Skocz do zawartości
Szukaj w
  • Więcej opcji...
Znajdź wyniki, które zawierają...
Szukaj wyników w...

Zarchiwizowany

Ten temat jest archiwizowany i nie można dodawać nowych odpowiedzi.

malaiko

dobrze ????? interpretacja..

Polecane posty

Michał Anioł, właściwie Michelangelo Buonarroti urodzony w 1475 w Caprese prowincji Toskanii (Arezzo) we Włoszech , zmarł 1564 w Rzymie , jeden z najwybitniejszych artystów włoskich i europejskich epoki renesansu. Wykształcony we florenckim warsztacie malarza D. Ghirlandaio, a w dziedzinie rzeźby w pracowni Bertolda di Giovanni. Jego działalność artystyczna jest związana z Bolonią (1494-1495), Florencją (1501-1505, 1517-1534), a przede wszystkim z Rzymem (1496-1501, 1505-1517, 1534-1564), gdzie twórczość artysty objęta została mecenatem papieskim. Główny temat rzeźb Michała Anioła stanowiła postać ludzka, w której artysta upatrywał głęboki sens metafizyczny (metafizyczne malarstwo). Służyły temu heroizowane figury w dynamicznych pozach ze spotęgowanym efektem cierpienia, dalekie od harmonijnych i statycznych rzeźb klasycznego renesansu. Nowatorstwo polega na wprowadzeniu rozwiązań manierystycznych (manieryzm) oraz zapowiadających kreacje barokowe (barok). W pracy Michała Anioła „Sąd Ostateczny ”widoczne jest rzeźbiarskie myślenie artysty, którego bardziej interesowało zagadnienie formy w przestrzeni, aniżeli problem koloru i światłocienia; dominuje tu bogactwo ekspresji i intensywność psychologiczna. Sąd Ostateczny jest to olbrzymie malowidło (wysokość 13,7 m; szerokość ok. 13,2 m), obejmuje cała ścianę Kaplicy Sykstyńskiej. Arcydzieło powstało w latach 1536-l541 , na specjalne zamówienie papieża Klemensa VII. Michał Anioł gdy zaczynał pracę nad tym obrazem miał już około sześćdziesięciu lat .Obraz posiada serie barw ostrych i intensywnych, które zdumiewają i zachwycają. Fresk namalowany w części ołtarzowej Kaplicy Sykstyńskiej przedstawia wydarzenia dnia Sądu Ostatecznego , który odbywa się w niebie, na co może wskazywać niebieskie tło. Dominuje w nim zasada ruchu. Po lewej stronie fresku widzimy grupy zmartwychwstałych wspinające się ku Chrystusowi, z prawej zaś upadek potępionych. Ci ostatni, stłoczeni w łodzi Charona czekają przerażeni na ostateczny wyrok. Nad ponad trzystoma figurami góruje postać Chrystusa. Obok niego Matka Boska - pełna współczucia. W niebiańskim orszaku Chrystusa przedstawieni zostali święci i patriarchowie, wśród nich po lewej stronie - św. Katarzyna Aleksandryjska trzyma w rękach złamane koło najeżone kolcami, za nią w teatralnej pozie, św. Biaggio, trzyma w rękach żelazne grzebienie - narzędzie swych tortur. Brakuje jeszcze własnej oceny..

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
calkiem, calkiem...napisz jeszcze w tej ocenie co ty o nim myslisz i jakie w tobie wywoluje uczucia i powinno byc ok

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

×