Skocz do zawartości
Szukaj w
  • Więcej opcji...
Znajdź wyniki, które zawierają...
Szukaj wyników w...

Zarchiwizowany

Ten temat jest archiwizowany i nie można dodawać nowych odpowiedzi.

Onufry Kuciapa

co oznacza , że jedzonko jest koszerne?

Polecane posty

Gość ana_bell
jest to jedzenie przygotowywane w specjalny sposób. mięso koszerne to mięso uzyskiwane z takiego uboju zwierząt, by nie czuły one bólu, warzywa czy owoce koszerne są nawożone tylko i wyłącznie naturalnie, bez ingerencji żadnych sztucznych składników. przemawia to zdecydowanie na korzyść jedzenia koszernego, gdyż jest zdrowsze, bez chemii.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość nie masz racji ana_bell
KOSZERNOŚĆ - Kultura - Literatura - Sztuka - Muzea - Język hebrajski - Religia - Kalendarz - Życie żydowskie - Koszerność - Antysemityzm Specyfiką kuchni żydowskiej jest koszerność. "Koszer" to po hebrajsku: "nadający się", "stosowny", "dobry". W potocznej mowie "koszerny" to tyle co "legalny", lub zgodny z przepisami. Odnosi się to zresztą nie tylko do jedzenia. Koszerne może być wszystko, co nie jest trefne, a więc wszystko, co jest słuszne, poprawne, a w szczególności zgodne z przepisami religijnego prawa żydowskiego. Gdyż - właśnie - źródło słowa "koszerny" wywodzi się od żydowskich zasad żywienia przedstawionych w Piśmie Świętym. To właśnie Prawo Mojżeszowe przedstawia szczegółową formułę koszerności polegającą na przestrzeganiu szczegółowych zasad przygotowywania określonych pokarmów w sposób rytualnie czysty, w odróżnieniu od tzw. "trefnego", czyli niezgodnego z żydowską tradycją. Przepisy religijne dotyczące jedzenia i picia nazywane są kaszrut. Jeśli coś nie jest koszerne, to jest trefne (hebr. "trefa", jidysz "treif"), a więc nieczyste. Formuła koszerności obejmuje całość przepisów dotyczących przyrządzania i przechowywania pokarmów, włączając w to zasady uboju bydła i drobiu. W rzeczywistości są to rozsądne reguły higieniczne, korzystne do stosowania w warunkach ciepłego klimatu, gdzie żywność szybko się psuje. Stosowanie tych reguł chroniło i chroni przed możliwością zatrucia pokarmowego. W Torze znajduje się 613 nakazów, z czego 30 dotyczy obyczajów związanych z jedzeniem. Przepisy te były rozwijane przez rabinów i w dzisiejszym Izraelu zostały podniesione do rangi przepisów prawnych. Dla właścicieli lokali gastronomicznych i dla przemysłu spożywczego w Izraelu jest to wielce kłopotliwe, mający wyraźny wpływ na cenę końcową produktu. Wymusza także wyeliminowanie wielu gatunków mięsa i dodatków. Prawo Mojżeszowe dzieli zwierzęta na czyste i nieczyste. Dozwolone jest jedzenie zwierząt parzystokopytnych (które mają racice) i przeżuwających (np. krowy, owce, sarny). Niedozwolone jest jedzenie mięsa: wielbłąda (koń, osioł), świstaka (jeż, borsuk), zająca (królik, góralek), świni, żab, ślimaków, krewetek i homarów. Każdy ptak drapieżny, który używa pazurów jest nieczysty. Można jeść zwierzęta wodne, które mają płetwy i łuski (skrzela). Małe zwierzęta (np. krety, myszy, jaszczurki, żółw) są nieczyste. Dodatkowe przepisy zabraniają jedzenia mięsa zwierząt padłych od zarazy, starości lub w wypadku. Zwierzę nadające się do spożycia musi być ubite przez rytualnego rzeźnika (hebr. szohet) specjalnym koszernym nożem. Taka śmierć powinna być szybka i dla zwierzęcia bezbolesna. Przepisy dokładnie określają miejsce przecięcia tętnicy. W ten sposób zapobieżono okrucieństwu przy uboju zwierząt. Z mięsa ubitych rytualnie zwierząt dokładnie usuwa się krew, ponieważ spożywanie krwi jest zakazane. Po uboju zwierzę jest szczegółowo badane, czy było zdrowe. Zwraca się uwagę na wszystkie występujące anomalia, np. niezwykłą wielkość kości lub brak pewnych organów, skrzepy krwi, odmienny kolor organów, obecność obcych przedmiotów (gwoździe, drut, kamienie). Koszerowanie każdego mięsa polega na usunięciu z niego krwi przed przygotowaniem do jedzenia. Mięso należy dokładnie umyć zimną wodą, obmyć z krwi, namoczyć na co najmniej 30 minut, ale nie dłużej niż 12 godzin, posolić na co najmniej 30 minut i trzykrotnie opłukać z soli. Tak przygotowane mięso kładzie się na tacy z dziurkami albo z siatką, aby krew mogła swobodnie spłynąć. Jedzenie przygotowane fabrycznie może być koszerne, jeśli brak w nim zakazanych składników i jeśli jest opatrzone pieczęcią rabina, świadczącą o jego rytualnej czystości. Kupione mięso mrożone (koszerne) należy rozmrażać w temperaturze pokojowej, nigdy w gorącej wodzie. Mięso (w tym drób), które ma być pieczone na rożnie lub na otwartym ogniu, nie musi być solone, ponieważ w trakcie pieczenia, krew spłynie samoczynnie. Wątróbkę przecina się wzdłuż i kładzie rozłożoną na blaszce na ogniu, aby spłynęła cała krew. Po opieczeniu wątróbka musi być trzykrotnie umyta i może być użyta w dalszym przyrządzaniu pokarmu. Natomiast serce musi być przecięte, a tętnice dokładnie w całości wyjęte, aby krew spłynęła przed moczeniem i soleniem. Jajka mające kroplę krwi w sobie (a więc zapłodnione) są trefne. Potrawy koszerne dzieli się na mięsne i mleczne oraz neutralne, tzn. te, które nie są ani mięsne, ani mleczne. Przepis oddzielania mięsa od mleka opiera się na biblijnym stwierdzeniu, że nie wolno "gotować jagnięcia w mleku jego matki" (2 Mojż. 23:19; 34:26; 5 Mojż. 14:21). Przepisy koszerności określają, że po zjedzeniu mięsa nie wolno jeść produktów mlecznych przez 3-6 godzin. Po mlecznych można natomiast jeść dania mięsne po godzinie. Te przepisy dotyczące zakazu łączenia mięsa z potrawami mlecznymi rodzą najwięcej problemów. Oznacza to, że nie można jeść serów wyprodukowanych na zwierzęcej podpuszce, a po daniu mięsnym nie wolno wypić kawy z mlekiem. Ryba i mięso mogą być jedzone jednocześnie, pod warunkiem, że ryba nie jest przygotowana z mlekiem lub masłem. Ryba jest daniem neutralnym i powinna być podawana przed mięsem, które musi być oddzielone od potraw mlecznych. Do produktów neutralnych zalicza się niektóre gatunki chleba, niektóre gatunki ciast i ciasteczek, jajka, ryby, ziarna, makarony, ryż, kasze, jarzyny, owoce (pochodzące z co najmniej 3-letnich drzew) i soki. Jarzyny i ziarna powinny być dokładnie sprawdzone, czy nie są zarobaczone. Formuła koszerności nakłada również liczne ograniczenia na urządzenie kuchni. Ortodoksyjni Żydzi używają osobnych zestawów naczyń i sztućców do produktów mięsnych i mlecznych. Zupełnie odrębny zestaw przeznaczony jest na święto Pesach. Zestawy odróżniają się od siebie np. kolorem lub wyglądem (garnki, talerze, półmiski, tace na chleb, solniczki, noże, widelce, łyżki) i muszą być przechowywane w osobnych szafkach. Naczynia powinny być również myte oddzielnie. Oddzielne też powinny być zlewy, suszarki, gąbki, ręczniki i ścierki. Przy jednym zlewie stosuje się specjalne wkładki do zmywania naczyń "mięsnych" lub "mlecznych". Wszystkie produkty neutralne zachowują swoją neutralność tak długo, dopóki nie zostaną zmieszane z mięsnymi lub mlecznymi. Pokarmy neutralne gotowane w naczyniach mięsnych mogą być podawane tylko z daniami mięsnymi. W lodówce i zamrażarce powinny być wyznaczone odrębne miejsca dla produktów mięsnych i mlecznych. Nawet wskazane jest posiadanie odrębnych palników kuchni gazowej i elektrycznej. Jeżeli warunki na to nie pozwalają, to pieczone pokarmy należy szczelnie przykryć i otworzyć dopiero po wyjęciu. Trzeba mieć stale na uwadze, aby piekarnik był zawsze czysty. Wszystkie maszynki, miksery itp. muszą mieć oddzielne noże, mieszadła i miski. Po każdorazowym użyciu maszynka musi być dokładnie myta i wytarta odpowiednimi ścierkami. Po umyciu, wszystkie naczynia, sztućce i rzeczy muszą być spłukane zimną wodą (nie gorącą). Ideałem byłoby posiadanie dwóch oddzielnych kuchni - "mięsnej" i "mlecznej". Tych radykalnych reguł koszerności przestrzegają jednakże tylko najbardziej ortodoksyjni Żydzi. Większość przybyszów nie odczuwa żadnych niedogodności kuchni koszernej, chyba że ktoś nie potrafi obyć się bez schabowego lub krewetek. Koszerna kuchnia jest smaczna i charakteryzuje się mnogością przeróżnych sałatek. Sałatki podaje się przy każdym posiłku, i to w dużych ilościach. Mogą to być różne grubo pokrojone warzywa, albo wyborna mieszanka pieczołowicie dobranych i posiekanych jarzyn, przybranych oliwkami. Wegetarianie w Izraelu są jakby w ogrodzie rajskim. - źródło: Irena Dobrowolska "Koszerne i trefne" oraz inne.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość pat88
mam pytanko:) czy znacie jakaś literature związaną z kuchnią koszerną? Chodzi mi o konkretne tutuły i konkretnych autorów

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość mambobambo
po prostu jedzenie a dokładnie zwierzęta są zabijane w taki sposób żeby nie cierpiały i to jest koszerne

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Zwierzęta zabijane na "jedzonko koszerne" są zabijane w jeden z najokrutniejszych sposobów. Zwierzęta są w pełni świadome, odczuwają przez długie minuty ogromny ból. Żydzi doświadczyli holokaustu a sami go robią. To potwory a nie ludzie. WIĘC NIE PISZCIE GŁUPOT! A jeśli ktoś chce zobaczyć jak się zabija, aby jedzenie było koszerne, proszę bardzo! Może to wam otworzy oczy, bo niektórzy brednie tu wypisują: http://www.petatv.com/tvpopup/video.asp?video=agri_long&Player=wm

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość Anarchiazja
Koszerne to znaczy że zwierzeta cierpią neiwyobrażalnie bo sluszczana przed śmiercia jest z nich krew hvje

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość goffman
jestem debilem :o

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość głupcy wierzą głupcom
zamiast dowiedzieć się prawdy: Ubój koszerny Ssaki i ptactwo, które mogą być spożywane muszą być zabijane zgodnie z prawem żydowskim (Deut. 12:21) nie wolno nam spożywać zwierząt, które padły z przyczyn naturalnych (Deut. 14:21), lub które zostały zabite przez inne zwierzęta. Dodatkowo, zwierzę w momencie uboju nie może mieć żadnych chorób, bądź też skaz na organach wewnętrznych. Restrykcje te nie dotyczą ryb, tylko zwierząt stadnych i pasących się (Num. 11:22). Rytualny ubój znany jest pod nazwą shechitah, a osoba, która trudni się takim ubojem nazywana jest shochet. Oba te słowa pochodzą od hebrajskiego rdzenia Shin-Chet-Tav oznaczającego zabijać albo niszczyć. Metoda uboju jest szybka; głębokie cięcie wzdłuż wykonane za pomocą doskonale naostrzonego ostrza bez nacięć czy jakichkolwiek nierówności. Metoda ta jest bezbolesna i powoduje utratę świadomości w przeciągu dwóch sekund. Powszechnie jest ona uznawana za najbardziej humanitarną metodę uboju. Dodatkową zaletą shechitah jest to, że zapewnia szybki i całkowity odpływ krwi, co jest niezbędne w celu uczynienia mięsa koszernym. Shochet nie jest zwykłym rzeźnikiem, musi to być człowiek pobożny, dobrze znający prawo żydowskie, szczególnie to dotyczące kaszrutu. W mniejszych, odosobnionych społecznościach rabiin i shochet był często jedną i tą samą osobą.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość alejądroj
gówno to oznacza

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość taaak jest taak jest
zwierzę, w którym bije serce niemal do końca podczas upuszczania krwi wcale nie odczuwa bólu, nie boi się, jest nieświadome 🖐️ może zarżniemy tak jakiegoś żydka i przepytamy co w danej chwili czuje? bo zwierzę przecież nic nie powie

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość Cloud
Od lat jako chrześcijanin unikam jedzenia krwi pod różnymi postaciami. Był to nakaz dany wszystkim ludziom tuż po potopie.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość vvvvvvvvv to znaczy ze
to znaczy ze mięso nie może mieć krwi musi być z niej całkowicie oczywszczone, dodatkowo nie można łączyć nabiału z mięsem w potrawach

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość Cloud
krwe za to piję najlepiej taką świeżą prosto z żyły w którą wbijam swoje kły

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość gggg_gonia
Jedni twierdzą, że ubój rytualny jest bezbolesny, inni, że to nie prawda i zwierzę podczas takiego uboju cierpi niesamowite męki. Zastanawia mnie jedno: jak ludzie doszli do takich wniosków? Czyżby jakaś krowa zmartwychwstała po uboju rytualnym i przemawiając ludzkim głosem ogłosiła wszem i wobec "nic nie bolało"?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość gość
Gdyby zwierzeta nic nie czuły to by rząd nie zakazał uboju rytualnego !!!! Cierpią i to straszne męki !!!Nie wierzcie ze jest inaczej .

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość gość
ale gadacie głupoty, gdzies mam to czy podczas zarzynania krowy ona mysli i odczuwa bol czy nie, tak samo mam gdzies to czy jajka ktore kupuje sa od kor z owlnego chowu czy od tych z tasm produkcyjnych i klatek, poki sa klienci na to to i taki uboj bedzie, a stekanie pseudoochrońców zwierzat nie jest warte funta kłaków... ludziska ogarnijcie sie

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość gość
Ciekaw jestem czy Zydki sie pieprza koszernie???

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość gość
Namysłów to miasto powiatowe w województwie opolskim w powiecie namysłowskim ma 16 tysięcy mieszkańców i tablice rejestracyjne ona

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość Majkaość
Moim zdaniem jest dobre jedzenie. Wiele zasad, które u nich obowiązują nie wiem od kiedy są aktualne z tym co obecnie niektórzy lekarze, dietetycy zacznają dopiero odkrywac i dostrzegać. Pierwsze słodkie mleko to trucizna dla ludzi nawet zdrowych, dla zdrowych jedynie nabiał bez łączenia -bo okazuje się że blokuje wtedy wchłanianie się witamin i mikroelem. do ciała człowieka. Chore osoby takie jak ja na tle mleka i nabiału zero mleka i nabiału całe życie. Moja dieteyczka chora na celiakie do tej pory jadała nabiał i ostatnio okryła że jej też nie służy. Ja natomiast nie mam celiaki a też kazała mi wykluczyć gluten z jedzenia najlepiej na stałe - i ma rację moje zdrowie i samopoczucie jest o niebo lepsze.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

×