Skocz do zawartości
Szukaj w
  • Więcej opcji...
Znajdź wyniki, które zawierają...
Szukaj wyników w...
Zaloguj się, aby obserwować  
Gość gość

Jak nie ucząc słów, uczyć języka obcego?

Polecane posty

Gość gość

Niniejszy fragment pochodzi z publikacji pt.: "Nauczenie metodą 5s". Więcej na: http://metoda5s.pl Wiktor napisał na blogu: Drodzy przyjaciele, pytanie do was wszystkich. Kto i co zapamiętuje w naszym umyśle, w jaki sposób zapisuje się w naszej ścieżce neuronowej mózgu, ciele, aurze? Zapamiętuje tylko podświadomość, a świadomość jest jedynie programatorem podświadomości. I tutaj zgadzam się z Wiktorem się w 100%. Analizując to, w jakim stopniu nasza podświadomość uczestniczy w nauce języka ojczystego, coraz bardziej jestem przekonany, że za naukę języka bardziej odpowiada właśnie ona niż nasz świadomy umysł. Oznacza to też, że jeśli uczymy się słówek z języka obcego czy nawet z języka ojczystego w sposób świadomy, to z pewnością je zapomnimy, a czas, wysiłek i pieniądze w to zainwestowane zostaną zmarnotrawione. Gdy nad tym dłużej myślę, nie potrafię odnaleźć słów z języka ojczystego, które opanowałem w sposób świadomy – koncentrując się na nich. Tymczasem gdy uczymy się języka obcego, staramy się opanować nowe słownictwo świadomie, właśnie na nim skupiając całą swoją uwagę. Tutaj rodzi się pytanie: jak uczyć języka obcego, nie ucząc w sposób świadomy słownictwa? Jak uczyć języka naszą podświadomość, pomijając nasz świadomy umysł? Należy spojrzeć na to, jak dzieci uczą się języka ojczystego. Kilka dni temu byliśmy z naszymi dziećmi w Cyrku Zalewskich. Po spektaklu przez kilka kolejnych dni zadawaliśmy naszemu starszemu synkowi, który obecnie ma 5 lat, mnóstwo pytań dotyczących przedstawienia, które wspólnie obejrzeliśmy. Zadawaliśmy bardzo rozbudowane pytania typu: Co najbardziej podobało ci się w cyrku? A on odpowiadał jednym słowem: słonie. A ile było tych słoni? Odpowiedź: dwa. Jeden był większy, a drugi mniejszy? Odpowiedź: tak. Jeden ze słoni to zapewne mama, a drugi słoń to jej dziecko? Odpowiedź: tak. Co dzieje się w umyśle dziecka, gdy zadajemy pytania? Otóż gdy dziecko słyszy pytanie, skupia się na odczuciach, np. na tym, co widziało podczas spektaklu, a w sposób mniej świadomy lub nawet nieświadomy na samym pytaniu. Jest to szczególnie zauważalne, gdy w pytaniu pojawią się słowa, których dziecko nie zna. Przykładowo: Czy mniejszy słoń saletti? Nawet gdy postawię tego typu pytanie, dziecko wyobrazi sobie mniejszego słonia właśnie dlatego, że je zadaję. Nowe słowa zostaną dodane do wyobrażenia związanego z mniejszym słoniem w sposób zupełnie nieświadomy. Jednak gdybym użył twierdzenia: Słoń saletti, większość z nas (i być może także dziecko) w sposób świadomy skupiłaby się na nieznanym słowie i starała się opanować je w sposób świadomy. Dzieje się tak dlatego, że twierdzenia nie zmuszają nas do używania wyobraźni (odczuwania) w takim stopniu, jak czynią to pytania. Sekret kryje się w pytaniach, które przemycają do naszej podświadomości nowe słowa. Dlaczego tak się dzieje? Ponieważ pytanie odwraca naszą uwagę od słów, a kieruje ją ku wyobraźni, w której przechowujemy pewne odczucia, w naszym przykładzie obraz związany ze słoniem. Co z tego wynika? Oznacza to, że musisz wrócić do sposobu, w jaki rodzicie uczą swoje dzieci języka ojczystego – właśnie poprzez stawianie odpowiednich pytań, które przemycają do podświadomego umysłu ucznia nowe słownictwo. Oznacza to też, że aby umożliwić swoim uczniom zdobywanie nowego słownictwa, powinieneś zadbać o to, by nie uczyli się go w sposób świadomy. Co jest lepsze od pytań? Pewnego dnia zadałem swojemu (wówczas 4-letniemu) synkowi pytanie: „Czy pies może mieć psa?”. Pochodziło ono z pewnej bajki, która skupiała się tego typu abstrakcyjnych pytaniach. Co ciekawe, mój syn ożywił się jak nigdy wcześniej i zaczął kontynuować: stawiał sobie pytania abstrakcyjne, odpowiadał na nie, po czym stawiał kolejne i tak w kółko. Zrozumiałem, że odpowiednio postawione pytania abstrakcyjne potrafią skuteczniej przemycać do naszej podświadomości nowe słowa. Dzieje się tak, ponieważ ilość uczuć, jakie wzbudzają w nas abstrakcyjne pytania, zazwyczaj jest zdecydowanie większa, niż gdy zadajemy pytania standardowe. Pytania abstrakcyjne mają jeszcze jedną zaletę. Mogą w nas wzbudzać odmienne uczucia w stosunku do tego, co już odczuwamy. Przykładowo gdy uczeń uczy się przedstawiać w języku obcym, to jego uczucia się nie zmieniają. Zmienia się jedynie język, w którym się przedstawia. Gdy tak się dzieje, z czasem możemy zapominać, jak przedstawić się w języku obcym, ponieważ nasz umysł wymazuje wszystkie dodatkowe słowa, które odnoszą się do tych samych uczuć. Jednak jeśli zamiast standardowych pytań typu: Jak się nazywasz? postawić pytania abstrakcyjne, np.: Czy twój pies ma na imię tak samo jak ty? Czy masz na imię Pomidor? Czy twój ojciec nazywa się Kazimierz Wielki? nie tylko byłbyś w stanie wzbudzić w umyśle ucznia nowe uczucia, ale także i wprowadzić element humoru, który urozmaiciłby zajęcia. Abstrakcyjne pytania mają i inne zalety. Jedną z nich jest to, że rozwijają naszą wyobraźnię, która musi być sukcesywnie pobudzana w trakcie, gdy uczymy się nowego języka obcego. Dwa abstrakcyjne pytania pozwalają nam opanować słownictwo, odnośnie do którego trudno zdobyć uczucia w inny sposób. Przykładowo: Czy twój sąsiad to kosmita? Pytanie tego typu pozwala opanować słowo kosmita w języku obcym, pomimo że raczej mamy nikłe szanse, by na co dzień zobaczyć kosmitę. No i oczywiście najważniejszą zaletą abstrakcyjnych pytań jest to, że odwracają one naszą uwagę od samego pytania i od nowych słów oraz kierują ją na nowe i oczywiście odmienne uczucia. Oto kolejne przykłady: Gdyby twój sąsiad był kosmitą, jak by wyglądał? Gdyby twój sąsiad był kosmitą i miał antenki, czy odbierałby radio WaWa? Oczywiście same pytania, które pobudzają naszą wyobraźnię, nie wystarczą. Potrzeba jeszcze pytań, które rozwiną naszą koncentrację. Więcej na: http://metoda5s.pl

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Bądź aktywny! Zaloguj się lub utwórz konto

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto, to proste!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Posiadasz własne konto? Użyj go!

Zaloguj się
Zaloguj się, aby obserwować  

×