Skocz do zawartości
Szukaj w
  • Więcej opcji...
Znajdź wyniki, które zawierają...
Szukaj wyników w...

Zarchiwizowany

Ten temat jest archiwizowany i nie można dodawać nowych odpowiedzi.

Gość yyyff

pomoce naukowe na ks

Polecane posty

Gość yyyff

1. Pojęcie komunikowania jako interakcji Komunikowanie jako interakcja społeczna - komunikowanie jako wymiana znaczeń między ludźmi. W szczególności komunikowanie jako interakcja wiąże się z efektami takimi jak zmiana postaw, wpływ na spostrzeganie, motywacja itp. 2. Wyjaśnij dlaczego komunikacja jest procesem i interakcją Komunikacja jest procesem poniewaz jest instrumentalnym zachowaniem ukierunkowanym na określony cel i zorganizowanym stosownie do panujących warunków. Jest również procesem w którym ludzie dążą do dzielenia się znaczeniami za pośrednictwem przekazywania symbolicznych wiadomości czy tez jako proces, w trakcie którego pewna osoba sprawia, że jej myśli, pragnienia lub wiedza stają się znane i zrozumiałe dla innej osoby. Komunikacja jest interakcją poniewaz prowadzi do wymiany bodźców i reakcji oraz kształtowania się postaw. 3. Przedstaw podział środków komunikowania na 4 rodzaje (wg. Fiskego) 1) środki wyrażania inf. (np. naturalne i sztuczne języki) - są to ludzkie zachowania (werbalne i niewerbalne) używane najczęściej w bezpośrednim kontakcie. Środki prezentacji - język i mowa ciała. 2) środki rejestracji inf. - środki techniczne (narzędzia rejestracji zachowań komunikacyjnych człowieka) czyli rejestracji zachowań werbalnych i niewerbalnych, a takze niektórych własności rzeczywistości materialnej i abstrakcyjnej. Śr. rejestracji jest: długopis, kamera, magnetofon, kartka i ołówek. Umozliwiają nam odtworzenie komunikatu w innym miejscu i czasie, nie mając juz bezpośredniego kontaktu z nadawcą. 3) Śr. transmisji inf. - Są to urządzenia i zespoły urządzeń do powielania i przenoszenia odpowiednio zarejestrowanych komunikatów (np. maszyna drukarska, łączność telefoniczna, odbiorniki radiowe i tv). 4) Śr. przetwarzania, wyszukiwania inf. - komputery, sieci teleinformatyczne, które umozliwiają przetwarzania, wyszukiwanie, magazynowanie inf. 4.Omów główne cechy i elementy procesu komunikowania. *Charakter interakcyjny- wytwarzają się stosunki partnerskie (komunikacja symetryczna) lub dominacja i podporządkowanie (komunikacja niesymetryczna) *Kreatywny - polegający na budowaniu nowych pojęć i przyswajaniu wiedzy o otaczającym świecie *Dynamiczny - bo polega na przyjmowaniu, rozumieniu i interpretowaniu informacji *Celowy i świadomy - poniewaz działaniem kazdego uczestnika procesu kierują określone motywy *Ciągły - bowiem trwa od chwili narodzenia człowieka aż do jego śmierci *Nieuchronny - oznacza to, że ludzie zawsze i wszędzie będą się ze sobą porozumiewać, bez względu na ich uświadamiane bądź nie uświadamiane zamiary *Złożony- wieloelementowy, wielofazowy, werbalny, niewerbalny, bezpośredni, pośredni, medialny *Jest procesem symbolicznym, bo posługuje się symbolami i znakami. Aby mogło dojść do porozumienia się uczestników niezbędna jest wspólnota semiotyczna, czyli operowanie tymi samymi znakami i symbolami *jest nieodwracalne - w przeciwieństwie do pewnych procesów fizycznych czy chemicznych nie da się go cofnąć, powtórzyć czy zmienić przebiegu 5. 5 AKSJOMATÓW KOMUNIKACJI 1- ludzie, którzy się ze sobą kontaktują, zawsze się ze sobą komunikują. Komunikatem jest już obecność tych osób a kiedy dochodzi do unikania komunikacji to jest to zaburzenie 2- w komunikacie zawarta jest treść oraz charakter relacji pomiędzy nadawcą a odbiorcą. Z komunikatu dowiadujemy się nie tylko jaka jest treść komunikatu ale także jakie są relacje uległości. Komunikacja nieprawidłowa jest wówczas kiedy relacje są ważniejsze od treści komunikatu 3- Komunikacja ma charakter cyrkularny. Pojedynczy komunikat jest reakcją na komunikat rozmówcy, a jednocześnie bodźcem dla niego do dalszej komunikacji. Jeżeli zaprzecza się temu to dochodzi do zaburzeń w komunikacji. 4- komunikacja może być werbalna i niewerbalna. Niewłaściwe porozumiewanie jest wtedy, kiedy ekspresja werbalna jest sprzeczna z ekspresją niewerbalną 5- komunikacja może mieć charakter symetryczny 6. SYMETRYCZNOŚĆ I NIESYMETRYCZNOŚĆ W KOMUNIKACJI, OD CZEGO ZALEŻY, PRZYKŁADY symetryczna: Jest związana z takim samym lub podobnym statusem społecznym oraz zawodowym odbiorcy i nadawcy. Każda z dwóch osób jest odbiciem drugiej osoby, zachowanie jednej odzwierciedla się w zachowaniu drugiej, występuje tendencja do minimalizowania różnic między dwiema osobami np. rozmowa dwóch robotników na budowie niesymetryczna: Jeden podmiot ma pozycje uprzywilejowaną, drugi akceptuje tę dominację. Nierównoważność podmiotów ma źródło w pozycjach jakie względem siebie zajmują. Np. rodzic- dziecko, nauczyciel- uczeń. 7. ZNAJOMOŚĆ DWÓCH JĘZYKÓW, OJCZYSTEGO I OBCEGO JEST WSPÓŁECZŚNIE NIEZBĘDNA W KOMUNIKACJI Znajomość dwóch języków (ojczystego i obcego) jest niezbędna w komunikacji, ponieważ na świecie żyje obecnie 7mld ludzi i nasze możliwości komunikacyjne nie mogą ograniczać się jedynie do komunikowania z obywatelami naszego ojczystego kraju. Również proces globalizacji może być czynnikiem determinującym konieczność znajomości języka obcego. 8. GŁÓWNE CECHY KOMUNIKACJI NIEWERBALNEJ - zachodzi bez użycia słów - komunikat nie jest dość jasny - jest sprzeczna z komunikacją werbalną - odzwierciedla stany emocjonalne - jest zjawiskiem nieuchronnym (można przestać mówić w sensie wokalnym, ale nie można zaprzestać emitowania informacji) 9. Poziomy komunikowania (tzw. Piramida McQuaila). 1.Kom. intrapersonalne ma miejsce wtedy gdy człowiek komunikuje się sam ze sobą. 2. interpersonalne ma miejsce gdy komunikowanie zachodzi między przynajmniej 2 ludźmi 3. grupowe zachodzi między konkretnymi grupami np. rodzina, znajomi, koledzy ze szkoły 4. między grupami czyli zachodzi pomiędzy przynajmniej 2 grupami wymienionymi powyej. 5. organizacyjne występujące w rónego rodzaju instytucjach i ogromnych firmach. 6. masowe czyli polega na wysyłaniu komunikatów od nadawcy medialnego do publiczności za pośrednictwem mediów. 7. globalne obejmujące obszar całego świata. (Globalna wioska) 10. VI rewolucji informacyjnych wg Irvinga Fanga writing, printing, mass media, entertainment, the 'tool shed' (which we call 'home' now), and the Information Highway (infostrada) 11. FUNKCJE I DYSFUNKCJE MEDIÓW MASOWYCH (WEDŁUG LAZARSFERDA I MELTONA) FUNKCJE 1.F. nadawania statusu- media skupiają i ukierunkowują uwagę społeczeństwa oraz nadają rangę ważności wybranym kwestiom publicznym, ludziom, organizacjom i całym ruchom społecznym; 2.F. wzmacniania norm społecznych- media umacniają normy i wartości, na których opiera się moralność publiczna, nagłaśniają i piętnują przypadki zachowań naruszających uznawane normy prawne, zmniejszają rozbieżność między moralnością prywatną i publiczną DYSFUNKCJE D. narkotyzująca- postępujące uzależnienie odbiorców od środków przekazu, które pochłaniają coraz więcej czasu, a w rezultacie zastępują bezpośredni kontakt z rzeczywistością kontaktem sztucznym i powierzchownym, a uczestnictwo w życiu społecznym biernością i apatią 12. Główne funkcje mediów masowych wg D.McQuaila Informacja -dostarczanie informacji o wydarzeniach i sytuacji w społeczeństwie, kraju i na świecie; -wskazywanie rozkładu sił we władzy politycznej; -ułatwianie innowacji, adaptacji i rozwoju. Korelacja -wyjaśnianie, interpretowanie oraz komentowanie znaczenia i sensu wydarzeń i informacji; -popieranie ustalonych norm i autorytetów. Socjalizacja -koordynowanie jednostkowych i zbiorowych działań społecznych; -tworzenie consensusu społecznego i politycznego; -ustalanie autorytetów i nadawanie statusu społecznego. Kontynuacja -wyrażanie dominującej kultury oraz subkultur i nowych wydarzeń kulturalnych; -wytwarzanie i utrzymywanie wspólnoty wartości Rozrywka -organizowanie zabawy, odprężenia i relaksu; -redukowanie napięcia społecznego. Mobilizacja -kampanie publiczne w sferze polityki, wojny, rozwoju ekonomicznego i religii. 13. główne dysfunkcje mediów masowych (wg J.Fras) Uzależnienia (narkotyczne), dominacja kultury popularnej, desensytyzacja (utrata wrażliwości), nobilitacja ocen nieprofesjonalnych przekazów (kult oglądalności), wzmacnianie nierówności społecznych (bogaci mają dostęp do mediów wysokiej jakości) 14. JAK ROZUMIESZ POJĘCIA- MASY, TŁUM, PUBLICZNOŚĆ, AUDYTORIUM Masy- ludzie, którzy odbierają komunikaty za pomocą środków masowego przekazu Tłum -zbiorowość ludzka przyjmująca formę czasową i niezorganizowaną. Jednostki w tłumie zawsze przebywają w bliskości fizycznej i mają wspólny obiekt zainteresowania Publiczność- typ zbiorowości, której uwaga koncentruje się na konkretnym przekazie Audytorium- zbiorowość osób znajdujących się w tej samej przestrzeni fizycznej. 15. model graficzno-słowny rozwoju mediów masowych (tzw. krzywa EPS+M) 16. KOMPETENCJA KOMUNIKACYJNA. 3 GŁÓWNE SKŁADNIKI KOMPETENCJI KOMUNIKACYJNEJ Kompetencja komunikacyjna to jednostkowa umiejętność używania języka odpowiednio do odbiorcy oraz do okoliczności towarzyszących procesowi komunikacji. Oznacza również umiejętność odpowiedniego stosowania reguł gramatycznych, konstruowania wypowiedzi poprawnych i adekwatnych do danej sytuacji. Podstawową jednostką kompetencji komunikacyjnej jest wypowiedź. 3 Główne kompetencje komunikacyjne to: gramatyczna- umiejętność posługiwania się regułami leksykalnymi i gramatycznymi socjolingwistyczna- umiejętność tworzenia wypowiedzi odpowiednio do różnych kontekstów społecznych strategiczna- właściwe stosowanie kompetencji komunikacyjnych 17. 4 główne Twoim zdaniem subkompetencje komunikacyjne Asertywnośc; nawiązywanie do kontekstów, np. liczebności audytorium, otoczenia fizycznego itp.; empatia; dbanie o poprawnośc stylistyczną, gramatyczną wypowiedzi 18. ZALECENIE EUROPARLAMENTU Z 2005 ROKU ODNOŚNIE PODSTAWOWYCH UMIEJĘTNOŚCI I KWALIFIKACJI TWORZĄCYCH KOMPETENCJĘ KOMUNIKACYJNĄ MIESZKAŃCA UE Według parlamentu europejskiego podstawowe umiejętności i kwalifikacje, które tworzą kompetencje komunikacyjne mieszkańca UE to: Komunikacja w języku ojczystym Komunikacja w innych językach Kompetencja matematyczna i podstawowe kompetencje w nauce i technice Kompetencja cyfrowa (swobodne korzystanie z technologii) Nauka uczenia się Przedsiębiorczość Ekspresja kulturalna 19. JĘZYK ETNICZNY JAKO GŁÓWNE MEDIUM KOMUNIKACJI MIĘDZYLUDZKIEJ. OMÓW JĘZYK ETNICZNY JAKO SYSTEM, JAKO WYZNACZNIK ZASIĘGU WSPÓLNOTY KULTUROWEJ, ORAZ JAKO WYZNACZNIK TOŻSAMOŚCI J.e. jest systemem, ponieważ kształtuje się stopniowo, a jak wiemy każdy system musi mieć jakieś podstawy. Warto tutaj nadmienić, że język etniczny jest bardzo zróżnicowany diachronicznie. Możemy wyodrębnić różne odmiany języka etnicznego takie jak np. dialekt, czy żargon. J.e. jest wyznacznikiem tożsamości, ponieważ obok wspólnych tradycji, godła, flagi, danych zwyczajów, lub jakichkolwiek innych elementów, które tworzą kulturę charakterystyczną dla danego regionu jest bardzo ważną rzeczą, z której dana wspólnota może być dumna. J.e. jest wyznacznikiem zasięgu wspólnoty kulturowej, ponieważ tylko kiedy mamy do czynienia z pojęciem języka etnicznego możemy mówić o jakiejkolwiek kulturze. 20. zróżnicowanie językowe Europy (liczba języków etnicznych w Europie, języki urzędowe UE, 6 największych jezykow UE) Trudno jest ustalić precyzyjną liczbę języków etnicznych w Europie, powodu dość częstej dwujęzyczności, a także z powodu migracji, które powodują, iż osoba posługująca się na co dzień określonym językiem nie traktuje go jako ojczysty. Przybliżona liczna języków etnicznych w Europie wynosi 71. angielski, bułgarski, czeski, duński, estoński, fiński, francuski, grecki, hiszpański, irlandzki, litewski, łotewski, maltański, niderlandzki, niemiecki, polski, portugalski, rumuński, słowacki, słoweński, szwedzki, węgierski i włoski. Angielski, niemiecki, francuski, włoski, hiszpański, polski wg danych UE sprzed 2007 21. 4 PRZYCZYNY ZNACZENIA ANGIELSKIEGO W KOMUNIKACJI WSPÓŁCZESNEJ Język angielski ma duże znaczenie we współczesnej komunikacji, ponieważ jest pierwszym uniwersalnym językiem, najczęściej używanym językiem w kontaktach międzynarodowych, 4 co do liczby użytkowników językiem na świecie, oraz językiem mającym bardzo silny wpływ na języki innych krajów. 22. Scharakteryzuj perswazję, manipulację i propagandę wskaż wzajemne zależności pomiędzy tymi pojęciami Perswazja to sztuka przekonywania kogoś go własnych racji. W działaniu perswazyjnym wykorzystuje się trzy techniki oddziaływania na odbiorcę: apelowanie o zajęcie określonego stanowiska i podjęcie działania, sugerowanie pożądanych interpretacji i ocen, oraz racjonalne uzasadnianie słuszności przedstawianych poglądów. Manipulacja- jest to celowo inspirowana interakcja społeczna, która ma na celu oszukanie osoby, lub grupy ludzi, po to, by osiągnąć własną korzyść lub skłonić to działania sprzecznego z czyimś dobrem i interesem. Środkami manipulacji mogą być: Użycie sygnałów dźwiękowych; Aktywne techniki psychologiczne; Obietnice bez pokrycia; Wyszukanie słabych punktów przeciwnika i wywarcie wpływu na nie; Odurzenie (alkoholem lub środkami farmakologicznymi) Propaganda- to celowe działanie zmierzające do ukształtowania określonych poglądów lub zachowań zbiorowości lub jednostki, polega na perswazji intelektualnej i emocjonalnej. Propaganda może czasem wykorzystywać jednostronne, nieetyczne, lub całkowicie fałszywe argumenty. Gdy propaganda upowszechnia trwałe postawy społeczne poprzez narzucenie lub zmuszanie odbiorów do przyjęcia określonych treści, wtedy zaczynamy mówić o indoktrynacji. Pojęcia manipulacja, propaganda i perswazja są od siebie zależne, ponieważ: -manipulacja, podobnie jak perswazja ma na celu nakłonienie odbiorcy do swoich racji, ale kiedy mówimy o manipulacji, to osoba, lub jednostka, która nami manipuluje zawsze ma na celu osiągnięcie własnych korzyści -propaganda wykorzystuje perswazję intelektualną i emocjonalną 23. SCHARAKTERYZUJ 6 NAJSKUTECZNIEJSZYCH TECHNIK PERSWAZYJNYCH wzajemność-Jeśli ktoś zrobił nam przysługę, czujemy się zobowiązani i odczuwamy potrzebę, by się odwdzięczyć. Zdecydowanie łatwiej nam wpływać na osoby, którym wcześniej pomogliśmy, gdyż osoby te mając na uwadze chęć rewanżu, ulegając naszemu wpływowi będą chciały odwzajemnić naszą wcześniejszą dobroć. Konsekwencja-Chcemy uchodzić za racjonalnych, konsekwentnych w swoim działaniu. wiele firm marketingowych czy organizacji pozarządowych stosuje tę technikę perswazji. Najpierw proszą o jakiś drobiazg w stylu „proszę podać adres mailowy czy „odpowiedzieć na proste pytanie, by później „zażądać czegoś większego, o co tak na prawdę od początku chodziło. Społeczny dowód słuszności-Robimy tak jak robią inni ludzie. Często nie będąc pewnym co do słuszności swojej decyzji, ulegamy wpływowi innych. Łatwo ulegamy grupie, kiedy większość osób wybrała jakieś rozwiązanie, my także się podporządkowujemy. Lubienie-Lubimy ludzi o podobnych poglądach, manierach czy nawet o podobnym wyglądzie. Generalnie osoby z tych samych, bądź podobnych grup społecznych darzą się większą sympatią. Z kolei różnice w tych czynnikach mogą wywołać antypatię. Autorytet- ludzie słuchają autorytetów, osób, którym ufają, nawet jeżeli czasami nie zgadzają się z ich zdaniem Niedostępność- Ludzi zwykle interesują te dobra, które są rzadkie, niedostępne, takie jakich nie mogą mieć inni. Czas i ograniczoność dóbr to ich doskonała reklama. Poinformowanie kogoś, że za niedługo wyjeżdżamy, może tę osobę skłonić do tego aby mimo zabiegania, znalazła czas na spotkanie z nami. 24. głowne strategie perswazyjne s. marchewki- widok pozytywnych efektów podjętych działań s. kija widmo negatywnych konsekwencji działań s. samozaszczytu pochlebstwo s. autorytetu powołanie się na osobę szanowaną s. konformizmu powołanie się na zdanie wszystkich (każdego) 25.Dlaczego media masowe są tak istotnymi srodkami komunikacji perswazyjnej współcześnie? Media są istotnymi środkami komunikacji perswazyjnej, ponieważ odbiorca przekazu masowego jest pozbawiony możliwości obiekcji na zabiegi manipulacyjne (dziennikarz może odpowiednio spreparować i zmanipulować informacje, a widz może nawet nie zdawać sobie z tego sprawy), oraz mogą dotrzeć do bardzo dużej grupy odbiorców.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość yyyff
1. Pojęcie komunikowania jako interakcji Komunikowanie jako interakcja społeczna - komunikowanie jako wymiana znaczeń między ludźmi. W szczególności komunikowanie jako interakcja wiąże się z efektami takimi jak zmiana postaw, wpływ na spostrzeganie, motywacja itp. 2. Wyjaśnij dlaczego komunikacja jest procesem i interakcją Komunikacja jest procesem poniewaz jest instrumentalnym zachowaniem ukierunkowanym na określony cel i zorganizowanym stosownie do panujących warunków. Jest również procesem w którym ludzie dążą do dzielenia się znaczeniami za pośrednictwem przekazywania symbolicznych wiadomości czy tez jako proces, w trakcie którego pewna osoba sprawia, że jej myśli, pragnienia lub wiedza stają się znane i zrozumiałe dla innej osoby. Komunikacja jest interakcją poniewaz prowadzi do wymiany bodźców i reakcji oraz kształtowania się postaw. 3. Przedstaw podział środków komunikowania na 4 rodzaje (wg. Fiskego) 1) środki wyrażania inf. (np. naturalne i sztuczne języki) - są to ludzkie zachowania (werbalne i niewerbalne) używane najczęściej w bezpośrednim kontakcie. Środki prezentacji - język i mowa ciała. 2) środki rejestracji inf. - środki techniczne (narzędzia rejestracji zachowań komunikacyjnych człowieka) czyli rejestracji zachowań werbalnych i niewerbalnych, a takze niektórych własności rzeczywistości materialnej i abstrakcyjnej. Śr. rejestracji jest: długopis, kamera, magnetofon, kartka i ołówek. Umozliwiają nam odtworzenie komunikatu w innym miejscu i czasie, nie mając juz bezpośredniego kontaktu z nadawcą. 3) Śr. transmisji inf. - Są to urządzenia i zespoły urządzeń do powielania i przenoszenia odpowiednio zarejestrowanych komunikatów (np. maszyna drukarska, łączność telefoniczna, odbiorniki radiowe i tv). 4) Śr. przetwarzania, wyszukiwania inf. - komputery, sieci teleinformatyczne, które umozliwiają przetwarzania, wyszukiwanie, magazynowanie inf. 4.Omów główne cechy i elementy procesu komunikowania. *Charakter interakcyjny- wytwarzają się stosunki partnerskie (komunikacja symetryczna) lub dominacja i podporządkowanie (komunikacja niesymetryczna) *Kreatywny - polegający na budowaniu nowych pojęć i przyswajaniu wiedzy o otaczającym świecie *Dynamiczny - bo polega na przyjmowaniu, rozumieniu i interpretowaniu informacji *Celowy i świadomy - poniewaz działaniem kazdego uczestnika procesu kierują określone motywy *Ciągły - bowiem trwa od chwili narodzenia człowieka aż do jego śmierci *Nieuchronny - oznacza to, że ludzie zawsze i wszędzie będą się ze sobą porozumiewać, bez względu na ich uświadamiane bądź nie uświadamiane zamiary *Złożony- wieloelementowy, wielofazowy, werbalny, niewerbalny, bezpośredni, pośredni, medialny *Jest procesem symbolicznym, bo posługuje się symbolami i znakami. Aby mogło dojść do porozumienia się uczestników niezbędna jest wspólnota semiotyczna, czyli operowanie tymi samymi znakami i symbolami *jest nieodwracalne - w przeciwieństwie do pewnych procesów fizycznych czy chemicznych nie da się go cofnąć, powtórzyć czy zmienić przebiegu 5. 5 AKSJOMATÓW KOMUNIKACJI 1- ludzie, którzy się ze sobą kontaktują, zawsze się ze sobą komunikują. Komunikatem jest już obecność tych osób a kiedy dochodzi do unikania komunikacji to jest to zaburzenie 2- w komunikacie zawarta jest treść oraz charakter relacji pomiędzy nadawcą a odbiorcą. Z komunikatu dowiadujemy się nie tylko jaka jest treść komunikatu ale także jakie są relacje uległości. Komunikacja nieprawidłowa jest wówczas kiedy relacje są ważniejsze od treści komunikatu 3- Komunikacja ma charakter cyrkularny. Pojedynczy komunikat jest reakcją na komunikat rozmówcy, a jednocześnie bodźcem dla niego do dalszej komunikacji. Jeżeli zaprzecza się temu to dochodzi do zaburzeń w komunikacji. 4- komunikacja może być werbalna i niewerbalna. Niewłaściwe porozumiewanie jest wtedy, kiedy ekspresja werbalna jest sprzeczna z ekspresją niewerbalną 5- komunikacja może mieć charakter symetryczny 6. SYMETRYCZNOŚĆ I NIESYMETRYCZNOŚĆ W KOMUNIKACJI, OD CZEGO ZALEŻY, PRZYKŁADY symetryczna: Jest związana z takim samym lub podobnym statusem społecznym oraz zawodowym odbiorcy i nadawcy. Każda z dwóch osób jest odbiciem drugiej osoby, zachowanie jednej odzwierciedla się w zachowaniu drugiej, występuje tendencja do minimalizowania różnic między dwiema osobami np. rozmowa dwóch robotników na budowie niesymetryczna: Jeden podmiot ma pozycje uprzywilejowaną, drugi akceptuje tę dominację. Nierównoważność podmiotów ma źródło w pozycjach jakie względem siebie zajmują. Np. rodzic- dziecko, nauczyciel- uczeń.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość yyyff
7. ZNAJOMOŚĆ DWÓCH JĘZYKÓW, OJCZYSTEGO I OBCEGO JEST WSPÓŁECZŚNIE NIEZBĘDNA W KOMUNIKACJI Znajomość dwóch języków (ojczystego i obcego) jest niezbędna w komunikacji, ponieważ na świecie żyje obecnie 7mld ludzi i nasze możliwości komunikacyjne nie mogą ograniczać się jedynie do komunikowania z obywatelami naszego ojczystego kraju. Również proces globalizacji może być czynnikiem determinującym konieczność znajomości języka obcego. 8. GŁÓWNE CECHY KOMUNIKACJI NIEWERBALNEJ - zachodzi bez użycia słów - komunikat nie jest dość jasny - jest sprzeczna z komunikacją werbalną - odzwierciedla stany emocjonalne - jest zjawiskiem nieuchronnym (można przestać mówić w sensie wokalnym, ale nie można zaprzestać emitowania informacji) 9. Poziomy komunikowania (tzw. Piramida McQuaila). 1.Kom. intrapersonalne ma miejsce wtedy gdy człowiek komunikuje się sam ze sobą. 2. interpersonalne ma miejsce gdy komunikowanie zachodzi między przynajmniej 2 ludźmi 3. grupowe zachodzi między konkretnymi grupami np. rodzina, znajomi, koledzy ze szkoły 4. między grupami czyli zachodzi pomiędzy przynajmniej 2 grupami wymienionymi powyej. 5. organizacyjne występujące w rónego rodzaju instytucjach i ogromnych firmach. 6. masowe czyli polega na wysyłaniu komunikatów od nadawcy medialnego do publiczności za pośrednictwem mediów. 7. globalne obejmujące obszar całego świata. (Globalna wioska) 10. VI rewolucji informacyjnych wg Irvinga Fanga writing, printing, mass media, entertainment, the 'tool shed' (which we call 'home' now), and the Information Highway (infostrada) 11. FUNKCJE I DYSFUNKCJE MEDIÓW MASOWYCH (WEDŁUG LAZARSFERDA I MELTONA) FUNKCJE 1.F. nadawania statusu- media skupiają i ukierunkowują uwagę społeczeństwa oraz nadają rangę ważności wybranym kwestiom publicznym, ludziom, organizacjom i całym ruchom społecznym; 2.F. wzmacniania norm społecznych- media umacniają normy i wartości, na których opiera się moralność publiczna, nagłaśniają i piętnują przypadki zachowań naruszających uznawane normy prawne, zmniejszają rozbieżność między moralnością prywatną i publiczną DYSFUNKCJE D. narkotyzująca- postępujące uzależnienie odbiorców od środków przekazu, które pochłaniają coraz więcej czasu, a w rezultacie zastępują bezpośredni kontakt z rzeczywistością kontaktem sztucznym i powierzchownym, a uczestnictwo w życiu społecznym biernością i apatią 12. Główne funkcje mediów masowych wg D.McQuaila Informacja -dostarczanie informacji o wydarzeniach i sytuacji w społeczeństwie, kraju i na świecie; -wskazywanie rozkładu sił we władzy politycznej; -ułatwianie innowacji, adaptacji i rozwoju. Korelacja -wyjaśnianie, interpretowanie oraz komentowanie znaczenia i sensu wydarzeń i informacji; -popieranie ustalonych norm i autorytetów. Socjalizacja -koordynowanie jednostkowych i zbiorowych działań społecznych; -tworzenie consensusu społecznego i politycznego; -ustalanie autorytetów i nadawanie statusu społecznego. Kontynuacja -wyrażanie dominującej kultury oraz subkultur i nowych wydarzeń kulturalnych; -wytwarzanie i utrzymywanie wspólnoty wartości Rozrywka -organizowanie zabawy, odprężenia i relaksu; -redukowanie napięcia społecznego. Mobilizacja -kampanie publiczne w sferze polityki, wojny, rozwoju ekonomicznego i religii. 13. główne dysfunkcje mediów masowych (wg J.Fras) Uzależnienia (narkotyczne), dominacja kultury popularnej, desensytyzacja (utrata wrażliwości), nobilitacja ocen nieprofesjonalnych przekazów (kult oglądalności), wzmacnianie nierówności społecznych (bogaci mają dostęp do mediów wysokiej jakości)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość yyyff
14. JAK ROZUMIESZ POJĘCIA- MASY, TŁUM, PUBLICZNOŚĆ, AUDYTORIUM Masy- ludzie, którzy odbierają komunikaty za pomocą środków masowego przekazu Tłum -zbiorowość ludzka przyjmująca formę czasową i niezorganizowaną. Jednostki w tłumie zawsze przebywają w bliskości fizycznej i mają wspólny obiekt zainteresowania Publiczność- typ zbiorowości, której uwaga koncentruje się na konkretnym przekazie Audytorium- zbiorowość osób znajdujących się w tej samej przestrzeni fizycznej. 15. model graficzno-słowny rozwoju mediów masowych (tzw. krzywa EPS+M) 16. KOMPETENCJA KOMUNIKACYJNA. 3 GŁÓWNE SKŁADNIKI KOMPETENCJI KOMUNIKACYJNEJ Kompetencja komunikacyjna to jednostkowa umiejętność używania języka odpowiednio do odbiorcy oraz do okoliczności towarzyszących procesowi komunikacji. Oznacza również umiejętność odpowiedniego stosowania reguł gramatycznych, konstruowania wypowiedzi poprawnych i adekwatnych do danej sytuacji. Podstawową jednostką kompetencji komunikacyjnej jest wypowiedź. 3 Główne kompetencje komunikacyjne to: gramatyczna- umiejętność posługiwania się regułami leksykalnymi i gramatycznymi socjolingwistyczna- umiejętność tworzenia wypowiedzi odpowiednio do różnych kontekstów społecznych strategiczna- właściwe stosowanie kompetencji komunikacyjnych 17. 4 główne Twoim zdaniem subkompetencje komunikacyjne Asertywnośc; nawiązywanie do kontekstów, np. liczebności audytorium, otoczenia fizycznego itp.; empatia; dbanie o poprawnośc stylistyczną, gramatyczną wypowiedzi 18. ZALECENIE EUROPARLAMENTU Z 2005 ROKU ODNOŚNIE PODSTAWOWYCH UMIEJĘTNOŚCI I KWALIFIKACJI TWORZĄCYCH KOMPETENCJĘ KOMUNIKACYJNĄ MIESZKAŃCA UE Według parlamentu europejskiego podstawowe umiejętności i kwalifikacje, które tworzą kompetencje komunikacyjne mieszkańca UE to: Komunikacja w języku ojczystym Komunikacja w innych językach Kompetencja matematyczna i podstawowe kompetencje w nauce i technice Kompetencja cyfrowa (swobodne korzystanie z technologii) Nauka uczenia się Przedsiębiorczość Ekspresja kulturalna 19. JĘZYK ETNICZNY JAKO GŁÓWNE MEDIUM KOMUNIKACJI MIĘDZYLUDZKIEJ. OMÓW JĘZYK ETNICZNY JAKO SYSTEM, JAKO WYZNACZNIK ZASIĘGU WSPÓLNOTY KULTUROWEJ, ORAZ JAKO WYZNACZNIK TOŻSAMOŚCI J.e. jest systemem, ponieważ kształtuje się stopniowo, a jak wiemy każdy system musi mieć jakieś podstawy. Warto tutaj nadmienić, że język etniczny jest bardzo zróżnicowany diachronicznie. Możemy wyodrębnić różne odmiany języka etnicznego takie jak np. dialekt, czy żargon. J.e. jest wyznacznikiem tożsamości, ponieważ obok wspólnych tradycji, godła, flagi, danych zwyczajów, lub jakichkolwiek innych elementów, które tworzą kulturę charakterystyczną dla danego regionu jest bardzo ważną rzeczą, z której dana wspólnota może być dumna. J.e. jest wyznacznikiem zasięgu wspólnoty kulturowej, ponieważ tylko kiedy mamy do czynienia z pojęciem języka etnicznego możemy mówić o jakiejkolwiek kulturze.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość yyyff
20. zróżnicowanie językowe Europy (liczba języków etnicznych w Europie, języki urzędowe UE, 6 największych jezykow UE) Trudno jest ustalić precyzyjną liczbę języków etnicznych w Europie, powodu dość częstej dwujęzyczności, a także z powodu migracji, które powodują, iż osoba posługująca się na co dzień określonym językiem nie traktuje go jako ojczysty. Przybliżona liczna języków etnicznych w Europie wynosi 71. angielski, bułgarski, czeski, duński, estoński, fiński, francuski, grecki, hiszpański, irlandzki, litewski, łotewski, maltański, niderlandzki, niemiecki, polski, portugalski, rumuński, słowacki, słoweński, szwedzki, węgierski i włoski. Angielski, niemiecki, francuski, włoski, hiszpański, polski wg danych UE sprzed 2007 21. 4 PRZYCZYNY ZNACZENIA ANGIELSKIEGO W KOMUNIKACJI WSPÓŁCZESNEJ Język angielski ma duże znaczenie we współczesnej komunikacji, ponieważ jest pierwszym uniwersalnym językiem, najczęściej używanym językiem w kontaktach międzynarodowych, 4 co do liczby użytkowników językiem na świecie, oraz językiem mającym bardzo silny wpływ na języki innych krajów. 22. Scharakteryzuj perswazję, manipulację i propagandę wskaż wzajemne zależności pomiędzy tymi pojęciami Perswazja to sztuka przekonywania kogoś go własnych racji. W działaniu perswazyjnym wykorzystuje się trzy techniki oddziaływania na odbiorcę: apelowanie o zajęcie określonego stanowiska i podjęcie działania, sugerowanie pożądanych interpretacji i ocen, oraz racjonalne uzasadnianie słuszności przedstawianych poglądów. Manipulacja- jest to celowo inspirowana interakcja społeczna, która ma na celu oszukanie osoby, lub grupy ludzi, po to, by osiągnąć własną korzyść lub skłonić to działania sprzecznego z czyimś dobrem i interesem. Środkami manipulacji mogą być: Użycie sygnałów dźwiękowych; Aktywne techniki psychologiczne; Obietnice bez pokrycia; Wyszukanie słabych punktów przeciwnika i wywarcie wpływu na nie; Odurzenie (alkoholem lub środkami farmakologicznymi) Propaganda- to celowe działanie zmierzające do ukształtowania określonych poglądów lub zachowań zbiorowości lub jednostki, polega na perswazji intelektualnej i emocjonalnej. Propaganda może czasem wykorzystywać jednostronne, nieetyczne, lub całkowicie fałszywe argumenty. Gdy propaganda upowszechnia trwałe postawy społeczne poprzez narzucenie lub zmuszanie odbiorów do przyjęcia określonych treści, wtedy zaczynamy mówić o indoktrynacji. Pojęcia manipulacja, propaganda i perswazja są od siebie zależne, ponieważ: -manipulacja, podobnie jak perswazja ma na celu nakłonienie odbiorcy do swoich racji, ale kiedy mówimy o manipulacji, to osoba, lub jednostka, która nami manipuluje zawsze ma na celu osiągnięcie własnych korzyści -propaganda wykorzystuje perswazję intelektualną i emocjonalną 23. SCHARAKTERYZUJ 6 NAJSKUTECZNIEJSZYCH TECHNIK PERSWAZYJNYCH wzajemność-Jeśli ktoś zrobił nam przysługę, czujemy się zobowiązani i odczuwamy potrzebę, by się odwdzięczyć. Zdecydowanie łatwiej nam wpływać na osoby, którym wcześniej pomogliśmy, gdyż osoby te mając na uwadze chęć rewanżu, ulegając naszemu wpływowi będą chciały odwzajemnić naszą wcześniejszą dobroć. Konsekwencja-Chcemy uchodzić za racjonalnych, konsekwentnych w swoim działaniu. wiele firm marketingowych czy organizacji pozarządowych stosuje tę technikę perswazji. Najpierw proszą o jakiś drobiazg w stylu „proszę podać adres mailowy czy „odpowiedzieć na proste pytanie, by później „zażądać czegoś większego, o co tak na prawdę od początku chodziło. Społeczny dowód słuszności-Robimy tak jak robią inni ludzie. Często nie będąc pewnym co do słuszności swojej decyzji, ulegamy wpływowi innych. Łatwo ulegamy grupie, kiedy większość osób wybrała jakieś rozwiązanie, my także się podporządkowujemy. Lubienie-Lubimy ludzi o podobnych poglądach, manierach czy nawet o podobnym wyglądzie. Generalnie osoby z tych samych, bądź podobnych grup społecznych darzą się większą sympatią. Z kolei różnice w tych czynnikach mogą wywołać antypatię. Autorytet- ludzie słuchają autorytetów, osób, którym ufają, nawet jeżeli czasami nie zgadzają się z ich zdaniem Niedostępność- Ludzi zwykle interesują te dobra, które są rzadkie, niedostępne, takie jakich nie mogą mieć inni. Czas i ograniczoność dóbr to ich doskonała reklama. Poinformowanie kogoś, że za niedługo wyjeżdżamy, może tę osobę skłonić do tego aby mimo zabiegania, znalazła czas na spotkanie z nami. 24. głowne strategie perswazyjne s. marchewki- widok pozytywnych efektów podjętych działań s. kija widmo negatywnych konsekwencji działań s. samozaszczytu pochlebstwo s. autorytetu powołanie się na osobę szanowaną s. konformizmu powołanie się na zdanie wszystkich (każdego) 25.Dlaczego media masowe są tak istotnymi srodkami komunikacji perswazyjnej współcześnie? Media są istotnymi środkami komunikacji perswazyjnej, ponieważ odbiorca przekazu masowego jest pozbawiony możliwości obiekcji na zabiegi manipulacyjne (dziennikarz może odpowiednio spreparować i zmanipulować informacje, a widz może nawet nie zdawać sobie z tego sprawy), oraz mogą dotrzeć do bardzo dużej grupy odbiorców.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość aktualizacjaSciagi
- kompetencja komunikacyjna językowa (najważniejsza ludzka subkompetencja językowa; zwykle nieuświadamiana, automatyczna; znajomość języka, którą ma każdy użytkowanik- native speaker) -kk niewerbalna - kk prasowa, radiowa, telewizyjna - kk techniczno-medialna - kk multimedialna FUNKCJE MASOWYCH MEDIÓW WSPÓŁCZEŚNIE (wg FRAS): - rozrywkowa; - informacyjno-poznawcza (informacje, dane, wiedza, mądrość); - perswazyjna; - inne funkcje (wypełnianie wolnego czasu, kształcenie i poradnictwo, zastępowanie religii, dostarczanie tematu do rozmów, prestiż i widoczność, budowanie więzi - sieci). DYSFUNKCJE MEDIÓW MASOWYCH WSPÓŁCZEŚNIE (wg FRAS): - uzależnienie (narkotyczne); - dominacja kultury popularnej; - desensytyzacja; - nobilitacja ocen nieprofesjonalnych zawartości MM (kult oglądalności, słuchalności, liczby odwiedzin, amatora); - wzmacnianie nierówności społecznych. Writing Revolution. It began primarily in Greece about the eighth century B.C With writing used to store knowledge, the human mind would no longer be constrained by the limits of memory. Knowledge would be boundless. Printing Revolution, began in Europe in the second half of the fifteenth century, with the convergence of paper, Printing lent itself to massive political, religious, economic, educational, and personal alterations. We have called these Mass Media Revolution, began in western Europe and the eastern United States during the middle of the nineteenth century, which changed the way information was conveyed. For the first time, newspapers and magazines reached out to the common man The fourth information revolution, the Entertainment Revolution, started in Europe and America toward the end of the nineteenth century with such technologies as stored sound, affordable cameras, and motion photography. Stories were printed and sold cheaply. Communication Toolshed Home, evolved during the middle of the twentieth century, transforming the home into the central location for receiving information and entertainment, thanks to the telephone, broadcasting, recording, improvements Information Highway is now being constructed out of the convergence of computer, broadcasting, satellite, and visual technologies.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość frvgrbv
omówienie do krzywej EPS+M Stadium elitarne -niewielkie, elitarne audytorium elita intelektualna i finansowa - bariery techniczne, ekonomiczne, kulturalne -użytkowanie wiąże się ze statusem społecznym -elitarny przekaz -zasada zapożyczeń i modyfikacji od już istniejących mediów Stadium popularyzacji -zależny od poziomu rozwoju cywilizacyjnego, zamożności i edukacji społeczeństwa -dostęp do tanich, seryjnych odbiorników -„wrastanie w codzienność nawyki -atrakcyjność przekazu dla szerszej publiczności „dla wszystkich -dwa obiegi: elitarny i masowy treść: podstawowe motywy: sensacja, emocje, prosty humor, erotyka Stadium specjalizacji -rozwój społeczeństwa: wzrost zamożności, (klasa średnia), wolnego czasu, zróżnicowanie potrzeb i zainteresowań -między obiegiem elitarnym (małym)i masowym (kurczącym się)tworzą się inne: tematyczne, środowiskowe, terytorialne -rynek jest nasycony, maleje publiczność mediów o profilu ogólnym Stadium multimedialne -kompleksowa obsługa odbiorcy (wg. jego potrzeb i życzeń) -sieci zintegrowanych usług cyfrowych ISDN Kultura wysoka:-produkty tworzone przez elitę kulturalną i pod jej nadzorem-działanie w ramach tradycji estetycznej, intelektualnej, literackiej-ustalone przez znawców standardy i oceny (oryginalność, głębia)-cel: doznania estetyczne i intelektualne Kultura masowa:- produkty tworzone wyłącznie na rynek masowy-ocena według popularności, a nie kanonów znawców-dostosowanie do przeciętnych gustów i zachowań konsumenckich-dążenie do prostoty formy i treści-kryterium oceny: wielkość audytorium i jego zadowolenie-cel: rozrywka-uproszczenia - redukowanie obrazu świata do schematycznych sytuacji: czarne białe, stereotypy, szablonowa forma i treść -homogenizacja (ujednolicenie) intelektualne i estetyczne -treść: podstawowe motywy: sensacja, emocje, prosty humor, erotyka http://zapodaj.net/ba8dd3d9bded.png.html

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

×