Skocz do zawartości
Szukaj w
  • Więcej opcji...
Znajdź wyniki, które zawierają...
Szukaj wyników w...

Zarchiwizowany

Ten temat jest archiwizowany i nie można dodawać nowych odpowiedzi.

Gość Ala miała kotka

Jak nauczyć dziecko czytać?

Polecane posty

Gość Ala miała kotka

Witajcie Drogie Mamy. Chciałam Was prosić o poradę. Jestem mamą sprytnej córeczki. Mała nauczyła się już wszystkich literek i bez problemu je nazywa i większość potrafi mniej lub bardziej koślawię napisać. Problem w tym że nie potrafi łączyć tych liter w sylaby ani w słowa. Kupiłam elementarz i rozpoczęłyśmy naukę czytania i nijak nam to nie wychodzi. Pięknie przeliteruje każde słowo ale litery nie układają jej się w żadną spójną całość. Próbowałam sylabami, ale nie może zapamiętać prostych sylab typu ma, mo, la. Może jakaś doświadczona mamusia, albo ktoś po pedagogice może mi podpowiedzieć jak sprytnie zabrać się za to czytanie?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość Ala miała kotka
Córka ma prawie 5 lat. Nie słyszałam o tej metodzie. Możesz coś więcej napisać? Dodam, że ja uczyłam się na pamięć. Zapamiętywałam całe słowa, ale to na córkę nie działa. Zapamiętuje słowa na jakiejś stronie elementarza ale już w innej książeczce nie potrafi powtórzyć co to za słowo.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
i tu jeszcze: Metoda symultaniczno-sekwencyjna - WCZESNA NAUKA CZYTANIA (metoda sylabowa, metoda krakowska) to skuteczna metoda nauki czytania opracowana przez doświadczonego logopedę prof. Jagodę Cieszyńską. Metoda ta stosowana jest z powodzeniem od wielu lat, a jej podstawy oparte są na wynikach licznych współczesnych badań neuropsychologicznych oraz na wieloletnich doświadczeniach terapeutycznych i logopedycznych. Metoda daje doskonałe efekty, gdyż wykorzystuje naturalną skłonność każdego człowieka do mówienia sylabami. Metoda symultaniczno-sekwencyjna jest skutecznym sposobem nabywania umiejętności czytania ze zrozumieniem. Wykorzystuje wiedzę o sekwencyjnych zdolnościach lewej półkuli mózgowej przy równoczesnym korzystaniu z symultanicznych sposobów przetwarzania bodźców językowych półkuli prawej. Wszystkie zadania opierające się na pracy prawej półkuli mózgowej (globalne rozpoznawanie samogłosek, wyrażeń dźwiękonaśladowczych, rzeczowników w mianowniku) mają na celu wzbudzanie motywacji dziecka do nauki czytania oraz przeprowadzane są w taki sposób, aby jak najszybciej przejść do czytania analitycznosekwencyjnego, lewopółkulowego. Kolejność faz i wprowadzanie poszczególnych głosek oraz stopniowanie trudności zadań i pojawiania się paradygmatów sylab są dokładnie określone: ETAP I OD SAMOGŁOSEK PRYMARNYCH DO SYLABY OTWARTEJ, ETAP II OD SYLABY OTWARTEJ DO PIERWSZYCH WYRAZÓW, ETAP III CZYTANIE SYLAB ZAMKNIĘTYCH, ETAP IV CZYTANIE NOWYCH SYLAB OTWARTYCH I ZAMKNIĘTYCH, ETAP V SAMODZIELNE CZYTANIE TEKSTÓW. NAJWAŻNIEJSZE ZASADY PRACY METODĄ SYMULTANICZNO SEKWENCYJNĄ: -Zajęcia zawsze rozpoczynają się od ćwiczeń łatwych, z których wykonaniem dziecko nie będzie miało trudności; -Dziecko rozpoczyna kolejny etap czytania pod warunkiem opanowania poprzedniego; -Ważne jest, by pamiętać o przechodzeniu od prawopółkulowego czytania (globalnego, symultanicznego samogłoski, onomatopeje, całe wyrazy) do lewopółkulowego (sekwencje sylaby). Dążymy do tego, by dziecko wyko-nywało sprawnie ćwiczenia odczytywania sylab i układania z nich wyrazów. Forma ćwiczeń pozwala na zastosowanie konwencji zabawy, w której wykorzystać można aktywność i działanie dziecka. Przygotowany materiał sylabowy i wyrazowy pozwala na zastosowanie go w różnorodnych grach i zabawach; -Należy pamiętać o ciągłym przeplataniu zadań z zeszytów ćwiczeniami ogólnorozwojowymi, zwłaszcza ćwiczeniami pamięci sekwencyjnej i symul-tanicznej, ćwiczeniami analizy i syntezy wzrokowej oraz ćwiczeniami ukła-dania szeregów i sekwencji tematycznych i atematycznych. Ćwiczenia ogólnorozwojowe (np. z serii Stymulacja i terapia) wspomagają naukę czytania; -Poszczególne głoski wprowadzane są w sylabach, a nie w izolacji nie uczymy głoskowania (nie podajemy dziecku nazw liter). Sylaby są powta-rzane, rozpoznawane i odczytywane w opozycjach, według porządku: od sylab otwartych do zamkniętych, od zbudowanych z prymarnych spółgłosek do sekundarnych, od najbardziej skontrastowanych do jak naj-mniej zróżnicowanych. Ta umiejętność rozróżniania dotyczy zarówno zmy-słu słuchu, jak i wzroku; -Pracujemy według zasady: 1. powtarzanie, 2. rozumienie (rozpoznawanie), 3. nazywanie (odczytywanie). Dziecko powtarza poszczególne samogłoski, sylaby i wyrazy, następnie nauczyciel sprawdza, czy dziecko rozumie (rozpoznaje) wskazaną sylabę (Nauczyciel pyta: Gdzie jest?). Ostatnim krokiem jest nazywanie (czytanie) sylab; -Podczas układania, czytania itp. zawsze zachowujemy kierunek od strony lewej do prawej, zgodnie z obowiązującą zasadą podczas czytania i pisania w języku polskim; -Stosujemy technikę odwracania ról: najpierw my uczymy dziecko, potem dziecko uczy nas; -Pamiętamy, aby zwracać się do dziecka prostym językiem oraz sprawdzać, czy rozumie ono polecenia; -Ten sam materiał powtarzamy wielokrotnie, aż do dobrego opanowania (z obserwacji klinicznych wynika, iż najdłużej trwa przyswojenie pierwszego etapu czytania, odpowiadającego pierwszemu zeszytowi ćwiczeń, dlatego materiał w nim zawarty jest najobszerniejszy).

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość Ala miała kotka
Wszystko świetnie tylko jeden zestaw kosztuje 60 zł. Trochę dużo.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
A jak dziewczynka wymawia na przykład literkę M - em czy mmm ? Jeśli nauczyłaś ja "ładnie" alfabetu to nijak dziecko nie nauczy sie czytać bo dla niej mama to emaema :o

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

×