Skocz do zawartości
Szukaj w
  • Więcej opcji...
Znajdź wyniki, które zawierają...
Szukaj wyników w...

Zarchiwizowany

Ten temat jest archiwizowany i nie można dodawać nowych odpowiedzi.

Gość czekm na cud

tajemnica lekarska-kto jest do niej zoowiązany?

Polecane posty

Gość czekm na cud

tylko lekarze czy tez inni pracownicy służby zdrowia?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość czekm na cud
pytam,bo moja szwagierka jest pielęgniarką i pracuje w szpitalu w małej miejscoowości.Na lewo i prawo rozpowiada kto robiół sobie obdukcję,ktora z pan przyszla na badanie z nieogolonymi pachami,kto ma raka itp.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Pielęgniarkę też obowiązuje tajemnica zawodowa! Jeśli uważasz, że zostały naruszone czyjeś dobra - zgłoś sprawę do sądu. Na 100% wygrasz!

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość czekm na cud
trabi o tym na całą wieś-ja na miejscu kogos o kim tak rozpowiada zatukłabym ...bo to głupie babsko i fascynuje sie sprawami innych ludzi

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość czekm na cud
ale czy pielegniarka składa przysiege?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Jest USTAWA, która to reguluje, 5 lipca 1996 r. Dz.U.1996.91.410 ze zm. Ustawa o zawodach pielęgniarki i położnej (tajemnica zawodowa) która do tego zobowiązuje. Tak, składa się przysięgę odbierając dyplom i czepek.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
W grupie wykroczeń zawodowych pielęgniarek i położnych w zakresie nieprzestrzegania praw pacjentów znalazły się min.: 1. nieprzestrzeganie tajemnicy zawodowej 2. naruszenie prawa pacjenta do poszanowania godności osobistej i intymności 3. podmiotowe traktowanie pacjentów, brak kultury, niewłaściwe postawy wobec pacjenta i jego najbliższych 4. ograniczanie dostępu do informacji na temat stanu zdrowia pacjenta 5. ograniczanie kontaktu z najbliższymi. Przyczyn takiego stanu rzeczy można upatrywać głównie w następujących zjawiskach: 1. rutynowe podejście do pacjenta, 2. brak wiedzy i świadomości zachowań etycznych, 3. „ślepe" przestrzeganie regulaminu, a nie patrzenie przez pryzmat stanu zdrowia oraz prawa pacjenta, 4. obawa przed niełaską kierownictwa czy utratą pracy, 5. niewłaściwa organizacja świadczeń pielęgniarskich. Problemy w zakresie przestrzegania praw pacjentów w Polsce można więc opisać w kilku płaszczyznach: nieprzestrzeganie praw pacjentów w okresie przejściowym w sytuacji ciągłej dominacji tradycyjnego paternalizmu służby zdrowia, trudności w interpretacji niektórych zapisów prawnych, niedobory wiedzy, konflikt wartości: dobra pacjenta i jego prawa do samostanowienia o sobie, niedobory finansowe i limitowanie świadczeń, braki w zatrudnieniu, niewłaściwa organizacja opieki.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
(OIPiP - Okręgowa Izba Pielęgniarek i Położnych) Biuletyn informacyjny OIPiP Styczeń-Luty 2007r. PRAWA PACJENTA A ETYKA ZAWODOWA. IDEE A RZECZYWISTOŚĆ Pacjent jest określany jako osoba cierpiąca, korzystająca ze świadczeń systemu ochrony zdrowia i powierzająca swoje zdrowie fachowym pracownikom tego sytemu. Pacjentem jest również człowiek korzystający z usług medycznych i świadczeń zdrowotnych, niezależnie od tego czy jest zdrowy czy chory. W trakcie relacji pomiędzy instytucją lub świadczeniodawcą usług zdrowotnych (pielęgniarką, położną, innym pracownikiem medycznym) a odbiorcą świadczeń (pacjentem, osobą zdrową lub chorą) powstają specyficzne relacje i stosunki określane jako prawa pacjenta. Prawa pacjenta stanowią konkretyzację praw człowieka w określonych sytuacjach związanych z korzystaniem ze świadczeń medycznych. Zagadnienia dotyczące praw człowieka oraz ich przestrzegania to zjawisko charakterystyczne dla XX wieku, nierozerwalnie związane z historią wojen oraz losami ludzi (zarówno żołnierzy jak i ludności cywilnej). Prawa człowieka znalazły swoje odbicie w dokumentach międzynarodowych takich jak m.in. Powszechna deklaracja praw człowieka (1948), Europejska konwencja praw człowieka i podstawowych wolności (1950), Europejska karta socjalna (1961), Międzynarodowy pakt praw obywatelskich i politycznych (1966). Procesy zachodzące w medycynie, rozwój nauk i technologii medycznych oraz poczucie zagrożenia praw i godności człowieka w procesie leczenia spowodowały konieczność określenia praw pacjenta. Mają one chronić pacjenta m.in. przed: uzależnieniem od służby zdrowia, możliwością nadużyć w procesie diagnozowania i leczenia, instrumentalnym wykorzystaniem pacjentów (np. w zakresie testowania nowych leków), możliwością niewłaściwego zastosowania osiągnięć biologii i medycyny (eksperymenty medyczne). Powodem publicznej debaty nad prawami pacjenta stały się m.in. dwa wydarzenia w medycynie lat 60-tych: ujawnienie w USA w 1966 roku badań dla celów naukowych prowadzonych na pacjentach bez ich zgody, często na osobach nieletnich, upośledzonych oraz nieuleczalnie chorych, pierwsza transplantacja serca dokonana w 1967 roku w Kapsztadzie. Epizody te wywołały wiele sporów, pytań i wątpliwości natury etycznej, filozoficznej i prawnej. Po raz pierwszy publicznie uświadomiono, że nowoczesna medycyna znalazła się na nowym nieznanym, niejednoznacznym moralnie i prawnie gruncie, co wymaga podjęcia działań zmierzających do wprowadzenia nowych unormowań. Rozpoczął się proces tworzenia nowych standardów deontologicznych przez Światowe Stowarzyszenie Medyczne. Wśród nich znalazły się: 1. Deklaracja Helsińska 1964 - dotyczy eksperymentów medycznych, 2. Deklaracja z Tokio 1975 - zabrania pracownikom medycznym udziału w działaniach naruszających godność i dobro człowieka, 3. Deklaracja Hawajska 1977 - dotyczy pacjentów psychiatrycznych, 4. Deklaracja z Wenecji 1983 - dotyczy pacjentów w stanach terminalnych, 5. Deklaracja Praw Pacjenta WHO 1994 - rekomendacje mające na celu promocję praw pacjenta, 6. Deklaracja z Lizbony 1995 - standardy deontologiczne środowiska medycznego, 7. Konwencja Bioetyczna i 997- Europejska Konwencja o Ochronie Praw Człowieka i Godności Istoty Ludzkiej wobec Zastosowań Biologii i Medycyny. Zagadnienia zawarte w tych dokumentach koncentrują się wobec takich kategorii etycznych, (praw pacjenta) jak: autonomia, godność, prawo do prywatności, prawo do integralności. Zagadnienia praw pacjenta znalazły odbicie w polskich aktach prawnych: Konstytucja RP, Kodeks Cywilny, Kodeks Karny, ustawa o zakładach opieki zdrowotnej, Ustawa o ochronie zdrowia psychicznego, Ustawa o pobieraniu i przeszczepianiu komórek, tkanek i narządów, Ustawa o zawodach pielęgniarki i położnej, Ustawa o zawodzie lekarza, Kodeks etyki zawodowej pielęgniarki i położnej RP, Kodeks etyki lekarskiej, Kodeks etyki aptekarskiej. Wskazane akty prawne określają prawa pacjenta do: 1. rzetelnego leczenia i pielęgnowania 2. informacji 3. prywatności 4. samostanowienia o sobie 5. poszanowania godności i wolności osobistej. Respektowanie praw człowieka i ochrona godności ludzkiej bezpośrednio powiązane są z istotą i celami pielęgniarstwa. Pierwsze szkoły pielęgniarskie i położnicze, za główny cel kształcenia przyjmowały wykształcenie w pielęgniarkach - absolwentkach poczucia odpowiedzialności, jako podstawowego warunku prawidłowego wykonywania zawodu, służącego ludziom chorym, niepełnosprawnym i niedołężnym. Podstawowe zasady obowiązujące pielęgniarki i położne w trakcie wykonywania czynności zawodowych to: 1. szacunek dla godności i wolności osobistej każdego pacjenta 2. prawo do intymności pacjenta 3. ochrona zdrowia i bezpieczeństwa pacjenta 4. tajemnica zawodowa 5. prawo pacjenta do informacji. Pielęgniarki i położne podlegają regułom prawnym i moralnym funkcjonującym w społeczeństwie na zasadzie powszechności, a za swoją działalność ponoszą m. in. odpowiedzialność za naruszenie praw pacjenta. Zasadniczym aktem prawnym określającym odpowiedzialność pielęgniarek i położnych jest Ustawa o samorządzie pielęgniarek i położnych, której art. 38 mówi: „Członkowie samorządu podlegają odpowiedzialności zawodowej przed sądami pielęgniarek i położnych za postępowanie sprzeczne z zasadami etyki zawodowej oraz za zawinione naruszenie przepisów dotyczących wykonywania zawodu pielęgniarki i położnej". W grupie wykroczeń zawodowych pielęgniarek i położnych w zakresie nieprzestrzegania praw pacjentów znalazły się min.: 1. nieprzestrzeganie tajemnicy zawodowej 2. naruszenie prawa pacjenta do poszanowania godności osobistej i intymności 3. podmiotowe traktowanie pacjentów, brak kultury, niewłaściwe postawy wobec pacjenta i jego najbliższych 4. ograniczanie dostępu do informacji na temat stanu zdrowia pacjenta 5. ograniczanie kontaktu z najbliższymi. Przyczyn takiego stanu rzeczy można upatrywać głównie w następujących zjawiskach: 1. rutynowe podejście do pacjenta, 2. brak wiedzy i świadomości zachowań etycznych, 3. „ślepe" przestrzeganie regulaminu, a nie patrzenie przez pryzmat stanu zdrowia oraz prawa pacjenta, 4. obawa przed niełaską kierownictwa czy utratą pracy, 5. niewłaściwa organizacja świadczeń pielęgniarskich. Problemy w zakresie przestrzegania praw pacjentów w Polsce można więc opisać w kilku płaszczyznach: nieprzestrzeganie praw pacjentów w okresie przejściowym w sytuacji ciągłej dominacji tradycyjnego paternalizmu służby zdrowia, trudności w interpretacji niektórych zapisów prawnych, niedobory wiedzy, konflikt wartości: dobra pacjenta i jego prawa do samostanowienia o sobie, niedobory finansowe i limitowanie świadczeń, braki w zatrudnieniu, niewłaściwa organizacja opieki. Przedruk z materiałów konferencyjnych „Wartości moralne, etyczne i odpowiedzialność w pracy pielęgniarki i położnych", Warszawa 3-5.04.2006r.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
w takim razie bardzo się cieszę:) mieszkamy w niewielkiej miejscowości gdzie kazdy kazdego zna.Ona opowiedziała znajomej w sklepie jak to iksinski przyjechał zrobic obdukcje-sama sobie dopowiedziała,ze go pobiła zona.Okazało się to prawdą bo babka jak sie w...ła to waliła gdzie popadnie.Faceta palcai wytykano .

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Prawo obowiązuje wszystkich. Jeśli sprawa trafi do sądu i oczywiści UDOWODNISZ tej babie, co wyrabia - na 100& wygrasz! Poza tym - zawsze możesz napisać skargę na taka a taką pielęgniarkę pracującą tu i tu do Okręgowej Izby Pielęgniarek i Położnych - w swoim województwie. Tam się zajmują takimi sprawami i naprawdę ma się wielkie nieprzyjemności, jeśli się z czymś - i to tak poważnie - nawala.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

×