Skocz do zawartości
Szukaj w
  • Więcej opcji...
Znajdź wyniki, które zawierają...
Szukaj wyników w...

Zarchiwizowany

Ten temat jest archiwizowany i nie można dodawać nowych odpowiedzi.

Gość anio i diabe w pinokiu

Nic mnie nie powstrzyma przed pisaniem tutaj....

Polecane posty

Gość anio i diabe w pinokiu

.... nawet jakaś magnolia....... która do tej pory robi w majtki..... jeszcze okresu nie miała a wy mądrza się :)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość anioł i diabeł w pinokio

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość
znowu on :O

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość
tylko nie Twój :O

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość inaczej szwungszajba
Koło zamachowe – koło o dużym momencie bezwładności wykorzystywane do krótkotrwałego magazynowania energii mechanicznej. Jest prostym akumulatorem mechanicznym gromadzącym energię kinetyczną. Stosowane w szeroko pojętej mechanice, znajduje zastosowanie zarówno w prostych konstrukcjach (np. koło garncarskie), jak i w nowoczesnych silnikach. Historia Pierwsze ślady wskazujące na wykorzystywania bezwładności obracającego się elementu do podtrzymywania ruchu, czyli protoplasty koła zamachowego, pochodzą z neolitu. Były używane do gromadzenia energii w kołach garncarskich. Po raz pierwszy zostało opisane przez arabskiego inżyniera Ibn Bassal'a w XI w. Zastosował on koło zamachowe do gromadzenia energii w pompie wodnej. Podczas rewolucji przemysłowej koło zamachowe było wykorzystywane w silnikach parowych. Koło zamachowe szprychowe Zastosowanie * Silniki spalinowe – do podtrzymywania ruchu silnika podczas fazy sprężania, oraz do zapobiegania wahań chwilowej prędkości kątowej wału korbowego. * Żyrobus – do napędzania pojazdu między przystankami. * Agregat trałowy i przetwornica demagnetyzacyjna – do wywarzania impulsów elektrycznych o średnim czasie trwania. * Koła garncarskie – do utrzymywania stałej prędkości obrotowej warsztatu. Fizyka koła zamachowego Koło zamachowe wydrążone Koło zamachowe wypełnione Energia kinetyczna obracającego się koła zamachowego wyraża się wzorem: E_k=\frac{1}{2}\cdot I\cdot \omega^2 Moment bezwładności koła zamachowego całkowicie wypełnionego: I = \frac{1}{2} mR^2, Moment bezwładności koła zamachowego wydrążonego: I = \frac{1}{2} m(R^2 + r^2) Dla cienkiego pierścienia (r ≈ R) moment bezwładności osiąga największą możliwą wartość spośród wszystkich kół o tej samej masie i tym samym promieniu zewnętrznym. Jest ona równa: I = mR^2 \, gdzie: ω – prędkość kątowa koła zamachowego, I – moment bezwładności masy względem osi obrotu koła, m – masa koła zamachowego, R – promień zewnętrzny koła zamachowego, r – promień wewnętrzny koła zamachowego. Wnioski * Im większa masa koła zamachowego, tym większą energię może zgromadzić. * Koło zamachowe wydrążone ma większą energię kinetyczną od koła zamachowego wypełnionego o tej samej masie, prędkości kątowej i promieniu zewnętrznym. * Energia gromadzona w kole jest proporcjonalna do kwadratu prędkości kątowej, dlatego tam, gdzie to możliwe, dąży się do zwiększenia prędkości obrotów koła. Przykłady kół zamachowych i energia jaką gromadzą Obiekt k* Masa Średnica Obroty na minutę Energia Koło rowerowe przy prędkości 20 km/h 1 1 70 150 15 Koło rowerowe przy prędkości 40 km/h 1 1 70 300 60 Koło pociągu, 60 km/h 1 / 2 942 100 318 65 000 Mały akumulator energii kinetycznej 1 / 2 100 60 20000 9 800 000 Kula ziemska 2 / 5 5,97·1024 1,27·109 1 / 1440 2,5·1023 * k jest współczynnikiem kształtu we wzorze na moment bezwładności: I = k m r2 (podane wartości są orientacyjne) Koło zamachowe dwumasowe W silnikach spalinowych czterocylindrowych (i większych) cykle pracy poszczególnych cylindrów wypełniają niemal całkowicie czas pracy silnika. Takie silniki nie wymagają ciężkiego koła zamachowego do podtrzymania ciągłości ruchu silnika, ale w trakcie cyklu pracy energia nie jest dostarczana równomiernie. Redukcja masy koła zamachowego prowadzi do dużych wibracji na małych obrotach silnika. Wibracje te przenoszą się na skrzynię biegów i powodują jej przyspieszone zużycie. Ponadto, silnik ze zbyt lekkim kołem zamachowym może się zatrzymywać przy szybszym puszczeniu sprzęgła. By zapobiec tym zjawiskom stosuje się koło zamachowe dwumasowe. Składa się ono z dwóch lżejszych kół zamachowych połączonych tłumikiem drgań skrętnych. Jedno z kół zespolone jest z silnikiem, drugie ze skrzynią biegów, zaś elementy sprężyste tłumika drgań zapobiegają ich przenoszeniu z silnika na skrzynię biegów. Dzięki zastosowaniu dwumasowego koła zamachowego zmniejszają się drgania na małych obrotach silnika, zostaje również zmniejszone szarpnięcie w momencie załączania sprzęgła. Ponadto, koło dwumasowe pozwala na zmniejszenie zużycia paliwa o ok. 5% oraz wydłuża czas życia skrzyni biegów i synchronizatorów. Kolejną zaletą stosowania koła dwumasowego jest zmniejszenie opóźnienia przy dodawaniu gazu. Takie rozwiązanie jest jednak droższe od tradycyjnego, ponadto, w wielu przypadkach koło dwumasowe okazywało się elementem o wysokiej awaryjności. Szacuje się, że co czwarty obecnie (2006 r.) produkowany samochód w Europie ma koło zamachowe dwumasowe

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość
pinokio-ssij :O

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

×