Skocz do zawartości
Szukaj w
  • Więcej opcji...
Znajdź wyniki, które zawierają...
Szukaj wyników w...

Zarchiwizowany

Ten temat jest archiwizowany i nie można dodawać nowych odpowiedzi.

Gość :):):

Zadanie z polaka do sprawdzenia...

Polecane posty

Gość :):):

HEj czy ktos by mogl przeczytac prace z jezyka polskiego i powedziec czy jest ok napisana??

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość o o o o o o o o o o o o o o o
dawaj

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość :):):
Scharakteryzuj dramat i teatr Młodej Polski W okresie Młodej Polski w dramacie wyróżnia się trzy kategorie: naturalizm, ekspresjonizm i symbolizm. W literaturze dramatycznej końca XIX wieku jako pierwszy pojawił się dramat naturalistyczny. W Europie Zachodniej jego rozkwit przypada na lata 80, natomiast w Polsce za główną reprezentantką naturalizmu w dramacie uważa się Gabrielę Zapolską- najważniejsze jej utwory to Moralność Pani Dulskiej, Ich czworo, Panna Maliczewska, Skiz. Koncepcja naturalizmu zaznacza się jako jasno zaznaczona teoria biologicznej walki o byt, która ujawnia się w działaniach zmierzających do kariery oraz wynikająca z niej teza o dającej się z góry przewidzieć społecznej przegranej wrażliwych jednostek i etycznie wyżej ukształtowanych. W twórczości poetki widoczne jest ukazywanie odrażających cech poszczególnych bohaterów oraz zbiorowych mieszczaństwa. W nurcie dramatopisarstwa naturalistycznego ( najgłośniejsza reprezentantka to Zapolska) uwidaczniają się najsilniej formalne cechy rodzaju. Należą do nich: obszerny kontekst realistycznej obserwacji oraz troska o prawdopodobieństwo sytuacyjne. Bardzo popularnym rodzajem dramatu symbolicznego jest typ określany jako ,, symbolizm nastrojowy lub ,, dramat nastrojowy. Zauważa się go w twórczości Maurycego Maeterlincka, przynosi on nastrój tajemniczości bądź zagrożenia, oderwane od konkretu historycznego i społecznego sytuacje, które symbolizują uczucia, tęsknoty oraz podstawowe wyznaczniki ludzkiej kondycji. W tym typie dramatu pojawiły się w nasileniu następujące tematy oraz motywy: pesymistyczny fatalizm, pojmowanie rzeczywistości i duszy ludzkiej jako obszaru, w którym dobro ściera się ze złem, duch z materią, koncepcja walki płci i miłości jako siły niszczącej, rozumienie rzeczywistego świata jako maski gry losu. Istnienie dramatu ,,neoromantycznego w obrębie obszernej formuły symbolicznej ujawnia się jako stale obecna refleksja nad sytuacją własnego narodu, w tych dramatach technika symboliczna służy ukazaniu sytuacji historycznych i społecznych. Najważniejszym przejawem tego stanowiska jest Wesele, które stanowi pesymistyczną diagnozę możliwości ,,czynu w społeczeństwie żyjącym na przełomie XIX i XX wieku, decydującymi wartościami stały się w tym utworze problematyka narodowa oraz specyficzny, romantyczny sposób jej ukazania. Te dwa nurty( naturalistyczny i symboliczny) obejmują w zasadzie większą część zjawisk w dramacie młodopolskim. Jednak w tej epoce pojawiły się również interesujące zapowiedzi awangardowe- dramat praekspresjonistyczny, ale ich znaczenie zostało ocenione dopiero z pewnej perspektywy historycznej. Oddziaływanie ekspresjonizmu zaznaczyło się w końcu Młodej Polski w twórczości Karola Huberta Rostworowskiego (Judasz z Kariothu, 1913), wcześniej wyraźne cechy ekspresjonistyczne ukazywały się u Tadeusza Micińskiego, po 1900 roku zauważono cechy ekspresjonizmu w twórczości Przybyszewskiego( głównie w powieściach). Ekspresjonizm objawiał się w ilustrowaniu tezy o dwoistości świata, w którym ciągle ścierają się siły dobra i zła. Miciński w utworze Kniaziu Patiomkinie stosował ekspresjonistyczne kontrasty scen realistycznych i symbolicznych, posłużył się środkami groteski, pomieszał w dramacie różnorodne płaszczyzny rzeczywistości, przez to osiągnął ekspresjonistyczną intensywność wyrazu. Ożywieniu twórczości dramatopisarskiej towarzyszyły zasadnicze przemiany w teatrze, stąd można mówić o młodopolskiej reformie sceny. Na scenie krakowskiej widoczny jest udział Tadeusza Pawlikowskiego oraz Józefa Kotarbińskiego, z upływem czasu zaczęła rosnąć ranga Wyspiańskiego określanego mianem ,, człowieka teatru. Pawlikowski wprowadził do teatru dramaturgie modernistyczną. Rola Pawlikowskiego wyrażała się także w działaniach inspirujących wobec dramatopisarzy modernistycznych. Był on również ,, inscenizatorem w nowoczesnym rozumieniu tego słowa, ukazywał specyfikę nowego teatru przez kształtowanie plastyki scenicznej i gry aktorskiej, zrezygnował z ,, gwiazdorskiego teatru na rzecz nowoczesnej gry zespołowej. Kotarbiński dokonał powrotu do romantycznej tradycji. Modernistyczna dramaturgia posiadała najlepsze możliwości inscenizacyjne w Galicji- (Krakowie i Lwowie), tu można było w warunkach swobodnych wystawiać dramatyczny dorobek romantyzmu. Warszawskie Teatry Rządowe mające ukazywać współczesny dramat były niechętnie nastawione do modernistycznej dramaturgii.Dlatego dzieła modernistycznej dramaturgii rodzimej i obcej przedstawiano przeważnie w małych teatrzykach, które nie zapewniały odpowiedniej klasy zespołu i inscenizacyjnej oprawy. Sytuacja ta zmieniła się po 1905 roku, przełomowy moment to otwarcie w 1913 roku Teatru Polskiego- jego kierownikiem był Arnold Szymfan. W okresie Młodej Polski pojawiły się dwie koncepcje teoretyczne teatru: idea narodowego teatru monumentalnego oraz idea teatru jako samodzielnej sztuki, która głównie miała dążyć do stworzenia własnej artystycznej rzeczywistości z elementów sztuki słowa, plastyki oraz sztuki aktorskiej a nie do przekazania jedynie tekstu dramatycznego. Te dwa nurty realizował najpełniej Wyspiański- ,, człowiek teatru.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość ;p ;d
źle ;p

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość o o o o o o o o o o o o o o o
Nie wiem jakoś ciężko się czyta. To LO czy gim?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość o o o o o o o o o o o o o o o
W jakiej szkole jesteś czy klasie?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość :):):
LO... zocznie i to jest praca na ustny egzamin.. mam to powedziec,,

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość o o o o o o o o o o o o o o o
Hmm to może być jak się tego nauczysz.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość :):):
yhm.. czyli nie jest najgorsza..>? hmm. tylko dobrze by bylo gdybym mnila takie pnktu do pomocy.. takie najwaznijez rzeczy w punktach

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość o o o o o o o o o o o o o o o
Czyli plan :)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość :):):
tak własnie ale cos nie moge se go ułozyc..:(

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość didid
przeciez to z neta sciagnelas

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość :):):
yy... mi to kolezanka pomagama pisac... wiec pisalamz ksiazek

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Hm, ja tak na oko tylko;) "W Europie Zachodniej jego rozkwit przypada na lata 80, natomiast w Polsce za główną reprezentantką naturalizmu w dramacie uważa się Gabrielę Zapolską- najważniejsze jej utwory to Moralność Pani Dulskiej, Ich czworo, Panna Maliczewska, Skiz. " Rozumiem, ze w domyśle chodzi o to kiedy Zapolska tworzyła swoje najbardziej znane dramaty, jednak samo zdanie jest bezsensu z użyciem spójnika "natomiast". Dalej nie chce mi sie czytać :D Ale doczytałam, że to ustnie ma być więc będzie spoko jesli się tego nauczysz )

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość :):):
Heh no mam nadzije ze jakos ta zdam. chodziaz na 2.. cos tam powiem..

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

×