Skocz do zawartości
Szukaj w
  • Więcej opcji...
Znajdź wyniki, które zawierają...
Szukaj wyników w...

Zarchiwizowany

Ten temat jest archiwizowany i nie można dodawać nowych odpowiedzi.

Gość milusiowa jeszcze nie mama :)

help help

Polecane posty

Gość milusiowa jeszcze nie mama :)

Dobra wiem że się za późno obudziłam ale muszę na jutro oddać konspekt na maturę z polskiego. Mam temat: postać dziecka w literaturze i malarstwie. Zaprezentuj temat odwołując się do wybranych tekstów kultury. Jeśli ktoś miał podobny temat to proszę o pomysł na tezę, a przede wszystkim literaturę przedmiotu i podmiotu. Polonistki się nie zapytam bo jest na l4. A w google nic nie znalazłam

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość google nie boli!!!!!!!!!!!!!!
Ja mam konspekt na ten temat, mam nadzieje ze sie przyda...;) I. Swoją pracę oparłam na: 1.literatura: a.. Eliza Orzeszkowa "Dobra pani"- jest to lektura pozytywistyczna, w której autorka ukazuje krzywdę dzieci. Przedstawia historię Helusi, która została zaadoptowana przez bogatą i bezlitosną kobietę, która swe podopieczne traktowała jak zabawki. W tej powieści Orzeszkowa zatrzymuje się nad niesprawiedliwością i bardzo częstą głupotą dorosłego świata. b. Henryk Sienkiewicz "Janko muzykant"- nowela ta należy również do epoki pozytywistycznej (jej autor, obok Orzeszkowej, był jednym z największych twórców tego okresu). W omówionym przeze mnie dziele, ukazuje losy słabego, chorowitego dziecka, które zostało obdarzone przez naturę wielkim talentem. Jednak nigdy nie udało mu się go rozwinąć, gdyż jego losy kończą się tragicznie. c. Lucy Mount Montgomery "Ania z Zielonego Wzgórza"- opowiadanie to, które powstało w okresie Młodej Polski, przedstawia losy nastoletniej Ani- proces jej dojrzewania, wchodzenia w dorosłość. Ukazuje losy dziewczyny, która z dziecka przekształca się w mądrą i intrygującą kobietę. d. Aleksander Kamiński "Kamienie na szaniec"- jest to powieść współczesna, na kartach której autor zapoznaje czytelnika ze światem młodych, dzielnych chłopców, z którymi los obszedł się bardzo surowo. Jest to książka dostarczająca silnych wrażeń i emocji. 2.malarstwo: a.sceny biblijne wg Starego Testamentu, np. z niemowlęcym Mojżeszem, z chłopięcym Józefem sprzedanym przez braci do Egiptu b.przedstawienia chrześcijańskie wg Nowego Testamentu, apokryfów i żywotów świętych: z małoletnią Marią - później Matką Chrystusa, z Jezusem i Janem Chrzcicielem z okresu dziecięcego c. dzieci w scenach ze świętymi (cudowne uzdrowienia i in.) i postacie anielskie d. renesans przyniósł liczne portrety dzieci - przede wszystkim wizerunki tych z rodów panujących, ale także dzieci mieszczan i oczywiście potomstwo samych artystów e. Piotr Michałowski, Jan Matejko, Olga Poznańska II Ramowy plan wypowiedzi: 1.Głównym problemem, który starałam się poruszyć w swej pracy, jest przedstawienie dziecka zarówno w literaturze, jak i malarstwie. Starałam się wyłapać różnice w postrzeganiu dzieci przez różnych pisarzy epoki pozytywizmu, Młodej Polski i współczesności. Próbowałam też zauważyć, jak zmienia się wizerunek dzieci przedstawiany w literaturze i sztuce różnych okresów. 2.Na początku mojej pracy usiłowałam ogólnie przedstawić problem dziecka, najsilniej jawiącego się w epoce pozytywizmu. Następnie przedstawiłam bohaterów wybranych książek, którzy najlepiej opisują motyw dziecka. Zaczęłam od Elizy Orzeszkowej ("Dobra pani"), opisałam także tytułową bohaterkę "Ani z Zielonego Wzgórza" Lucy Mount Montgomery, a skończyłam na lekturze "Kamienie na szaniec" Aleksandra Kamińskiego. W drugiej części pracy nawiązałam do sztuki i malarstwa. Opisałam zmieniający się wizerunek dziecka (nawiązałam do Starożytnego Egiptu, Starożytnej Grecji, Starego i Nowego Testamentu, renesansu). 3.Z napisanej pracy wyciągnęłam kilka wniosków, z których najistotniejszym jest ten, że dziecko to wspaniała istota, bez skazy i grzechu. Chciałabym podkreślić, że los tych niewinnych istotnych leży w naszych rękach i powinniśmy stanowić dla nich wzór dobroci i sprawiedliwości. Zauważyłam również, że dziecko było postrzegane bardzo różnie, np. w epoce pozytywizmu zazwyczaj ukazywano obraz dziecka cierpiącego, niedocenionego, chorego. Dopiero w późniejszych epokach zaczęto ukazywać świat dziecka w bardziej optymistyczny sposób (np. "Ania z Zielonego Wzgórza".

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość milusiowa jeszcze nie mama :)
Dzięki google :) a jaka literatura przedmiotu? Słowniki jakie? Czy coś?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
no to skoro masz temat to wiesz jakie dobrac lektury chyba nie ? wiec wpisujesz je w literature przedmiotu

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość google nie boli!!!!!!!!!!!!!!
Szukaj sama.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość milusiowa jeszcze nie mama :)
Szukałam ale normalnie nie mam pojęcia co tam dać

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

×