Skocz do zawartości
Szukaj w
  • Więcej opcji...
Znajdź wyniki, które zawierają...
Szukaj wyników w...
Zaloguj się, aby obserwować  
Hunna

Co myślicie o tej charakterystyce dzieci z inteligencją poniżej przeciętnej? Czy jest dobra?

Polecane posty

Napisano (edytowany)

 Dzieci z inteligencją poniżej przeciętnej wymagają szczególnego zainteresowania. Powinni nimi interesować się pedagodzy psycholodzy rodzice oraz nauczyciele. Amerykańskie Towarzystwo Psychiatryczne (DSM-IV, 2000) definiuje inteligencję niższą niż przeciętna (Borderline Intellectual Functioning) jako poziom zdolności umysłowych mieszczący się między poziomem przeciętnym a upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim (pomiędzy -1,01 a -2,00 odchyleniem standardowym).Nie kwalifikują się do szkoły specjalnej gdyż program były dla nich zdecydowanie za łatwy.  W szkole masowej sobie nie radzą gdyż program jest dla nich za trudny. Mimo wszystko dzieci te powinny uczy się w zwykłych szkołach i zostać objęte w nich pomocą. Chociaż wszystkie mają nieco ograniczone możliwości intelektualne, nie stanowią jednorodnej grupy, rozwój każdego z nich determinują inne czynniki.

Do pierwszej grupy należą dzieci, których trudności rozwojowe wynikają z zaniedbań pedagogicznych. Wychowując się w niesprzyjających warunkach ekonomicznych, emocjonalnych i/lub społecznych, pozbawione są bodźców stymulujących ich rozwój poznawczy. Nie wykorzystują w pełni swojego potencjału intelektualnego podczas procesu rozwoju. Konsekwencją jest osiąganie niskich wartości ogólnych w testach inteligencji. Ponieważ wrodzony potencjał jest dość wysoki, dzieci te mają dobre tempo uczenia się i dzięki odpowiednim oddziaływaniom dydaktyczno-wychowawczym mogą szybko nadrobić zaległości rozwojowe.

 

Drugą grupę stanowią dzieci z powolnym, lecz poprawnym przebiegiem procesów poznawczych. Są to uczniowie, którzy na wykonanie powierzonych im zadań potrzebują więcej czasu. Dlatego w testach, w których obowiązuje limit czasowy, osiągają zaniżony wynik w stosunku do rzeczywistego ilorazu inteligencji.

 

Do trzeciej grupy należą dzieci, których ogólny wynik w teście inteligencji zostaje obniżony ze względu na parcjalne i fragmentaryczne deficyty rozwoju psychoruchowego. Charakteryzuje je nieharmonijny rozwój umysłowy.

 

Kolejną grupą są dzieci, których rzeczywisty poziom intelektualny jest poniżej normy, jednak dzięki intensywnej stymulacji przez środowisko i dobrej pamięci mechanicznej mogą one osiągnąć w badaniu inteligencji wynik zafałszowany, lepszy od rzeczywistego.

Uczniów tych nie można pozostawić bez pomocy. Ze względu na niskie możliwości umysłowe i trudności w nauce oraz czasami braku zrozumienia ze strony nauczycieli oraz rodziców są oni zagrożeni np. zaburzeniami psychicznymi uzależnieniami wykluczeniem społecznym itp. Uczniowie tacy gdy nie znajdują wsparcia i zrozumienia ze strony nauczycieli zaczynają unikać szkoły wagarować powtarzają klasy rzucają szkoły. Z odpowiednim wsparciem ich losy mogą potoczyć się inaczej.

Wskazówki jak pomóc dzieciom z inteligencją poniżej przeciętnej

1. Skierować do poradni psychologiczno - pedagogicznej

2. Zastosować się do zaleceń jakie wyda poradnia

3. Włączyć do zajęć wyrównawczych

4. Odpytywać z mniejszych partii materiału i o mniejszym stopniu trudności

5. Pozostawić więcej czasu na opanowanie materiału

6. Pamiętać że każde dziecko ma zdolności np. plastyczne, muzyczne, sportowe itp więc należy u tych dzieci właśnie takie zdolności rozwijać

7. Rodzice powinni takie dzieci codziennie zachęcać do nauki oraz pomagać im w opanowaniu materiału a także zadaniach domowych oraz akceptować każdą pozytywną ocene która jest wyższa od oceny niedostatecznej nawet jeśli jest to tylko dopuszczający

8. Ograniczyć czas spędzony przed telewizorem do maksymalnie 1 godzinny dziennie pozostały czas wykorzystać na czytanie książek (nie koniecznie lektur szkolnych)powinny być to książki które dziecko samo wybierze chodzenie na spacery jazde na rowerze rozwijanie innych uzdolnień itp.

9. Nauczyciele powinni nagradzać takich uczniów za wysiłek wkładany w nauke a nie tylko efekty

10. Większość tych dzieci powinna uczestniczyć w zajęciach korekcyjno - kompensacyjnych oraz korepetycjach

11. Należy pamiętać że dzieci te muszą też mieć czas dla siebie i na zabawe więc należy dzień zaplanować w taki sposób żeby znalazł się czas dla nich na wszystko

12. Rozwijać myślenie tych dzieci po przez np. logiczne gry planszowe scrabble wspólne czytanie itp

13. Akceptować dziecko bezwarunkowo

14.  Stworzyć warunki w domu i szkole do rozwoju zainteresowań tych dzieci nie koniecznie związanych z nauką

15.  Pamiętać że ci uczniowie raczej nigdy nie będą dobrymi uczniami

16. Nagradzać dziecko za jego osiągnięcia w innych dziedzinach niż nauka

Edytowano przez Hunna

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Ja się z tym zgadzam. Tak jak jest w opisie powyżej, to nie w dzieciach jest problem tylko w: patologicznych rodzicach, gdzie dziecko nie ma odpowiedniej stymulacji intelektualnej (nie bawią się z nim, nie czytają itp.) lub w zadaniach testu, których dzieci mogą nie rozumieć lub robić wolniej. 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Bądź aktywny! Zaloguj się lub utwórz konto

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto, to proste!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Posiadasz własne konto? Użyj go!

Zaloguj się
Zaloguj się, aby obserwować  

×