy rzucają szkoły. Z odpowiednim wsparciem ich losy mogą potoczyć się inaczej. Wskazówki jak pomóc dzieciom z inteligencją poniżej przeciętnej 1. Skierować do poradni psychologiczno - pedagogicznej 2. Zastosować się do zaleceń jakie wyda poradnia 3. Włączyć do zajęć wyrównawczych 4. Odpytywać z mniejszych partii materiału i o mniejszym stopniu trudności 5. Pozostawić więcej czasu na opanowanie materiału 6. Pamiętać że każde dziecko ma zdolności np. plastyczne, muzyczne, sportowe itp więc należy u tych dzieci właśnie takie zdolności rozwijać 7. Rodzice powinni takie dzieci codziennie zachęcać do nauki oraz pomagać im w opanowaniu materiału a także zadaniach domowych oraz akceptować każdą pozytywną ocene która jest wyższa od oceny niedostatecznej nawet jeśli jest to tylko dopuszczający 8. Ograniczyć czas spędzony przed telewizorem do maksymalnie 1 godzinny dziennie pozostały czas wykorzystać na czytanie książek (nie koniecznie lektur szkolnych)powinny być to książki które dziecko samo wybierze chodzenie na spacery jazde na rowerze rozwijanie innych uzdolnień itp. 9. Nauczyciele powinni nagradzać takich uczniów za wysiłek wkładany w nauke a nie tylko efekty 10. Większość tych dzieci powinna uczestniczyć w zajęciach korekcyjno - kompensacyjnych oraz korepetycjach 11. Należy pamiętać że dzieci te muszą też mieć czas dla siebie i na zabawe więc należy dzień zaplanować w taki sposób żeby znalazł się czas dla nich na wszystko 12. Rozwijać myślenie tych dzieci po przez np. logiczne gry planszowe scrabble wspólne czytanie itp 13. Akceptować dziecko bezwarunkowo 14. Stworzyć warunki w domu i szkole do rozwoju zainteresowań tych dzieci nie koniecznie związanych z nauką 15. Pamiętać że ci uczniowie raczej nigdy nie będą dobrymi uczniami 16. Nagradzać dziecko za jego osiągnięcia w innych dziedzinach niż nauka
  2. Dzieci z inteligencją poniżej przeciętnej wymagają szczególnego zainteresowania. Powinni nimi interesować się pedagodzy psycholodzy rodzice oraz nauczyciele. Amerykańskie Towarzystwo Psychiatryczne (DSM-IV, 2000) definiuje inteligencję niższą niż przeciętna (Borderline Intellectual Functioning) jako poziom zdolności umysłowych mieszczący się między poziomem przeciętnym a upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim (pomiędzy -1,01 a -2,00 odchyleniem standardowym).Nie kwalifikują się do szkoły specjalnej gdyż program były dla nich zdecydowanie za łatwy. W szkole masowej sobie nie radzą gdyż program jest dla nich za trudny. Mimo wszystko dzieci te powinny uczy się w zwykłych szkołach i zostać objęte w nich pomocą. Chociaż wszystkie mają nieco ograniczone możliwości intelektualne, nie stanowią jednorodnej grupy, rozwój każdego z nich determinują inne czynniki. Do pierwszej grupy należą dzieci, których trudności rozwojowe wynikają z zaniedbań pedagogicznych. Wychowując się w niesprzyjających warunkach ekonomicznych, emocjonalnych i/lub społecznych, pozbawione są bodźców stymulujących ich rozwój poznawczy. Nie wykorzystują w pełni swojego potencjału intelektualnego podczas procesu rozwoju. Konsekwencją jest osiąganie niskich wartości ogólnych w testach inteligencji. Ponieważ wrodzony potencjał jest dość wysoki, dzieci te mają dobre tempo uczenia się i dzięki odpowiednim oddziaływaniom dydaktyczno-wychowawczym mogą szybko nadrobić zaległości rozwojowe. Drugą grupę stanowią dzieci z powolnym, lecz poprawnym przebiegiem procesów poznawczych. Są to uczniowie, którzy na wykonanie powierzonych im zadań potrzebują więcej czasu. Dlatego w testach, w których obowiązuje limit czasowy, osiągają zaniżony wynik w stosunku do rzeczywistego ilorazu inteligencji. Do trzeciej grupy należą dzieci, których ogólny wynik w teście inteligencji zostaje obniżony ze względu na parcjalne i fragmentaryczne deficyty rozwoju psychoruchowego. Charakteryzuje je nieharmonijny rozwój umysłowy. Kolejną grupą są dzieci, których rzeczywisty poziom intelektualny jest poniżej normy, jednak dzięki intensywnej stymulacji przez środowisko i dobrej pamięci mechanicznej mogą one osiągnąć w badaniu inteligencji wynik zafałszowany, lepszy od rzeczywistego. Uczniów tych nie można pozostawić bez pomocy. Ze względu na niskie możliwości umysłowe i trudności w nauce oraz czasami braku zrozumienia ze strony nauczycieli oraz rodziców są oni zagrożeni np. zaburzeniami psychicznymi uzależnieniami wykluczeniem społecznym itp. Uczniowie tacy gdy nie znajdują wsparcia i zrozumienia ze strony nauczycieli zaczynają unikać szkoły wagarować powtarzają klasy rzucają szkoły. Z odpowiednim wsparciem ich losy mogą potoczyć się inaczej. Wskazówki jak pomóc dzieciom z inteligencją poniżej przeciętnej 1. Skierować do poradni psychologiczno - pedagogicznej 2. Zastosować się do zaleceń jakie wyda poradnia 3. Włączyć do zajęć wyrównawczych 4. Odpytywać z mniejszych partii materiału i o mniejszym stopniu trudności 5. Pozostawić więcej czasu na opanowanie materiału 6. Pamiętać że każde dziecko ma zdolności np. plastyczne, muzyczne, sportowe itp więc należy u tych dzieci właśnie takie zdolności rozwijać 7. Rodzice powinni takie dzieci codziennie zachęcać do nauki oraz pomagać im w opanowaniu materiału a także zadaniach domowych oraz akceptować każdą pozytywną ocene która jest wyższa od oceny niedostatecznej nawet jeśli jest to tylko dopuszczający 8. Ograniczyć czas spędzony przed telewizorem do maksymalnie 1 godzinny dziennie pozostały czas wykorzystać na czytanie książek (nie koniecznie lektur szkolnych)powinny być to książki które dziecko samo wybierze chodzenie na spacery jazde na rowerze rozwijanie innych uzdolnień itp. 9. Nauczyciele powinni nagradzać takich uczniów za wysiłek wkładany w nauke a nie tylko efekty 10. Większość tych dzieci powinna uczestniczyć w zajęciach korekcyjno - kompensacyjnych oraz korepetycjach 11. Należy pamiętać że dzieci te muszą też mieć czas dla siebie i na zabawe więc należy dzień zaplanować w taki sposób żeby znalazł się czas dla nich na wszystko 12. Rozwijać myślenie tych dzieci po przez np. logiczne gry planszowe scrabble wspólne czytanie itp 13. Akceptować dziecko bezwarunkowo 14. Stworzyć warunki w domu i szkole do rozwoju zainteresowań tych dzieci nie koniecznie związanych z nauką 15. Pamiętać że ci uczniowie raczej nigdy nie będą dobrymi uczniami 16. Nagradzać dziecko za jego osiągnięcia
×