Gość gość Napisano Grudzień 15, 2015 Niniejszy fragment pochodzi z publikacji pt. "Nauczanie Metodą 5s" Większość osób pojęcie „intensywny kurs” rozumie tak, że kurs ten składa się z dużej liczby godzin lekcyjnych zaplanowanych w krótkim czasie. Intensywność w tym przypadku utożsamiamy z czasem, jaki inwestujemy w naukę. Ja jednak proponuję Ci inne podejście do intensywności w nauczaniu, które nie jest zależne od czasu, ale raczej od tego, jak bardzo angażujesz uwagę i wyobraźnię swoich uczniów. Intensywność będzie tutaj określana nie według poświęconego czasu, ale zaangażowania. Im większe zaangażowanie umysłów uczniów, tym szybsze efekty możesz uzyskać, ale za cenę większego wyczerpania. Tego typu kursy możesz proponować w szczególności osobom, które przebywają na urlopach, zmieniają pracę lub nie pracują umysłowo (a przynajmniej intensywnie). Ogólnie wtedy, gdy Twoi uczniowie mogą poświęcić niemal całą swoją energię na aktywność umysłową, której wymagają tego typu zajęcia. Jak opracować intensywny kurs językowy? Przede wszystkim – jak już wspomniałem – poprzez odpowiednie sterowanie uwagą i wyobraźnią. O ile standardowy kurs może zawierać pytania w języku obcym typu: Wyobraźnia: Czy kot może szczekać? Koncentracja: Jakiego koloru był kot, który przebiegł przez ulicę? o tyle intensywny kurs języka obcego będzie zawierał pytania typu: Wyobraźnia: Gdyby liście na drzewach były niebieskie, to czy trawa byłaby koloru czerwonego? Koncentracja: Blondynka, którą mijałeś na klatce schodowej, miała kurtkę zapinaną na zamek błyskawiczny czy na guziki? W taki oto sposób możesz opracować kursy językowe dla różnych grup społecznych, kadry zarządzającej, pracowników konkretnego szczebla. Oczywiście możesz dobrać słownictwo dla każdej branży, możesz też poprosić o wykaz słownictwa, które muszą opanować Twoi studenci. Sądzę, że można by było opracować nawet skalę intensywności kursów i pozwolić studentom wybrać odpowiednią intensywność. Przykładowo kolejny poziom intensywności (załóżmy: poziom 4) stawiałby pytania, które nawiązywałyby do poprzednich, np.: Wyobraźnia: Gdyby liście na drzewach były niebieskie, a trawa koloru czerwonego, to jakiego koloru byłoby słońce? Koncentracja: Jeśli blondynka, którą mijałeś na klatce schodowej, miała kurtkę zapinaną na zamek błyskawiczny, to jakiego koloru miała buty? Poziom intensywności/koncentracji 5 mógłby natomiast wykorzystywać pytania takie, jak: Wyobraźnia: Gdyby słońce było koloru niebieskiego, a trawa koloru żółtego, to czy trawa zmieniałaby się w słońcu na kolor zielony? Koncentracja: Jeśli blondynka w kurtce zapinanej na zamek błyskawiczny miała buty koloru białego, to czy jej torebka była tego samego koloru? Więcej na stronie: http://metoda5s.pl Udostępnij ten post Link to postu Udostępnij na innych stronach