Amant Wszech Czasów k.odwetowa 0 Napisano Styczeń 23, 2009 :P \" To jest wersja html pliku http://www.modlicha.webd.pl/index2.php?option=com_content&do_pdf=1&id=144. G o o g l e automatycznie generuje wersję html dokumentu podczas indeksowania Sieci. Page 1 Matka Teresa z Kalkuty27.02.2008.ycie Matki Teresy pełne jest zagadek dalekich od świętości. Moe nie naley się więc tak oburzać, emoe ją zagrać Paris Hilton, niegdysiejsza jawnogrzesznica.Silikonowa aktoreczka z przeszłością gwiazdy porno Paris Hilton ma zagrać rolę Teresy w filmie, któryzrobi Bollywood. Gdy ostatnio ogłoszono tę wiadomość, świat kina zatrząsł się ze śmiechu, a świat religiiz oburzenia: co za przepaść, grzesznica ma zagrać Ale są tacy, którzy twierdzą, e przepaść wcale niejest taka dua.Paris Hilton, spadkobierczyni hotelowej fortuny, sama zgłosiła się niedawno do roli, gdy dowiedziała się,e powstaje film biograficzny o zakonnicy z Kalkuty. Reyser T. Rajeevnath ucieszył się, bo z jakichśniezrozumiałych powodów ceni aktorstwo Paris. Powiedział jednak, e kandydatek do roli świętej jestwiele, wobec tego prześwietli Paris dokładnie. Film Rajeevnatha nie powie nic nowego o Matce Teresie.Będzie kolejną wersją jej oficjalnego, świetlistego yciorysu. Scenariusz podobno zatwierdził Jan Paweł II.Ale istnieje te alternatywna historia ycia kobiety uznanej przez Watykan za błogosławioną.Tę historię po raz pierwszy pokazał w roku 1992 take film, tyle e dokumentalny. Zrobił go amerykańskidziennikarz Christopher Hitchens. Nazywa się „Misjonarska fucha”, a jego treść sprowadzasię do takiego twierdzenia: Matka Teresa to fanatyczna przeciwniczka aborcji, która oszukiwała swoichdarczyńców i pozwalała ludziom umierać w cierpieniach. Co pozwoliło Hitchensowi postawić tę szokującą tezę?Wedle Hitchensa świętość błogosławionej z Kalkuty to mit popkultury. Za powstanie tego mituodpowiedzialny jest jeszcze inny film – dokument BBC „Coś pięknego dla Boga”,który w roku 1969 nakręcił Malcolm Muggeridge. To on uczynił z Matki Teresy świętą, a przy okazji samprzeszedł na katolicyzm. Przez lata upierał się, e w czasie filmu zdarzył się cud. Zdjęcia wnętrzaprzytułku w Kalkucie, które nie miały prawa wyjść w tak słabym oświetleniu, wyszły wyraźne. Choćszybko ustalono, e niezwykła jakość zdjęć to efekt zastosowanej wtedy po raz pierwszy nowej taśmyKodaka, podekscytowany spotkaniem z Matką Teresą Muggeridge opowiadał wszystkim o boskim świetlenaświetlającym filmową kliszę. Matkę Teresę – ikonę dobroci – oglądaliśmy na filmach i w wiadomościach jako chudąstaruszkę w biało-niebieskiej szacie, opatrującą rany trędowatych w piekle Kalkuty. Taką zobaczymy ją wfilmie Rajeevnatha, jeśli dotrze na Zachód. Ale wielu ludzi twierdzi, e taki obraz to w większości fikcjaliteracka lub raczej filmowa.Matka Teresa? Są lepsiPisarka z Lipska Else Bushheuer nie rozumie, skąd ten hałas wokół Matki Teresy. W Kalkucie są duoskuteczniejsze instytucje charytatywne. Związek Kobiet Bengalu – od lat 30. ubiegłego wiekuzałatwia kobietom mieszkania i pracę, pomaga w kształceniu się. Ratownicy Kalkuty – brytyjskaorganizacja załoona przez byłą zakonnicę Matki Teresy – leczy ludzi, a nie tylko pozwala imumierać. Ale o nich na świecie nikt nie słyszał. W Kalkucie wcią jest miejsce tylko dla jednejmegagwiazdy dobroczynności. Mimo e ta gwiazda nie yje od dziewięciu lat. Else włączyła do swojej ksiąki „Calcutta – Eilenburg – Chinatown” własnypamiętnik z czasów, gdy pracowała jako wolontariuszka w zakonie misjonarek miłości Matki Teresy wKalkucie. – Widziałam, co widziałam – opowiada i wysyła mi mailem swoje notatki z czasówkalkuckich. Oto fragment: „Jedna z kobiet siedzi na plastikowym krześle. Dry. Cienka nitka ślinybiegnie od jej ust do podłogi. Dlaczego nikt nic nie zrobi? – zastanawiam się. Dlaczego golą tugłowy hinduskim kobietom, dla których włosy są dumą i radością? Dlaczego kobiety siedzą półnagie,beznadziejnie wystawione na wzrok wolontariuszy i gości?”.Tak wyglądał przytułek Matki Teresy w Kalkucie w ostatnich latach jej ycia. Czy dziewięć lat po jejśmierci coś się zmieniło? Głową zakonu jest teraz siostra Nirmala z Nepalu. O Matce Teresie krytycymówili, e była katolicką fanatyczką, która chrzciła nieświadomych nędzarzy na siłę, zanim wyzionęliducha. O jej następczyni – e w ogóle katoliczką nie jest. Tak przynajmniej twierdzi nepalskaanglojęzyczna prasa. Kiedy siostra Nirmala przyjeda do Katmandu, widywana jest w świątyni bogaSziwy – Paszupatinat – do której nikt poza wyznawcami hinduizmu nie ma wstępu.Odwiedzam przytułek dla dzieci w Katmandu. 20 maluchów czołga się, raczkuje i turla w niewielkimpomieszczeniu. Między nimi stosy kolorowych zabawek. Na ścianach niezliczone portrety Jezusa i MatkiTeresy. Wszystkim opiekuje się jedna młoda kobieta, która nie mówi po angielsku. W środku jest czysto ispokojnie, rząd pustych nocników stoi równiutko pod ścianą. Dzieci jak na komendę rzucają się, ebymnie przytulić. Jak na standardy Katmandu ten przytułek to Hilton.Pogromcy błogosławionejwww.modlicha.webd.plhttp://www.modlicha.webd.plKreator PDFUtworzono 18 December, 2008, 01:52 -------------------------------------------------------------------------------- Page 2 Londyński lekarz Arouop Chatterjee stawia w rozmowie z „Przekrojem” śmiałą tezę:– Dla liberalnie myślących, wykształconych Anglików Matka Teresa przestała być świętą.Teza niesprawdzona za pomocą adnych sonday, ale dla Arouopa pewna. Lekarz ma obsesję na punkcieoszustw Matki Teresy i eby dać jej upust, najpierw badał przez lata jej działalność w Kalkucie, potemnapisał ksiąkę „Werdykt ostateczny”, która miała zdemaskować przyszłą świętą. Zawarłtam mocne twierdzenie – opowiadania Matki Teresy o jej działalności dla najbiedniejszych zbiednych to zwykłe przechwałki. Twierdzi, e znalazł nawet kilka kłamstw w przemówieniu, jakiebłogosławiona wygłosiła, odbierając pokojową Nagrodę Nobla w roku 1979. Na przykład to, e zbierałabiedaków z ulic Kalkuty.– Tych paru chorych, którzy umierają w domu misjonarek miłości w Kalkucie, przywoą miejskiekaretki. Ambulanse podarowane zakonowi przez sponsorów przerabiane są na taksówki dla zakonnic– mówi Chatterjee dość znudzonym tonem, jak człowiek, którego pytały o to ju setkidziennikarzy. Prywatną wojnę wytoczył Matce Teresie niedługo po tym, jak w roku 1985 przeniósł się zKalkuty do Londynu. Tutaj dowiedział się, e legenda o albańskiej świętej ma swoje ciemne strony: jegorodzinna Kalkuta pokazana jest w niej jako największy rynsztok ludzkości, a nie miasto wibrującej kulturyi nowoczesnej nauki, miejsce narodzin Rabindranatha Tagorego.Christopher Hitchens miał inne powody, eby walczyć z mitem świętości Teresy. Hospicjum w Kalkucieodwiedził przy okazji robienia jakiegoś reportau w Kalkucie. Miał nawet zostawić coś w geściedobroczynności, gdy matka Teresa, która osobiście go oprowadzała, zaczęła atakować zwolennikówaborcji. Dla filmowca o lewicowych poglądach to było za duo. Cofnął rękę zmierzającą do portfela iuczynił Matkę Teresę głównym przedmiotem dziennikarskich śledztw. Od lat ma opinię wroga największejświętej XX wieku, dokładnie od 1992 roku, kiedy zrobił o niej film dokumentalny „Misjonarskafucha”, a potem napisał ksiąkę pod tym samym tytułem. Gdy w roku 2003 Jan Paweł II wezwałgo na proces beatyfikacyjny Matki Teresy w nieformalnym charakterze adwokata diabła, Hitchens nieposiadał się z radości. – Reprezentuję diabła pro publico bono – opowiadał. Ale nieprzekonał watykańskich teologów, eby wstrzymali się z beatyfikacją.Nawet dla Arouopa Chatterjee Amerykanin jest zbyt radykalny w krytyce błogosławionej z Kalkuty. Bo dlaHitchensa Matka Teresa była oszustką i fanatyczką winną śmierci i nieszczęść wielu biedaków. Nie tylkodla niego. Matkę Teresę ostro krytykował brytyjski liberalny „Guardian” (jej hospicjum wKalkucie nazwał „zorganizowana formą zaniedbania”), amerykański lewicujący„Free Inquiry”, ale największych spustoszeń w wizerunku świętej dokonał konserwatywnyniemiecki „Stern”. I to ju rok po jej śmierci, w czerwcu 1998, tekstem „MatkaTeresa, gdzie są jej miliony?”.Przedruk z Przekrojuwww.modlicha.webd.plhttp://www.modlicha.webd.plKreator PDFUtworzono 18 December, 2008, 01:52 \" Udostępnij ten post Link to postu Udostępnij na innych stronach