Skocz do zawarto艣ci
Szukaj w
  • Wi臋cej opcji...
Znajd藕 wyniki, kt贸re zawieraj膮...
Szukaj wynik贸w w...
Zaloguj si臋, aby obserwowa膰  
Go艣膰 go艣膰

czy sa tu mamy dzieci z zespolem aspergera

Polecane posty

Go艣膰 go艣膰

W jakim wieku zdiagnozowane zostaly wasze dzieci? Co budzilo wasz niepokoj? Mam 3,5 letniego synka i martwie sie, bo jest jakis inny niz inne dzieci. Zyje w swoim swiecie i ma bardzo dobra pamiec. Wie takie rzeczy ze pewnie siedmiolatki nie wiedza. Na co powinnam zwrocic uwage? Czy takie dzieci lubia przytulanie i okazywanie uczuc?

Udost臋pnij ten post


Link to postu
Udost臋pnij na innych stronach
Go艣膰 go艣膰
tak takie dzieci r贸wnie偶 lubi膮 przytulanie

Udost臋pnij ten post


Link to postu
Udost臋pnij na innych stronach
Go艣膰 go艣膰
To co powinno wzbudzac niepokoj na poziomie takiego 4 latka?

Udost臋pnij ten post


Link to postu
Udost臋pnij na innych stronach
Go艣膰 go艣膰
Asperger to bardzo szerokie poj臋cie..... Ka偶dy przypadek jest inny.... Najlepiej uda膰 si臋 do DOBREGO specjalisty zajmuj膮cego si臋 Z A. nie do pierwszego lepszego psychologa tylko osoby kt贸ra ma du偶e do艣wiadczenie w diagnozowaniu Z A. Poszukaj forum zajmuj膮cego si臋 tylko tym zespo艂em tam wi臋cej rodzice ci doradz膮 do kogo i艣膰 i co robi膰.... G艂owa do g贸ry diagnoza to podstawa

Udost臋pnij ten post


Link to postu
Udost臋pnij na innych stronach
Go艣膰 go艣膰
Moje dziecko jest juz dorosle, dawniej nie bylo tego tematu, wiec diagnoza jest od niedawana. Szkola by艂a m臋k膮, wybitne zdolnosci matematyczne, ale kompletne niedostosowanie spoleczne - ale przetrwali艣my, w tej chwili robi kariere naukow膮 za granic膮.

Udost臋pnij ten post


Link to postu
Udost臋pnij na innych stronach
Go艣膰 go艣膰
U nas by艂o takie podejrzenie. Synek by艂 diagnozowany- ale jeszcze nie w poradni dla dzieci z zaburzeniami autystycznymi, tylko u "zwyk艂ego" psychologa dzieci臋cego. Do psychologa poszli艣my po nieudanej adaptacji w przedszkolu- nieudana to ma艂o powiedziane, dziecko zareagowa艂o wr臋cz panik膮 i nerwic膮 na to 偶e zosta艂o tam pos艂ane (na 4 godz. dziennie). Fakt, ma艂y by艂 (i do pewnego stopnia jest) specyficzny. Zamkni臋ty w swoim 艣wiecie, mo偶na by艂o z nim rozmawia膰 do woli na tematy abstrakcyjne, natomiast w przypadku prostych pyta艅, typu: co jad艂e艣 na 艣niadanie, gdzie by艂e艣 z babci膮 na spacerze, zacina艂 si臋 i udawa艂 g艂uchego. Bywa艂o 偶e nerwowo, agresywnie reagowa艂 na sytuacje w kt贸rych co艣 by艂o- tylko wed艂ug niego- "nie tak"- np. dosta艂 na obiad ziemniaki w kawa艂kach, zamiast jak zwykle, puree. Mia艂 specyficzn膮 jak na trzylatka mow臋, bardzo specjalistyczn膮, nie m贸wi艂 po prostu jak dziecko w jego wieku, cz臋sto kopiowa艂 ca艂e zdania zas艂yszane u nas (niekoniecznie bezpo艣rednio wcze艣niej), natomiast "nie zgadza艂o si臋" z podejrzeniem to 偶e modulowa艂 g艂os, m贸wi艂 do艣膰 emocjonalnie i pr贸bowa艂 偶artowa膰, stosowa膰 gry s艂owne. Nie przepada艂 za ca艂owaniem, przytulaniem, praktycznie nigdy nie robi艂 tego spontanicznie tylko by艂a to nasza inicjatywa, bardzo rzadko przy zabawie czy rozmowie patrzy艂 komu艣 w oczy. Praktycznie nie nawi膮zywa艂 kontaktu z innymi dzie膰mi, nie rozmawia艂 z nimi (sam nie pr贸bowa艂 i nie reagowa艂 na pr贸by z ich strony). Wykazywa艂 si臋 minimaln膮, wr臋cz zerow膮 empati膮, wydawa艂 si臋 nie rozumie膰 agresji ze strony innych dzieci (popychanie na placu zabaw traktowa艂 jak zach臋t臋 do... zabawy w popychanie i robi艂 to ze 艣miechem, nie przejmowa艂 si臋 p艂aczem potr膮conego przypadkiem dziecka). Momentami przejawia艂o si臋 upodobanie do sta艂ych rytua艂贸w (denerwowa艂 si臋 jak nie zacz臋艂am wycierania go od g艂owy, albo kiedy nie dosta艂 "swojego" talerzyka). I og贸lnie rzecz bior膮c- nie wsp贸艂pracowa艂, tzn. nie chcia艂 wykonywa膰 danych zada艅, co wysz艂o r贸wnie偶 przy badaniach psychologicznych (np. celowo podawa艂 z艂e odpowiedzi, nie chcia艂 powtarza膰 okre艣lonych czynno艣ci, spontanicznie wykazywa艂 wszystko co trzeba). Wst臋pnie psycholog stwierdzi艂a 偶e wiele z tego jeszcze mo偶na zrzuci膰 na karb wieku i charakteru dziecka- generalnie mo偶liwe 偶e "ten typ tak ma". Zalecono nam inne przedszkole i- w razie gdyby powt贸rzy艂y si臋 problemy- diagnozowanie w艂a艣nie w specjalistycznej poradni. Ma艂y poszed艂 do przedszkola w kt贸rym s膮 ma艂e grupy i przyjazna atmosfera. I efekty s膮 niesamowite- przede wszystkim je艣li chodzi o komunikacj臋 i wsp贸艂prac臋. Ma艂y odpowiada na pytania, rozmawia, sam inicjuje rozmow臋 zw艂aszcza z dzie膰mi- dla nas to wielki prze艂om. A po drugie- wsp贸艂pracuje. W pierwszym przedszkolu to si臋 nie zdarza艂o, w drugim- to bana艂 dla mamy z dzieckiem bez problem贸w- by艂am wzruszona 偶e dziecko siedzi przy stoliku i czeka na swoj膮 kolej 偶eby dosta膰 ciastko przy podwieczorku. 呕e nie ucieka, nie biega, nie zabiera tego ciastka z tacy... Wcze艣niej wszelkie tego typu abstrakcyjne jednak zasady by艂y dla niego totalnie niezrozumia艂e i nie do przyj臋cia. Bierze udzia艂 w zaj臋ciach jak ka偶de inne dziecko, ch臋tnie si臋 uczy, nawi膮za艂 kontakt z dzie膰mi. W przedszkolu jest specjalistka od wczesnego wspomagania rozwoju, nie zauwa偶y艂a 偶adnych zaburze艅. A do tego przedszkole jest przyjazne. Dla ka偶dego jest czas, mi艂e s艂owo, uwaga doros艂ego... i dziecko jest akceptowane z ca艂ym dobrodziejstwem inwentarza. Jak ma bzika na punkcie maszyn budowlanych, nikt nie krytykuje tego 偶e bawi si臋 tylko koparkami i tylko spychacze buduje i rysuje. Je艣li w czasie wolnym chce siedzie膰 w k膮cie i bawi膰 si臋 sam- nikt nie ma nic przeciwko i nie sugeruje 偶e to jest co艣 z艂ego. Jednym s艂owem- widz臋 偶e jest tam chciany i lubiany taki jak jest. Dalej jest na sw贸j spos贸b specyficzny... maniakalnie poznaje konkretne tematy, dalej jest u niego s艂aba empatia, dalej ma do艣膰 specyficzn膮 (i nie chodzi tu tylko o bogate s艂ownictwo) mow臋. Dalej rzadko patrzy w oczy.

Udost臋pnij ten post


Link to postu
Udost臋pnij na innych stronach
Go艣膰 go艣膰
m贸j synek wykazuje sporo cech ZA, a ciekawi mnie np czy takie dzieci lubi膮 zabawy "grupowe" typu "baloniku nasz malutki" itp, czy lubi膮 og贸lnie kontakt z dzieci, czy garn膮 si臋 do dzieci?

Udost臋pnij ten post


Link to postu
Udost臋pnij na innych stronach
Go艣膰 Mi艂ka12
Czy kto艣 jeszcze odwiedza to forum ? Zastanawiam si臋 czy m贸j syn nie jest mu艣ni臋ty ZA. Jakie cechy / zachowania mia艂y czy maja wasze dzieci w wieku 6/ 7 lat ? Co jest takie najbardziej charakterystyczne dla tego zespo艂u ? Dzi臋kuj臋.

Udost臋pnij ten post


Link to postu
Udost臋pnij na innych stronach
Go艣膰 go艣膰
Mi艂ka- nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Poczytaj sobie kryteria diagnostyczne ZA, mo偶e to ci troch臋 rozja艣ni. Nie ma jednolitego obrazu dziecka z Apergerem, chocia偶 wiadomo, pewne cechy s膮 charakterystyczne ale nie u ka偶dego si臋 objawiaj膮, a je艣li si臋 objawiaj膮- to w r贸偶nym stopniu. U mojego praktycznie wi臋kszo艣膰 problem贸w rzuca si臋 w oczy kiedy jest w grupie r贸wie艣niczej. W艣r贸d doros艂ych, w rodzinie, przy zabawie 1:1 jest, co powszechne dla Aspich,okre艣lany jako bardzo inteligentne dziecko kt贸re ma za ma艂o dyscypliny. Nie widzi 偶e kogo艣 nudzi, nie wy艂apuje z kontekstu 偶e kto艣 z niego 偶artuje- chocia偶 rozumie np. 偶e dowc**y bawi膮 innych i potrafi je "kopiowa膰", dok艂adnie powtarza膰 je艣li kt贸ry艣 us艂yszy. Ma niesamowit膮 pami臋膰, zw艂aszcza s艂uchow膮, potrafi powiedzie膰 dok艂adnie gdzie, kiedy, w jakich okolicznosciach zapami臋ta艂 dan膮 uwag臋, cho膰by to by艂a rozmowa dw贸ch obcych pa艅 w autobusie, kilka miesi臋cy wcze艣niej. Nie zauwa偶a 偶e kogo艣 nudzi to co m贸wi, 偶e kto艣 jest zniecierpliwiony, potrafi ni z gruszki, ni z pietruszki zacz膮膰 z obcym rozmow臋 na "swoje" tematy. Z trudem uczy si臋 zasad dobrego wychowania, u偶ywania poprawnej formy kiedy zwraca si臋 do doros艂ych czy tego jakie uwagi s膮 niestosowne i nie powinno si臋 ich m贸wi膰 g艂o艣no. A w grupie- tam ju偶 zupe艂nie "le偶y". Nie rozumie zupe艂nie 偶e kto艣 go prowokuje, 偶e kto艣 sobie z niego 偶artuje, dra偶ni si臋 z nim, wszystko to bierze serio. A z drugiej strony- potrafi by膰 rozbawiony czym艣 co zupe艂nie nie 艣mieszy innych. Je偶eli zabawa swobodna nie jest taka jak on sobie wymy艣li艂, nieraz dostaje sza艂u- bo kto艣 podszed艂 i przestawi艂 mu klocek, przesun膮艂 autko. Ma, jak wi臋kszo艣膰 dzieci ze spektrum, zaburzenia SI, inaczej odbiera bod藕ce. Zbyt du偶o powoduje rozdra偶nienie, a wtedy potrafi go byle co wytr膮ci膰 z r贸wnowagi. Z kolei przez zaburzenia czucia g艂臋bokiego zbyt mocno chwyta, 艣ciska, uderza... nie pojmuje 偶e innych mo偶e bole膰 co艣 co dla niego jest przyjemne. Nie potrafi prawid艂owo odczytywa膰 mimiki, nie nawi膮zuje z r贸wie艣nikami kontaktu wzrokowego, nie potrafi prawid艂owo nawi膮za膰 znajomo艣ci, zareagowa膰 na ich werbalne i niewerbalne komunikaty. Najch臋tniej siedzi i bawi si臋 sam, w towarzystwie zabawa pasuje mu jedynie na jego zasadach. Rzadko zabawa r贸wie艣nik贸w jest na tyle atrakcyjna 偶e chce si臋 do艂膮czy膰. Nie nawi膮zuje spontanicznie wi臋zi, wymaga to d艂ugiej pracy i wysi艂ku i udaje si臋 tylko z nielicznymi doros艂ymi. Nie ma ulubionejgo kolegi i kole偶anki, po zabawie przez godzin臋 w grupie potrafi poda膰 ile by艂o ch艂opc贸w, dziewczynek i dzieci razem, ale nawet po miesi膮cu nie pami臋ta艂 imion.

Udost臋pnij ten post


Link to postu
Udost臋pnij na innych stronach
Go艣膰 go艣膰
Ja u mojego syna ju偶 widzia艂am jak mia艂a 2 lata , 偶e jest inny, posz艂am do poradni psychologiczno-pedagogicznej ale tam jaka艣 znudzona pani psycholog powiedzia艂a mi 偶e "mam czas"... Na szcz臋艣cie jak mia艂 2,5 roku zapisa艂am go do przedszkola integracyjnego i tam natrafi艂am na kompetentne osoby. Terapeutki powiedzia艂y mi gdzie mam si臋 uda膰 i po orzeczenie o niepe艂nosprawno艣ci - dzi臋ki kt贸remu otrzymuj臋 艣wiadczenia piel臋gnacyjne i powiedzia艂y mi te偶 gdzie diagnozuj膮 pod k膮tem autyzmu,a jak ju偶 mia艂am wszystkie kwity to ta znudzona pani z poradni wyda艂a mi orzeczenie o potrzebie kszta艂cenia specjalnego . M贸j syn dzi臋ki temu ma w przedszkolu mn贸stwo terapii za darmo i oczywi艣cie zostanie odroczony od obowi膮zku szkolnego i do szko艂y p贸jdzie jako 8 latek, bo 7 to dla niego za wcze艣nie...Na razie jeste艣my na etapie ,najpi臋kniejszym na 艣wiecie -m贸j syn zac偶a艂 mnie zauwa偶a膰 i m贸wi膰, ma 5 lat a ja powiem tylko tyle - powodzenia 偶ycze bo pocz膮tek drogi jest niefajny, polecam te偶 strone internetow膮 " i wszystko jasne" ,prowadzi to rodzic dzieca niepe艂nosprawnego , kt贸ry bardzo chcia艂 by膰 doinformowany...lekarz rodzinny niestety nie powie Ci tego co rodzic dziecka o specjalnych potrzebach ;(

Udost臋pnij ten post


Link to postu
Udost臋pnij na innych stronach
Go艣膰 Mi艂ka12
Dzi臋kuj臋 za odpowiedzi Mo偶e troch臋 o synku. Ma 7 lat, chodzi do 1 klasy z dzie膰mi z przedszkola, wiec w zasadzie troch臋 mu 艂atwiej poniewa偶 wszyscy si臋 znany prywatnie ( zar贸wno dzieci jak i rodzice spotykamy si臋 cz臋sto po szkole, czy w weekendy, oczywi艣cie nie ze wszystkim, tylko z tymi kt贸rymi si臋 przyja藕nimy ) wiec pewnie dzi臋ki temu, jest mu troch臋 艂atwiej. Lubi chodzi膰 do szko艂y i na 艣wietlice, na kt贸rej zawsze si臋 z kim艣 bawi. Jest og贸lnie do艣膰 towarzyskim dzieckiem, kt贸re tylko patrzy aby trzmychnac z domu do kolegi :) By膰 mo偶e to te偶 jest tak, 偶e u nas w domu zawsze co艣 die dzieje. Mamy du偶膮 rodzin臋, przyjaci贸艂, cz臋sto gdzie艣 gdzie艣 wybywamy itp. Pisze o tym poniewa偶 synek od zawsze praktycznie pomimo tego, 偶e jest jedynakiem wychowywa艂 si臋 gdzie艣 tam pomi臋dzy dzie膰mi. Syn ma wybi贸rczo艣c jedzenia, w swoim jadlospisie ma kilka dos艂ownie zup, z drugim daniem troch臋 lepiej, bo lubi mi臋sa, zero sur贸wek i z owoc贸w jedynie jab艂ko, banan, arbuz. Nie chce za Chiny ludowe niczego spr贸bowa膰, ka偶dy posi艂ek kt贸ry ma inn膮 konsystencj臋, smak powoduje odruch wymiotny, syn jest te偶 *****iwy bardzo, tzn potrafi usi膮艣膰 i spokojnie posiedzie膰 ale jednak ci膮gle woli si臋 rusza膰 czy chocia偶by macha膰 nog膮. Z tego powodu zrobili艣my diagnoz臋 SI ale nic nie wysz艂o, 偶adnych nadwra偶liwo艣ci czy problem贸w zwi膮zanych z integracja sensoryczna. Syn nie ma 偶adnych fiksacji, czy stereotypii, jego zainteresowania s膮 na poziomie przeci臋tnego 7 latka, jest elastyczny, potrafi si臋 dostosowa膰 do zasad czy regu艂, jest bardzo grzecznym ch艂opcem, w szkole Pani nie zg艂asza 偶adnych trudno艣ci zwi膮zanych z nauk膮, czy zachowaniem opr贸cz tego, 偶e czasem syn ma takie ,, zawieszki ,, i dekoncentruje si臋 przez co czasem np nie wie co jest zadane. Co mnie niepokoi, no w艂a艣nie. Jak juz pisa艂am syn jest do艣膰 *****iwy, zauwa偶y艂am 偶e cz臋sto m贸wi膮c co艣 nie patrzy w oczy rozm贸wcy, nie zawsze ale jednak cz臋sto, czasem gada co艣 od czapy, nie zwi膮zane z dan膮 sytuacja, czy pod nosem sobie co艣 tam powtarza, nie umie przegrywa膰, zawsze chce by膰 pierwszy i najlepszy, i to jest jedyna sytuacja w kt贸rej synek si臋 np zezlosci. Byli艣my ju偶 w renomowanym o艣rodku disgnozujacym zaburzenia rozwoju, o tam nie stwierdzono u synka ZA. Ja wiem ze nie ka偶dy aspik ma takie same / wszystkie cechy, dlatego te偶 zastanawiam si臋 czy nie powinien syna obejrze膰 jeszcze jeden psycholog czy psychiatra. Co mi nie pasuje to w艂a艣nie te kontakty spo艂eczne z kt贸rymi ma艂y nie ms problem贸w, zawsze ch臋tnie bawi si臋 z dzie膰mi, nawet w proponowane przez nich zabawy, wsp贸艂pracuje, jest otwarty na nowe znajomo艣ci, zostaje na noc poza domem, nie ma z tym najmniejszego problemu. No i to ze nie ma 偶adnych rytua艂贸w czy przyzwyczaje艅. Jego inteligencja jest na poziomie wieku. Jest bystrym weso艂ym i kochanym dzieckiem. Oczywi艣cie m膮偶 puka si臋 w g艂ow臋, jak m贸wi臋 ju偶 kolejny raz, 偶e jednak jest co艣 co mnie niepokoi. Dodam jeszcze, 偶e syn jest dziecinny jak na sw贸j wiek. Troch臋 taki 艂atwo wierny, mo偶e nawet naiwny. My艣l臋 偶e r贸wie艣nicy mog膮 to troch臋 wykorzystywa膰 :( idealna partia do manipulacji. Sama nie wiem, ale mnie jako matk臋 co艣 niepokoi. Moja intuicja m贸wi mi ze jest co艣 nie tak. :(

Udost臋pnij ten post


Link to postu
Udost臋pnij na innych stronach
Go艣膰 go艣膰
Mamo siedmiolatka- to mo偶liwe 偶e synek ma cechy ZA czy tam og贸lnie autystyczne- ale u wi臋kszo艣ci ludzi jaka艣 z tych cech si臋 znajdzie! Dlatego w艂a艣nie ZA klasyfikuje si臋 na podstawie ca艂o艣ci objaw贸w, podzielonych na grupy, okre艣lona ilo艣膰 objaw贸w z danego "przedzia艂u" musi by膰 偶eby dziecko dosta艂o diagnoz臋. Oczywi艣cie 偶e na jakim艣 poziomie r贸偶ni si臋 od r贸wie艣nik贸w, ale nie znam dziecka kt贸re by艂oby zupe艂nie bezproblemowe, nie mia艂o okre艣lonych zdolno艣ci albo przeciwnie- du偶ych trudno艣ci z tym co jest dla innych oczywiste. Z tego co wymieniasz trudno si臋 u ma艂ego doszuka膰 Aspergera- wiadomo 偶e u ka偶dego dziecka jest inaczej, ale tych objaw贸w musi by膰 wi臋cej i na szerszym tle. A kontakt wzrokowy- wiesz, w艂a艣nie mi na to zwr贸ci艂 uwag臋 terapeuta, m贸j synek z ZA w pewnym momencie to wypracowa艂 do jakiego艣 stopnia, ale wtedy po prostu gapi艂 si臋, za przeproszeniem, na rozm贸wc臋- zw艂aszcza je艣li o co艣 prosi艂 albo czeka艂 na odpowied藕. I to jest tak samo nienaturalne jak unikanie czyjego艣 wzroku. Co innego jak u dziecka patrzenie w oczy zawsze wzbudza dyskomfort i nigdy tego samo nie robi, ale przy normalnej rozmowie te偶 nie wlepiamy oczu w rozm贸wc臋, tylko zerkamy od czasu do czasu. A kiedy jeste艣my zdenerwowani, zak艂opotani, przestraszeni, zawstydzeni itd- te偶 unikamy takiego kontaktu. Bywaj膮 te偶 dzieci nadmiernie ambitne, kt贸re wytr膮ca z r贸wnowagi ka偶da, najmniejsza pora偶ka- ale chocia偶 cz臋sto bywa to u aspik贸w, nie znaczy 偶e tylko u nich. ZA nie oznacza niestety tylko fajnego, m膮drego dziecka z jakimi艣 tam trudno艣ciami, mimo 偶e ci臋偶ko to zauwazy膰 w pobie偶nym kontakcie (zw艂aszcza z doros艂ym) to jest powazne zaburzenie rozwojowe, klasyfikuj膮ce si臋 jako niepe艂nosprawno艣膰. Jak masz naprawd臋 w膮tpliwo艣ci co do synka, zawsze mo偶esz diagnoz臋 powtarza膰- dobry o艣rodek zaprasza na wizyt臋 wst臋pn膮 偶eby zobaczy膰 czy w og贸le s膮 podstawy 偶eby j膮 robi膰. Mo偶esz te偶 si臋 um贸wi膰 z terapeut膮 kt贸ry ma do艣wiadczenie w pracy z dzie膰mi ze spektrum autyzmu na jedno czy dwa spotkania- nie zaszkodzi, ale mi osobi艣cie nie wydaje si臋 偶eby wam co艣 to da艂o. Poczytaj sobie kryteria diagnostyczne,mo偶e to ci臋 uspokoi.

Udost臋pnij ten post


Link to postu
Udost臋pnij na innych stronach
Go艣膰 Mi艂ka12
Bardzo dzi臋kuj臋. Przejrza艂am strony zwi膮zane z ZA i przyznam szczerze, 偶e na kilka pyta艅 mog艂abym odpowiedzie膰 TAK, ale najcz臋艣ciej s膮 to pytania, kt贸re mo偶na by by艂o zada膰 ka偶dej mamie neurotypowego dziecka :) Natomiast w wi臋kszo艣ci artyku艂贸w, s膮 wymienione takie charakterystyczne cechy, kt贸rych u syna nie widz臋 np. Problemy w kontaktach spo艂ecznych Zaburzenia SI Fiksacje Agresja czy l臋k wywo艂any zmian膮 Sterotypowe wzorce zachowa艅 Specyficzne zainteresowania Wybitna inteligencja Unikanie g艂o艣nych miejsc Natomiast wyst臋puj膮 : Zaburzony kontakt wzrokowy S艂aba koncentracja uwagi Zamy艣lenie si臋 Gadanie czasem od czapy ( ja to tak nazywam, mo偶e to rozwojowe ) Nieumiej臋tno艣膰 przerywania By膰 mo偶e s膮 rzeczy, kt贸re pominelam ze wzgl臋du na brak wiedzy o tym zespole. Mo偶e co艣 co dla mnie wydaje si臋 by膰 normalne, a jest jakim艣 deficytem. Syn by艂 badany tez przez neurologa, 偶e wzgl臋du na to zamyslanie si臋 i tez nic nie stwierdzono. Niby wszystko ok, a jednak co艣 mnie niepokoi. Nie por贸wnuje syna do r贸wie艣nik贸w, bo zdaje sobie spraw臋 z tego ze dzieci s膮 r贸偶ne, ale s膮 pewne obszary na kt贸rych synek jednak s艂abo wypada na tle dzieci w jego wieku. My艣l臋, 偶e skorzystam z Twojej rady i udanego si臋 raz jeszcze do psychologa, kt贸ry zajmuje si臋 ZA. A czy taka lekka nadpobudliwo艣膰, s艂aby kontakt wzrokowy i problemy ze skupieniem, oraz s艂aba koncentracja uwagi ( to s膮 nasze problemy ) mog膮 by膰 wynikiem innego rodzaju zaburzenia ? Np ADHD ?

Udost臋pnij ten post


Link to postu
Udost臋pnij na innych stronach
Go艣膰 go艣膰
Mamo powy偶ej, nie jestem terapeut膮 ani psychologiem, tylko r贸wnie偶 mam膮. Mog臋 wypowiada膰 si臋 na tyle na ile mam wiedzy po czytaniu ksi膮偶ek, przekopywaniu internetu, rozmowach ze specjalistami, rozmowach z rodzicami innych aspik贸w i obserwacji w艂asnego synka. Dzieci z ADHD r贸wniez widzia艂am, nie wiem jaka jest rozpi臋to艣膰 tego i co si臋 kwalifikuje- te dzieci kt贸re ja pozna艂am mia艂y ADHD w tak powa偶nej i rzucaj膮cej si臋 w oczy formie, 偶e nie by艂o w膮tpliwo艣ci co do tego co maj膮. Mog臋 tylko powiedzie膰 偶e przynajmniej niekt贸re mia艂y prawid艂owy kontakt wzrokowy. Tw贸j synek potrafi w og贸le skupi膰 si臋 na czym艣? Poogl膮da膰 d艂ug膮 bajk臋, posiedzie膰 przy lego? Wszystkie cechy ZA czasami wyst臋puj膮 u neurotypowych dzieci. Ale u dzieci z tym zaburzeniem kt贸re mia艂am okazj臋 pozna膰 g艂贸wnie rzuca艂y si臋 w oczy zaburzone relacje spo艂eczne- dziecko ma problem z odczytywaniem emocji, z prawid艂ow膮 i akceptowaln膮 spo艂ecznie odpowiedzi膮 na te emocje, z prawid艂owym nawi膮zywaniem kontaktu, z reakcj膮 emocjonaln膮 adekwatn膮 do tej u zdrowych dzieci. Do tego zawsze rozw贸j intelektualny w normie, i prawid艂owy (przynajmniej w u偶yciu) rozw贸j mowy. U mojego bardzo typowe jest to 偶e pojawiaj膮 si臋 echolalie, agramatyzmy, zupe艂ne niezrozumienie przeno艣ni, 偶art贸w, ale to co potrzebuje potrafi powiedzie膰 p艂ynnym, bogatym, wr臋cz encyklopedycznym j臋zykiem. Do tego r贸wnie偶 w bardzo r贸偶nym nat臋偶eniu stereotypie ruchowe i przywi膮zanie do schemat贸w. I to te偶 trzeba wiedzie膰 jak interpretowa膰. Bo kto艣 np. uwa偶a 偶e dziecko kt贸re ch臋tnie podr贸偶uje nie jest przywi膮zane do utartego schematu. A m贸j np. owszem, ch臋tnie podr贸偶uje, i to na dalekie wycieczki, ale zawsze bierze konkretny bidon, zawsze zajmuje to samo miejsce w aucie. Trzeba wiedzie膰 na co zwraca膰 uwag臋. Niech臋膰 do zmian nie oznacza koniecznie np. 偶e dziecko zawsze idzie sta艂膮 tras膮, ale te偶 wida膰 j膮 np. w trudno艣ci z przerzuceniem si臋 z jednego zadania na drugie. Pewnie 偶e twoje dziecko mo偶e mie膰 problemy, a ja nie pomog臋 ci przez internet, ale naprawd臋 z tego co piszesz nic nie wskazuje na ZA albo inne zaburzenia autystyczne. Co nie zmienia faktu 偶e dobry psycholog dzieci臋cy mo偶e pom贸c poradzi膰 sobie z tymi trudno艣ciami kt贸re ma tw贸j synek.

Udost臋pnij ten post


Link to postu
Udost臋pnij na innych stronach
Go艣膰 Mi艂ka12
Dzi臋kuj臋 za odpowied藕. Ty jako mama, t艂umaczysz mi to w spos贸b zrozumia艂y jak matka matce :) Co do skupienia, to synek oczywi艣cie potrafi si臋 super skupi膰 na czynno艣ciach, kt贸re s膮 dla niego atrakcyjne ( bajka, ogl膮danie ksi膮偶ki, lego, ulubiona zabawa ). Natomiast problemem s膮 np odrabianie lekcji, czytanki, praca na lekcji, og贸lnie nauka b膮d藕 aktywno艣ci / zaj臋cia kt贸rymi syn nie jest zainteresowany. W贸wczas wierci si臋 przy biurku, kr臋ci na krze艣le, wstaje, przez co nie rozumie polece艅 do zadania, tak jakby my艣la艂 zupe艂nie o czym艣 innym. Nie ko艅czy test贸w, poniewa偶 nie skupia si臋 na poleceniu, kt贸re Pani czyta, do tego dochodzi wolne tempo pracy, albo w trakcie zabawa np o艂贸wkiem czy temperowka i finalnie pomimo du偶e wiedzy na tym poziomie edukacji ma 艣rednie / s艂abe wyniki, kt贸re s膮 uzasadnione tym co napisa艂am wy偶ej. Reakcje czy emocje s膮 raczej prawid艂owe, rozumie 偶arty, ale np ja kolega powiedzia艂 na niego ,, maluszku, , to si臋 zez艂o艣ci艂, tak jakby nie rozumia艂, ze kolega 偶artuje. Potrafi zauwa偶y膰 kiedy jestem smutna, czy weso艂a, rozpoznaje to po minach i wyrazie twarzy. Jak by艂am chora i m贸wi艂am ,, auuuua jak mnie boli brzuch ,, to powiedzia艂, 偶e pewnie zjad艂am co艣 nieswiezego i 偶ebym wzi臋艂a lekarstwo, natomiast nie by艂o to jakie艣 wsp贸艂czuj膮ce tylko raczej na zasadzie, jak Ci臋 boli brzuch to trzeba wzi膮艣膰 leki, bo to dla niego oczywiste. Opisana przez Ciebie sytuacja z bidonem, da艂a mi do my艣lenia i u nas raczej nie wyst臋puj膮 takie przyzwyczajenia, raczej w druga stron臋. Synkowi jest wszystko jedno jaki we藕mie plecak na wycieczk臋, gdzie usi膮dzie, co na siebie w艂o偶y, kt贸re ubierze buty, nawet je艣li zdarzy mu si臋 jaka艣 rutyna to bez problemu mo偶na to zmieni膰. Tak jakby w og贸le nie mia艂o to dla niego znaczenia, co si臋 w ok贸艂 niego dzieje. Co do empatii, to z moich obserwacji wynika, 偶e dla wielu 6 / 7 latk贸w jest to poj臋cie abstrakcyjne :) By艂am 艣wiadkiem ( wielokrotnie ) kiedy dzieci w w/w wieku jako艣 si臋 z ni膮 mijaj膮. Sytuacja z przed kilku dni. Dw贸ch ch艂opc贸w na艣miewa si臋 z dziewczynki, kt贸ra nosi okulary, takie z bardzo grubym szk艂em, ze wzgl臋du na powa偶n膮 wad臋 wzroku. Ch艂opcy Ci w og贸le nie zwracaj膮 uwagi na to, 偶e dziewczynce jest zwyczajnie przykro, a jej mina wskazuje na to, 偶e zaraz si臋 rozp艂acze. Mama jednego z ch艂opc贸w oczywi艣cie zareagowa艂a, natomiast nie zauwa偶y艂am po ich minach 偶eby jako艣膰 szczeg贸lnie wsp贸艂czuli dziewczynce :( Wiec to nie prawda, 偶e tylko dzieci ze spektrum nie wiedz膮, co to empatia. M贸j syn tez nie jest jaki艣 wspolczujacy, nie mniej jednak czasem zdarzy si臋, 偶e m贸wi ,, patrz mama jaka ta dziewczynka jest chora ,, najcz臋艣ciej m贸wi to gdy w TV jest apel fundacji, kt贸rej podopiecznym jest jakie艣 dziecko. Natomiast m贸wi to w spos贸b stwierdzaj膮cy fakt, i偶 to dziecko jest chore ni偶 wspo艂czujacy. Syn ma te偶 dobr膮 pami臋膰 do szczeg贸艂贸w, jest w stanie przypomnie膰 sobie sytuacj臋 z przed roku, a np zapytany co by艂o w szkole musi si臋 g艂臋boko zastanowi膰. Zauwa偶y艂am te偶 ( po przeczytaniu r贸偶nych stron po艣wi臋conych ZA ) 偶e synek ma bardzo ma艂o rozbudowane wypowiedzi, pomimo du偶ego zasobu s艂ownictwa, nie potrafi sklecic d艂u偶szej wypowiedzi, u艂o偶y膰 d艂u偶szego zdania. Raczej jest to prosta ma艂o z艂o偶ona wypowied藕, czy proste pytanie / komunikat. No i to powtarzanie pod nosem ( fragment reklamy, i to musimy przykr贸cic TV, bo u nas gra non stop, fragment wierszyka, fragment jakiej艣 czyjej艣 艣miesznej wypowiedzi np wujek powiedzia艂 co艣 艣miesznego, i synek sobie to czasem gada pod nosem i si臋 艣mieje sam do siebie, czy ostatnio na topie fragmenty rozm贸w z filmik贸w, kt贸re lubi ogl膮da膰 w necie. Filmiki dotycz膮 ulubionej gry ). Czy jest to gadanie od czapy, czy s膮 to echolalie czy jest to..... nie wiadomo co, czy po prostu tak ma, bo ja czasem te偶 podspiewuje fragment ulubionej piosenki, czy u艣miecham si臋 sama do siebie, bo akurat przypomnia艂o mi si臋 zabawne opowiadanie mojej przyjaci贸艂ki. :) Ja nie potrafi臋 zinterpretowa膰 wszystkiego, czasem mam tak, 偶e przygl膮dam si臋 synkowi i zastanawiam czy to co teraz robi jest ok, czy mo偶e jednak nie, po czym s艂ysz臋 od innych mam ,, m贸j te偶 tak ma, m贸j te偶 tak robi, czy robi艂 ,, i wtedy g艂upieje, bo faktycznie tak jak piszesz to wieku dzieciom mo偶na by by艂o przypisa膰 kilka cech. I tak jak u mojego dziecka te pojedyncze cechy wyst臋puj膮, jedne w mniejszym inne w wi臋kszym nasileniu. Dlatego te偶 musz臋 jeszcze raz skonsultowa膰 synka z dobrym psychologiem, kt贸ry powie jasno diagnozowac czy odpu艣ci膰, bo jak ka偶da mama nie chce niczego przeoczy膰, 偶eby potem mie膰 wyrzuty sumienia, 偶e nic nie zrobi艂am. Jeszcze jedno co mi powiedzia艂a psycholog na wcze艣niejszej wizycie, to to, 偶e o ile w przedszkolu dziecko z ZA wykazuje pojedyncze cechy i jako艣 ginie w t艂umie, tak 5, 6 czy 7 latek nie jest w stanie przej艣膰 zer贸wki czy pierwszej klasy tak zupe艂nie nie zauwa偶ony ze swoimi defiytami. Z regu艂y Panie zg艂aszaj膮 rodzicom, 偶e z dzieckiem jest co艣 nie tak o ze nie rozwija si臋 prawid艂owo. Jak by艂o u was ? Kiedy zauwa偶yli艣cie ze co艣 jest nie tak ? Czy diagnoza to by艂a wasza inicjatywa, czy zrobili艣cie ja z polecenia wychowawcy w szkole / przedszkolu ?

Udost臋pnij ten post


Link to postu
Udost臋pnij na innych stronach
Go艣膰 go艣膰
U nas by艂o tak 偶e w domu owszem, widzia艂am pewne dziwne zachowania, ale by艂o to co najwy偶ej ciut bardziej nasilone ni偶 u ka偶dego dziecka. A od kiedy? W艂a艣ciwie od zawsze odk膮d si臋 zacz膮艂 komunikowa膰 wida膰 by艂o pewne braki, nad wieloma pracowali艣my. Ale problemy zacz臋艂y si臋 w momencie p贸j艣cia do przedszkola. Us艂ysza艂a艣 dobry komentarz- nie wydaje mi si臋 偶eby obecnie dziecko z ZA przesz艂o "niezauwa偶one" przez system edukacji. Nie ma szans 偶eby sobie poradzi艂o bez problemu z funkcjonowaniem w zorganizowanej plac贸wce, w grupie r贸wie艣niczej, na og贸lnych zasadach. U nas, jak pisa艂am, problem by艂 w przedszkolu, a i tak doj艣cie do diagnozy zaj臋艂o ponad 2 lata- bo to ma艂e dziecko, bo w tym wieku jeszcze pewne zachowania uchodzi艂y za norm臋. Teraz mamy nadziej臋 偶e do szko艂y przyjdzie ju偶 z wyciszonymi niekt贸rymi objawami, a w najgorszym razie b臋dziemy wiedzieli co mu pomaga, czego potrzebuje, a diagnoza i reszta papierologii pozwalaj膮 nam domaga膰 si臋 pomocy. Co do ADHD- nie wydaje mi si臋 偶eby tw贸j m贸g艂 to mie膰 skoro potrafi si臋 skupi膰, cho膰by tylko wybi贸rczo. Jeden ch艂opiec z tym zaburzeniem kt贸rym opiekowa艂am si臋 dorywczo lubi艂 np. bajki, ale wytrzymywa艂 do po艂owy, a i t膮 po艂ow臋 偶u艂 r臋kawy, gryz艂 r臋ce, buja艂 si臋, stawa艂 na g艂owie... samo patrzenie na niego m臋czy艂o :) Wi臋kszo艣膰 zdrowych, neurotypowych dzieci potrafi si臋 skupi膰 na atrakcyjnych zadaniach, a niech臋tnie po艣wi臋ca uwag臋 tym nielubianym. Powodzenia z synkiem, ale naprawd臋 nie masz si臋 czym specjalnie martwi膰.

Udost臋pnij ten post


Link to postu
Udost臋pnij na innych stronach
Go艣膰 Mi艂ka12
Dzi臋kuj臋 uprzejmie za po艣wi臋cony czas. 呕ycz臋 wszystkiego dobrego.

Udost臋pnij ten post


Link to postu
Udost臋pnij na innych stronach
Go艣膰 nowika851
Jak si臋 ma jakie艣 podejrzenia, to warto od razu um贸wi膰 si臋 na wizyt臋 do Psychomedic. Tam dziecko diagnozuje zesp贸艂 lekarzy. Tutaj https://psychomedic.pl/diagnoza-autyzmu-zespolu-aspergera jest do nich kontakt. Nie ma nad czym si臋 zastanawia膰. Im wcze艣niej zaczniemy terapi臋, tym lepiej.

Udost臋pnij ten post


Link to postu
Udost臋pnij na innych stronach
Go艣膰 nspnowawies
Dzieci z Olsztyna i okolic zapraszam do Niepublicznej Szko艂y Podstawowej w Nowej Wsi (gmina Purda). Klasy licz膮 4-7 os贸b, brak miejskiego ha艂asu. Nauka jest bezp艂atna. http://nowawies.warmia.info

Udost臋pnij ten post


Link to postu
Udost臋pnij na innych stronach
Go艣膰 30kalina
Tak na 100%, to tylko specjalista z do艣wiadczeniem jest w stanie rozpozna膰 Zesp贸艂 Aspergera. Wiem, 偶e na pewno w艂a艣nie w Psychomiedic diagnozuj膮. Nr do rejestracji to 22 253 88 88 .

Udost臋pnij ten post


Link to postu
Udost臋pnij na innych stronach
Go艣膰 go艣膰
Nie ma to jak reklamy...Zasyfili forum i zadowoleni. jak autorka b臋dzie chcia艂a znale藕膰 adres poradni, to sama poszuka.

Udost臋pnij ten post


Link to postu
Udost臋pnij na innych stronach
Go艣膰 Aha35
Witam.Jestem mam膮 8latka u kt贸rego postawiono diagnoz臋 ADHD.Jestem jednak pewna ,ze ma Aspergera.Zosta艂 ostatnio skre艣lony z listy ucznia za kopni臋cie kole偶anki-szko艂a prywatna wi臋c wszystko mog膮 zrobi膰.Nie do ko艅ca chyba rozumie co si臋 sta艂o.M贸wi nie ta to nast臋pna szko艂a.W wieku 3ch lat nauczy艂 si臋 czyta膰Dziecko ma iloraz inteligencji 142,ale co z tego skoro zwyk艂e codzienne czynno艣ci sprawiaj膮 mu problem.Nie potrafi nawi膮za膰 poprawnych relacji z r贸wie艣nikami.Bawi si臋 tylko wowczas gdy on jest "dyrygentem"i wszyscy si臋 mu podporzadkuj膮 w przeciwnym razie reaguje agresj膮.Ma zaburzenia odczu膰 glebokich.Ciagle gryzie bluzki.Nawet podczas zabawy z 2letnim bratem nie widzi r贸偶nicy dlaczego powinien kopa膰 l偶ej pi艂k臋 .Krzywda innych nie robi na nim wra偶enia.Niby rozumie 偶arty i wie 偶e 艣miesz膮 innych,ale nie wowczas gdy jest to 偶art skierowany do niego.W贸wczas wszystko odbiera dosadnie.Zadne terapie nie odnosz膮 rezultat贸w.Jestem ju偶 wykonczona psychicznie.

Udost臋pnij ten post


Link to postu
Udost臋pnij na innych stronach
Go艣膰 go艣膰
Mamo 8-latka, a robili艣cie w og贸le diagnoz臋 pod tym k膮tem? Czy tylko diagnoz臋 integracji sensorycznej? Jak si臋 objawia u niego ADHD? Widzial go kto艣 kto ma do艣wiadczenie w pracy z dzie膰mi autystycznymi?

Udost臋pnij ten post


Link to postu
Udost臋pnij na innych stronach
Go艣膰 ola_11
odpowiednia diagnoza to podstawa. Jesli lekarz potwierdzi schorzenie to polecam wybra膰 si臋 na terapi臋 behawioraln膮. My chodzili艣my z c贸rk膮 przez d艂u偶szy okres czasu do o艣rodka Logos na warszawskim Targ贸wku. 艢wietne podej艣cie do dzieci i du偶e do艣wiadczenie w pracy z najm艂odszymi. Ja jako rodzic by艂am bardzo zadowolona a teraz planuj臋 pos艂a膰 tam synka do punktu integracyjnego by mia艂 te偶 kontakt z innymi maluchami, kt贸re maj膮 podobne problemy.

Udost臋pnij ten post


Link to postu
Udost臋pnij na innych stronach
Go艣膰 go艣膰
Tu wy偶ej raczej socjopata ro艣nie ..a nie 偶aden "aspi" .

Udost臋pnij ten post


Link to postu
Udost臋pnij na innych stronach
Go艣膰 sinapik
Je艣li podejrzewamy Zesp贸艂 Aspergera, to trzeba zadzwoni膰 pod nr 22 253 88 88, um贸wi膰 si臋 na wizyt臋 do Psychomedic i mie膰 konkretn膮 informacj臋 czy dziecko ma zaburzenia czy nie. Tam maj膮 naprawd臋 艣wietnych specjalist贸w.

Udost臋pnij ten post


Link to postu
Udost臋pnij na innych stronach
Go艣膰 go艣膰
zapraszam do naszego niebanalnego sklepu wiele innowacyjnych produkt贸w dla dzieci z ahd autyzmem niedpostepnych dot膮d w Polsce. https://sklep-spektrum.pl

Udost臋pnij ten post


Link to postu
Udost臋pnij na innych stronach
Go艣膰 marelan21
Ja chcia艂abym poleci膰 wszystkim mam膮 stron臋 https://juniora.pl/ po艣wi臋con膮 rodzicom dzieci z zespo艂em aspergera, z autyzmem i podobnymi zaburzeniami. Mo偶emy kupi膰 tam wiele rzeczy, kt贸re mog膮 w nauce i rozwoju takiego dzieciaczka.

Udost臋pnij ten post


Link to postu
Udost臋pnij na innych stronach

B膮d藕 aktywny! Zaloguj si臋 lub utw贸rz konto

Tylko zarejestrowani u偶ytkownicy mog膮 komentowa膰 zawarto艣膰 tej strony

Utw贸rz konto

Zarejestruj nowe konto, to proste!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj si臋

Posiadasz w艂asne konto? U偶yj go!

Zaloguj si臋
Zaloguj si臋, aby obserwowa膰  

×