Skocz do zawartości
Szukaj w
  • Więcej opcji...
Znajdź wyniki, które zawierają...
Szukaj wyników w...

Zarchiwizowany

Ten temat jest archiwizowany i nie można dodawać nowych odpowiedzi.

Gość Skowjonek

Córka 4,5-latka nie wymawia " l" i "r"

Polecane posty

Gość Skowjonek

Zamienia te literki na "j" . Zanim dostanę się do logopedy ( a to trochę potrwa) proszę podpowiedzcie, jakie ćwiczenia mogę z nią robić?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość dziwnetodlamniejest
To po co się z nią pieściłaś tzn. zmiękczałaś słowa jak była mała? Teraz masz owoce swojej pracy.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość ndtjhjhtj
NA PEWNO NALEŻY DO PO

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość Błąd rodziców
Od początku do niemowlęcia,a potem starszego dziecka należy mówić poprawnie,bez zdrobnień.Każdy logopeda Ci to powie. Ale na pocieszenie powiem że prawie wszyscy politycy z PO naja problem; nie wymawiają "r" i proszę jak im się wiedzie! Może rośnie nastepca prezydent Warszawy?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Zestaw ćwiczeń narządów artykulacyjnych przygotowujących do wywołania głoski r: Ćwiczenia języka: 1.„Sklejanie pierogów - nagryzanie brzegów języka zębami (masaż) i rozciąganie języka). 2.„Wyżymaczka - przeciskanie języka przez maksymalnie zbliżone do siebie zęby. 3.„Łopatka - wysuwanie szerokiego języka z buzi nie dotykając zębów. 4.„Konik - kląskanie czubkiem języka o podniebienie twarde (zmiana układu warg jak przy głosce u - i. 5.„Zaczarowane miejsce - odklejanie czubkiem języka z przedniej części podniebienia twardego chrupki, opłatka, czekolady, nutelli, kropli miodu, itp. 6.Przytrzymywanie czubkiem języka, ssanie cukierka pudrowego lub naśladowanie. 7.Zdmuchiwanie skrawka papieru umieszczonego na czubku języka. 8.„Młotek - szybkie wypowiadanie głoski dotykając czubkiem języka o górny wałek dziąsłowy. 9.„Trzepanie dywanów - szybkie i kilkukrotne uderzanie językiem o górną wargę wybrzmiewając . 10. „Piosenkarz - śpiewanie różnych melodii na sylabach, poruszając jedynie językiem - nie brodą, przy szeroko otwartych ustach: la, la, la, lo, lo, lo, le, le, le, lu, lu, lu, ly, ly, ly. 11.Wypowiadanie zbitki sylabowej lalolule najpierw wolno, potem coraz szybciej. 12. „Chiński język - wypowiadanie zbitek sylabowych - szybko i kilkakrotnie: nalapatada, nolopotodo, nelepetede, nuluputudu, nylypytydy. 13. „Traktor - wielokrotne, coraz szybsze wypowiadanie zbitki bd, a następnie sylab: bda, bdo, bde, bdu, bdy, pta, pto, pte, ptu, pty, bda - pta, bdo - pto, bde - pte, bdu - ptu, bdy - pty. 14. „Paplanie - wielokrotne coraz szybsze wypowiadanie: tedamwa, tat tedat, ente dente, lelum polelum, ble, ble, ble, tla, tlo, tlu. 15. „Karabin maszynowy - wielokrotne, energiczne wypowiadanie , , (najpierw wolno, potem coraz szybciej) dotykając czubkiem języka o górny wałek dziąsłowy przy szeroko otwartych ustach, potem sylaby: te, te, te, ty, ty, ty, de, de, de, dy, dy, dy. A następnie zbitki sylabowe: teda - teda, tede - tede, tedo - tedo, tedu - tedu, tedy - tedy. 16. Wypowiadanie rymowanki - głoska wymawiana w sposób przytępiony, tzn. z językiem na podniebieniu: Kto to tutaj tak tupie? To tato tutaj tak tupie. Ach, tato tutaj tak tupie! 17.„Piła - wybrzmiewanie przedłużonego z równoczesnymi energicznymi, poziomymi ruchami palcem po wędzidełku podjęzykowym. 18.„Suszarka - mocne dmuchanie na czubek języka uniesiony do wałka dziąsłowego, aż do pojawienia się tr. 19.„Zepsuty traktor - mocne akcentowanie głoski w czasie wybrzmiewania zbitek tll, tll, trl najpierw szeptem, potem głośno. 20. „Mały ptaszek uczy się śpiewać - powtarzanie sylab szeptem, a następnie głośno: la, la, la, trla, lo, lo, lo, trlo, lu, lu, lu, trlu, le, le, le, trle, ly, ly, ly, trly, li, li, li, trli. 21.„Śpiew ptaków - szeptem i głośno wypowiadanie trla, trlo, trle, trlu, trly. 22. Wyrazy dźwiękonaśladowcze - naśladowanie odgłosów zaczynając od szeptu: gra na trąbce - tra ta ta, tru tu tu, tre te te, zepsuty karabin maszynowy - tr tr tr, dr dr dr, groźny pies - wrr, wrr, wrr, traktor - tur tur tur, tyr tyr tyr, pyr pyr pyr, fruwające ptaki - fru, fru, fru, ćwierkające wróble - ćwir, ćwir, ćwir, świnka - chrum, chrum, zatrzymanie konia - pr, pr, śpioch - chr, chr, chr, dzwonek - dryń, dryń, szorowanie zębów - szuru, szuru, zapalanie światła - pstryk, pękający balonik - trach, wrona - kra, kra, samochód - brum, brum.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Najlepiej jakbyś jak najszybciej dostała sie do logopedy, bo oprócz ćwiczeń trzeba wywołać zaburzone głoski, czyli logopeda pokaże dziecku jak układać narządy artykulacyjne aby wskoczyła głoska i nastepnie l a na końcu r, terapia pod okiem logopedy i oczywiście wasze ćwiczeni jakie zademonstruje logopeda musicie w domu poświęcać 10-15 min dziennie i będzie ok, chyba że wasze dziecko ma np nieprawiadłową budowę aparatu artykulacyjnego, zly zgryz, może przerośniete migdały, ale jak logopeda obejrzy jej aparat artylulacyjny i będzie coś nie tak to napewno Was skieruje do specjalisty, np laryngologa lub ortodonty. Głowa do góry najpierw wizyta u logopedy:)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość kiedyś chodziłem do logopedy
masakra jakaś :o

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość autorko nie martw się
moja siostra mimo ćwiczen z logopedą była bardzo oporna i dopiero kiedy poszła do szkoly ( jako szesciolatka ) zaczęła normalnie wymawiac "r", ale napewno ćwicznia, ćwiczenia i jeszcze raz ćwiczenia

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość Skowjonek
Olu dziękuję za te materiały:) Na pewno skorzystam:) Nie zmiękczam słów bo nienawidzę tego.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

×