Skocz do zawartości
Szukaj w
  • Więcej opcji...
Znajdź wyniki, które zawierają...
Szukaj wyników w...

Zarchiwizowany

Ten temat jest archiwizowany i nie można dodawać nowych odpowiedzi.

Gość rtuyrtd6ut

ZDAJE KTOS JUTRO MATURE Z NIEMIECKIEGO?JAK MYSLICIE TRUDNA BEDZIE?

Polecane posty

Gość rtuyrtd6ut

co prawda sumiennie chodizłam na fakultety cały rok, zawsze byłam dobra z niemieckiego, ale tak fest zaczełam powatrzac od wczoraj:-O bo wczesniej poswieciłam sie biologii i matmie. Kurde streeeeeesaaa mam :-O

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość taka jedna pisząca maturę
Ja na nic nie chodziłam. Uczyłam się w domu. Jestem dobrej myśli. Mam nadzieję, że na rozszerzonej temat wypracowania będzie mi pasował, to wtedy będzie już dobrze. Nie lubię po prostu po polsku układać tych różnych historyjek. Przetłumaczenie na niemiecki to nawet nie taki problem, jak wymyślenie po polsku co tam napisać. Np. polecenia typu "opisz na 250 słów jak będzie wyglądać szkoła za 100 lat". To już pełna fantazja wtedy. Ale jakoś to będzie.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość rtuyrtd6ut
ja zdaje podstawowy, boje sie wypowiedzi pisemnej listu:( nie wiem, zawsze takiego stresa mam...

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
35 pkt mozna ustrzelić...chciałabym z tego złapać co najmniej 15 pkt :D Z niemca coś tam umiem, ale oni dają takie poyebane teksty na tych maturach że srać się chce

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość rtuyrtd6ut
ciekawe jaki list dadza do napisania...

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość taka jedna pisząca maturę
W liście jest ten plus, że za samą formę są jakieś punkty i z góry jest narzucone co tam ma być. A do takich opowiadań na rozszerzonym to trzeba nieźle nawymyślać. :/ Można wybrać ewentualnie rozprawkę to tam temat jest. Sama nie wiem w sumie co lepiej pisać.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość elo elo 3 2 0
ja też rozszerzony tak jak ktoś wyżej i mam to choojowe przeczucie, że z gramatyki dadzą komos. w sensie te uzupełnianki zaraz na początku - transformacje jakieś odlotowe czy coś. tak czuję, a nieczęsto się mylę :o i boję się, że nie będzie opowiadania do wyboru... : O wtedy chyba leżę :D

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość taka jedna pisząca maturę
W zeszłym roku list był o sporcie, więc w tym pewnie będzie co innego. A co to jest zagadka.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość Na pewno będzie gorzej niż
w zeszłym roku. Matma i rozszerzony polski też były gorsze niż w poprzednich latach. :o Mamy przerąbane. :o

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość elo elo 3 2 0
nie zgodzę się. dla mnie rozszerzony polski był o niebo lepszy niż w zeszłym roku!! :):)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość sfdsfds
elo elo 3 2 0 jak to było takie proste to napisz mi co tam powinno być napisane w tym rozszerzonym polskim, bo nie wiem czy mam dobrą interpretację.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość sfdsfds
Kogo się nie pytam to każdy wymyślił coś innego. :o

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość elo elo 3 2 0
a to zależy jeszcze o który temat pytasz :) bo ja pisałam na drugi

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość elo elo 3 2 0
no ja muszę iść niestety, wpadnę później to Ci odpiszę jeśli o coś zapytasz :) bez porównania ten rok a zeszły. tu przynajmniej znałam autorów, bo poemat Tuwima trochę mnie, niech żyje bal to obowiązkowo, wiadomo :D nawet sobie śpiewałam w myślach na maturze haha :D:D a w zeszłym? no sorry, o oldze tokarczuk słowa nie ma na polskim w szkole średniej... :o

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość elo elo 3 2 0
*no poemat Tuwima trochę mniej tak miało być :P

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość sfdsfds
Autorzy jak autorzy, ale słyszałam, że z pierwszym wierszem z drugiego tematu były problemy właśnie z interpretacją. Jedni pisali, że taniec to wojna, inni odwoływali się do tej kobiety i pisali bardziej dosłownie, inni pisali, że chodziło o tęsknotę za ojczyzną. Ja wybrałam pierwszy temat. Musiałam pracować w pamięci na "Dziadach" i "Reducie Ordona". Nie tak łatwo z głowy sypać nagle cytatami i porównywać. Udało mi się to, ale ta interpretacja mnie denerwuje. Niby dobrze napisałam, ale Mrożka też każdy inaczej interpretował i nic nie wiadomo, czy mój punkt widzenia będzie dobry. :o Zeszły rok był łatwiejszy, bo wiadomo było co pisać. Był Mikołaj Rej, była "Lalka", lektura z podstawowego poziomu. Były odpowiednie fragmenty. A autorzy byli i tak nieważni, nic nie trzeba było o nich wiedzieć, tylko to co w tekście było, bo i tak w kluczu nic o nich nie było ujęte: Temat 1. Porównaj obrazy życia ludzkiego przedstawione w podanych fragmentach. Zwróć uwagę na kreację osoby mówiącej oraz funkcję motywów czasu i natury. 1. Odkrycie zasady zestawienia tekstów, np.: 1 p. teksty z różnych epok o podobnym temacie. 2. Przedstawienie kreacji osoby mówiącej w utworze Żywot człowieka poczciwego, np.: 3 p. a. doświadczony gospodarz (szlachcic), b. poucza współbraci o zasadach życia ziemskiego (moralizator, mentor), c. zwraca się bezpośrednio do odbiorcy (apostroficzność, impresywność), d. stosuje chwyty retoryczne (apostrofy, pytania retoryczne, wyliczenia...), e. przyjmuje postawę refleksyjną (obserwator), f. postrzega naturę jako dzieło Boga, g. afirmuje rzeczywistość. 3. Przedstawienie kreacji osoby mówiącej w utworze Prawiek i inne czasy, np.: 3 p. a. narrator trzecioosobowy, b. obserwator świata przedstawionego, c. porządkuje opisywany świat, d. stosuje środki typowe dla liryki (np. metafory, uosobienia...), e. kreuje świat, f. odbiera świat zmysłowo, g. odbiera świat symbolicznie. 4. Przedstawienie obrazu ludzkiego życia w utworze Żywot człowieka poczciwego, np.: 4 p. a. podlega zmianom zgodnym z naturą, b. o jego kształcie decyduje Bóg (los), c. daje radość (szczęście), d. cechuje je spokój i harmonia, e. dzieli się na naturalne okresy (młodość, dojrzałość, starość), f. daje poczucie spełnienia (przykład gospodarza). 5. Przedstawienie obrazu ludzkiego życia w utworze Prawiek i inne czasy, np.: 4 p. a. podlega (cyklicznym) zmianom, b. oparte na antynomiach, Czas jabłoni c. dynamika (ruch), d. ewoluowanie form (przekształcanie się), e. niepokój, f. wzrastanie, g. oddawanie się marzeniom, Czas gruszy h. niezmienność, i. spowolnienie zmian, j. stabilność (spokój), k. dorodność, l. spełnianie się marzeń. 6. Określenie funkcji motywu czasu w utworze Żywot człowieka poczciwego, np.: 2 p. a. unaocznia powtarzalność zjawisk w naturze (cykliczność), b. obrazuje niezmienność praw rządzących życiem człowieka i natury, c. obrazuje różne etapy życia człowieka, d. jest znakiem pogodzenia się człowieka z przemijaniem. 7. Określenie funkcji motywu czasu w utworze Prawiek i inne czasy, np.: 2 p. a. ukazuje równoległość istnienia różnych bytów (czas człowieka, czas sadu), b. pokazuje pozorność (brak) granicy między światem człowieka i światem przyrody, c. obrazuje cykliczność (powtarzalność) zjawisk, d. obrazuje zmienność (przemijalność) zjawisk. 8. Określenie funkcji motywu natury w utworze Żywot człowieka poczciwego, np.: 2 p. a. współtworzy uniwersalny obraz życia człowieka, b. obrazuje piękno świata, uroki życia, c. objaśnia prawa rządzące życiem człowieka, d. obrazuje trwałość (nienaruszalność) ustanowionego przez Boga porządku, e. służy przekonaniu czytelnika, że akceptacja praw natury czyni człowieka szczęśliwym. 9. Określenie funkcji motywu natury w utworze Prawiek i inne czasy, np.: 2 p. a. jest metaforą życia człowieka (sad), b. objaśnia uniwersalne prawa rządzące życiem człowieka, c. obrazuje uniwersalne zjawiska (np. społeczne, biologiczne), d. obrazuje związek człowieka z naturą, e. służy mityzacji świata przedstawionego (współtworzy opowieść objaśniającą świat), f. współtworzy baśniowość świata przedstawionego (antropomorfizacja). 10. Podsumowanie, np.: Dostrzeżenie podobieństw i różnic w obrazowaniu ludzkiego życia (autorzy ukazują podporządkowanie życia człowieka prawom natury, zauważają cykliczność zmian w naturze. Rej doradza, jak żyć, Tokarczuk zapisuje swoje obserwacje) oraz uwzględnienie funkcjonowania motywów czasu i natury. 3 p. Dostrzeżenie podobieństwa i różnicy w obrazowaniu ludzkiego życia. 2 p. Dostrzeżenie podobieństwa lub różnicy w obrazowaniu ludzkiego życia. 1 p. A tu drugi temat: Temat 2. Porównaj konwencje literackie podanych tekstów. Zwróć uwagę na wykreowane w nich przestrzenie i bohaterów literackich. I. ROZWINIĘCIE TEMATU Za rozwinięcie tematu można uzyskać maksymalnie 26 punktów. 1. Odkrycie zasady zestawienia tekstów, np.: 3 p. a. odmienne konwencje literackie, b. opis sytuacji sklepy, ich właściciele, subiekci, c. właściciel sklepu jako postać centralna, d. sklep jako miejsce szczególnie ważne dla narratora, e. narracja pierwszoosobowa, subiektywna (retrospekcja). 2. Określenie przestrzeni w Lalce, np.: 3 p. a. uporządkowana, b. zamknięta, c. powtarzalność, niezmienność, obraz statyczny, d. sklep jako makrokosmos bogactwo towaru, e. sklep jako warsztat pracy, f. przestrzeń wypełniona, część sklepu pogrążona w ciemności, g. dzień. 3. Przedstawienie kreacji bohatera w Lalce, np.: 3 p. a. czuwa nad sklepem, b. karze i nagradza, wszystko widzi, c. subiekci są mu posłuszni, d. dobroduszny i surowy zarazem, e. nie opuszcza swojego miejsca, f. pogodzony ze światem, g. panuje nad światem, ustanawia prawa, narzuca porządek, h. opanowany, i. sentymentalny stosunek narratora do starego Mincla. 4. Dostrzeżenie sposobów kreacji bohatera i przestrzeni w Lalce, np.: 3 p. a. mimetyzm, b. obrazowanie realistyczne, c. epickość, szczegółowość opisu, d. prostota języka, przejrzystość stylu. 5. Określenie przestrzeni w opowiadaniu Noc wielkiego sezonu, np.: 3 p. a. symboliczne sensy uporządkowania przestrzeni (góradół), b. przestrzeń nieciągła, labiryntowa, c. dynamika, niepokój, rozgorączkowanie (przestrzeń przekształca się), d. sklep jako szaniec broniący przed światem zewnętrznym (mikrokosmos, enklawa), e. sklep jako warsztat twórczy, magazyn poezji, miejsce kreacji, f. jasne światło lampy, g. jesienna noc. 6. Przedstawienie kreacji bohatera w opowiadaniu Noc wielkiego sezonu, np.: 3 p. a. patriarcha, prorok (zestawiony z biblijnym Jakubem), b. obdarzony nadludzkimi zdolnościami wewnętrzny słuch, natchniony, wizjonerski, twórczy, c. osamotniony, subiekci opuścili go (motyw zbuntowanych aniołów), d. pełen gniewu, emocji, e. dynamiczny, f. szalony, g. w opozycji do świata i tłumu, h. wieloznaczność opozycji: ojciec tłum kupujących (np. jednostka masa, poezja proza codzienności, kreacjonizm rutyna, wartości duchowe materializm), i. w zetknięciu z tłumem ponosi klęskę, j. pełen lęku i fobii, k. fascynacja narratora ojcem. 7. Dostrzeżenie sposobów kreacji bohatera i przestrzeni w opowiadaniu Noc wielkiego sezonu, np.: 5 p. a. odejście od mimetyzmu (np. oniryzm, kreacjonizm, mityzacja), b. obrazowanie fantastyczne, c. elementy groteski, d. hiperbolizacja, e. subiektywizm, ekspresyjność, f. poetyckość ujęcia, metaforyczność, g. emocjonalność, h. odwołania do Biblii (np. walka z grzechem, jasności z ciemnością, góra Synaj, Kanaan, postać Mojżesza, klienci jako czciciele Baala), i. plastyczność opisu (zmysłowość opisu). 8. Podsumowanie, np.: Dostrzeżenie podobieństw i różnic w podanych fragmentach; dostrzeżenie związku poetyki portretowania świata z wymową fragmentów. 3 p. Dostrzeżenie podobieństw i różnic w podanych fragmentach. 2 p. Dostrzeżenie podobieństwa lub różnicy w podanych fragmentach. 1 p.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość sfdsfds
Dobrze, że w niemieckim nie będzie takich problemów.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość elo elo 3 2 0
haha no :D POWODZENIA JUTRO! ;)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

×