Gość gość Napisano Grudzień 15, 2015 Niniejszy fragment pochodzi z publikacji pt. "Nauczanie Metodą 5s" Przykład ze znakiem „mama” w języku japońskim Na początku roku 2013 przeprowadziłem cykl szkoleń z metody językowej 5S. W szkoleniach tych wzięło udział blisko 700 osób. Wtedy po raz pierwszy opracowałem zasady nauki języka, które nazwałem 2. Tajemnicą Poliglotów, a których głównym przesłaniem jest to, że nauka języka musi iść w parze ze wzrostem naszej koncentracji. To, jak można wykorzystać koncentrację do nauki np. znaków z języka japońskiego, pokazywałem na przykładzie znaku „mama”. Najpierw na ekranie pokazywałem znak japoński: Następnie pokazywałem zdjęcie przedstawiające matkę i wskazywałem na różnego rodzaju szczegóły na tym konkretnym zdjęciu. Oczywiście w tym momencie osoby, które były na sali, nie widziały już japońskiego znaku. Mimo to większość z nich zapamiętała trwale znak mama, pomimo że nie skupiały się na nim, lecz na obrazie matki. To jest przykład wykorzystania zarówno koncentracji, jak i nieświadomej nauki. Zwróć uwagę: uczestnicy nie skupiali się na znaku, ale zapamiętali go! Po szkoleniach dostałem wiele maili od osób biorących w nich udział. Pisały one, że nie mogą uwierzyć, iż bez powtarzania wciąż pamiętają ten znak. Taka jest moc podświadomej pamięci. Oczywiście każdy nauczyciel, wiedząc, jak to działa, może wykorzystać tę metodę, by jego uczniowie uzyskiwali lepsze wyniki. Jednak ten sposób ma podstawową wadę. Wiesz jaką? Wykorzystuje on przede wszystkim podświadomość, ale nie rozwija naszej koncentracji. Oznacza to, że niezależnie od tego, jak wiele szczegółów wskażę na konkretnym zdjęciu, nie sprawi to, że uczniowie będą mieć lepszą koncentrację ani że ich podświadomość będzie wymuszać na nich większe skoncentrowanie się. Oznacza to też, że sposób ten należy zmodyfikować tak, by uczniowie nie tylko przyswajali coś w sposób nieświadomy, ale także by rozwijali swoją koncentrację. Więcej na stronie: http://metoda5s.pl Udostępnij ten post Link to postu Udostępnij na innych stronach