Skocz do zawarto艣ci
Szukaj w
  • Wi臋cej opcji...
Znajd藕 wyniki, kt贸re zawieraj膮...
Szukaj wynik贸w w...
Go艣膰 fiona*

Rzucilam palenie! Pomocy!!!

Polecane posty

tutaj masz w dziesione albo i dwudzeistke trzydziestko heheh tylko niewiem czy nie za madre;) Konrad Chmielewski Religia i kultura jako determinanty stosunk贸w mi臋dzynarodowych1 Wprowadzenie W okresie 聯post-zimnowojennym聰 coraz wi臋cej zwolennik贸w zdobywa podej艣cie, 偶e konflikty i wojny w coraz mniejszym stopniu determinowane s膮 ideologicznie. Ci膮gle silne s膮 motywy ekonomiczne, walka o w艂adz臋 i terytorium, jako cel sam w sobie. Istota konflikt贸w z coraz wi臋kszym powodzeniem znajduje jednak oparcie w kulturze i to偶samo艣ci. Dzieje si臋 tak nie tylko dlatego, 偶e stosunkowo 艂atwo i wygodnie jest opatrzy膰 sp贸r opisem 聯etniczny聰 czy w skali makropolitycznej sklasyfikowa膰 go jako kolejne 聯zderzenie cywilizacji聰.2 Dla Samuela Huntingtona cywilizacje s膮 w znacz膮cym stopniu definiowalne za pomoc膮 religii. 聯Religia jest g艂贸wn膮 cech膮 definiuj膮c膮 cywilizacje, i, jak powiedzia艂 Christopher Dawson 聭wielkie religie to fundamenty, na kt贸rych spoczywaj膮 wielkie cywilizacje聮 聰.3 Ponadto, jak twierdzi, jednym z trend贸w zaobserwowanych po 聯zimnej wojnie聰 jest widoczne 聯odradzanie si臋 religii na ca艂ym 艣wiecie聰, co dodatkowo pog艂臋bia r贸偶nice kulturowe.4 Od roku 1970 tak nadzieja, jak i strach przed mo偶liwym przemijaniem religii zosta艂y przezwyci臋偶one. Nie by艂o to uwarunkowane przez zwolnienie tempa rozwoju, ale przez skutki uboczne modernizacji, co postrzegano jako 聯zemst臋 Boga聰.5 W sferze polityki bezpiecze艅stwa najwi臋kszym zagro偶eniem od 11. wrze艣nia 2001 roku jest fundamentalizm. Pierwotne konotacje tego zjawiska z islamskim fundamentalizmem, zdaj膮 si臋 by膰 coraz s艂absze w 艣wietle walk o Kaszmir, czy zbrojnych interwencji Izraela na terytoriach Autonomii Palesty艅skiej. Nawet krytyczni wobec retoryki i studi贸w nad fundamentalizmem przedstawiciele 艣wiata nauki, jak 1 Niniejszy artyku艂 powsta艂 na podstawie pracy magisterskiej pt. 聯Czynnik religijny i kulturowy w stosunkach mi臋dzynarodowych聰 napisanej pod kierunkiem dr. Zbigniewa Rudnickiego 2 Huntington S.P., The Clash of Civilizations?, 聯Foreign Affairs聰, nr 72, 1993, str.22-49. 3 Tam偶e, str.47. 4 Tam偶e, str.28 i dalej. 5 Kapel G., The Revenge of God: The Resurgence of Islam and Judaism in the Modern World, Pennsylvania State University Press, 1994. Peter L. Berger, podkre艣laj膮 znaczenie czynnika wyznaniowego 聳 聯pomijaj膮c czynnik religijny przy analizie wsp贸艂czesnej polityki nara偶amy si臋 na wielkie niebezpiecze艅stwo聰.6 Zezwalamy w贸wczas na postrzeganie religii samodzielnie, w oderwaniu od ca艂o艣ci materii stosunk贸w mi臋dzynarodowych, traktuj膮c j膮 jak atawistyczn膮 anomali臋, nie staraj膮c si臋 dostrzec jej integralno艣ci w wi臋kszo艣ci proces贸w politycznych. Przyst臋puj膮c do bada艅 zjawiska religii, naturaln膮 napotykan膮 reakcj膮 jest swego rodzaju onie艣mielenie, czy nawet l臋k. Mamy 艣wiadomo艣膰, 偶e stykamy si臋 z czym艣 wznios艂ym i skomplikowanym. Jest to niezwykle trudny i delikatny teren analiz, jednak偶e ze wzgl臋du na swoje znaczenie dla kultury i cywilizacji r贸wnie偶 niezwykle wznios艂y. Ka偶da pomy艂ka czy niedok艂adno艣膰 maj膮ca miejsce w sferze teorii, wypacza znacz膮co obraz rzeczywisto艣ci. Kontekst 艣wiatopogl膮dowy, filozoficzny czy polityczny nie pozwalaj膮 jednak nie podejmowa膰 bada艅 nad religi膮. Towarzyszy艂a ona zawsze 偶yciu ludzkiemu i zawsze by艂a swego rodzaju tajemnic膮. 艢wiadcz膮 o tym historyczne i wsp贸艂czesne teorie, kt贸re r贸偶nie interpretuj膮 藕r贸d艂o istnienia i natur臋 religii.7 Nigdy jednak kwestia ta nie nabrzmia艂a do takich rozmiar贸w jak wsp贸艂cze艣nie. Nie jest bowiem dzisiaj mo偶liwe zrozumienie zjawisk i przemian targaj膮cych 艣wiatem tak w skali makro, jak i ka偶dego, cho膰by najbardziej ze艣wiecczonego pa艅stwa. Kultura i religia gwa艂townie zyskuj膮 na znaczeniu w艣r贸d badaczy dyscypliny mi臋dzynarodowych stosunk贸w. Od czasu zamach贸w na Stany Zjednoczone zainteresowanie tymi oboma elementami gry politycznej wzros艂o tak偶e znacz膮co w艣r贸d spo艂eczno艣ci 艣wiatowej. Dwubiegunowy uk艂ad sceny politycznej by艂 na tyle klarowny, 偶e ka偶dy obserwator, nawet najwi臋kszy laik, nie potrzebowa艂 klucza do rozumienia 贸wczesnego uk艂adu si艂. Teraz, kiedy arena polityczna ulega ci膮g艂ym przeobra偶eniom, badanie z艂o偶onych proces贸w, jakie maj膮 na niej miejsce, nie jest mo偶liwe przy r贸wnoczesnym bagatelizowaniu czy lekcewa偶eniu roli jak膮 odgrywa na niej czynnik religijny i kulturowy. Obecnie komentuj膮cy wydarzenia maj膮ce zwi膮zek ze stosunkami Zachodu ze Wschodem bardzo ch臋tnie u偶ywaj膮 czynnika wyznaniowego dla uzasadnienia dzia艂a艅 6 Cyt. za: Berger P., Secularism in Retreat, 聯The National Interest聰, nr 46, 1996/97, str.12. 7 Zdybicka Z.J., Cz艂owiek i Religia. Zarys filozofii religii, T.N. KUL, Lublin 1993, str.11. kt贸rejkolwiek ze stron. Niestety rola jak膮 przypisuj膮 oni w ten spos贸b religii jest bardzo niewdzi臋czna, rzec mo偶na, wr臋cz pod艂a. Nie jest ona przecie偶 motorem tych dzia艂a艅, a raczej integraln膮 cz臋艣ci膮 dzia艂aj膮cych. Sytuacja jest du偶o bardziej z艂o偶ona. Jak zauwa偶a Ryszard Kapu艣ci艅ski, po zamachach z 11. wrze艣nia krystalizuj膮 si臋 dwa g艂贸wne stanowiska. Jedni staraj膮 si臋 usun膮膰 skutki zamachu drog膮 policyjnomilitarn膮, nazywaj膮c to 聯wojn膮 z terroryzmem聰, inni staraj膮 si臋 dotrze膰 do politycznokulturowego kontekstu tego zdarzenia. Dochodzi do tego nieczytelno艣膰 dzisiejszego 艣wiata i trudno艣ci z definiowaniem wielu znacz膮cych jego element贸w.8 Religia oddzia艂uje na mi臋dzynarodow膮 scen臋 polityczn膮 na wiele r贸偶nych sposob贸w. Dopiero nominowanie Josepha Liebermana jako kandydata na urz膮d wiceprezydenta z ramienia Demokrat贸w w 2000 roku zda艂o si臋 obudzi膰 艣wiadomo艣膰 tego faktu. Zaowocowa艂o to otwart膮 dyskusj膮, kt贸ra stopniowo przesta艂a dotyczy膰 tylko Stan贸w Zjednoczonych i polityki wewn臋trznej tego kraju staj膮c si臋 kwesti膮 mi臋dzynarodowej wagi. W jakim stopniu czynnik wyznaniowy czy kulturowy determinuje 偶ycie polityczne, a co za tym idzie stosunki mi臋dzynarodowe? Dlaczego jego obecno艣膰 jest tak cz臋sto bagatelizowana? Przecie偶 oczywiste jest, 偶e przyw贸dcy pa艅stw o systemie teokratycznym s膮 w bardzo du偶ym stopniu uzale偶nieni od panuj膮cego wyznania tak samo zreszt膮 ka偶de ich dzia艂anie. Cz臋sto ich polityka zagraniczna, okazjonalnie r贸wnie偶 wewn臋trzna, owocuj膮 takimi skutkami i wydarzeniami na arenie mi臋dzynarodowej, kt贸rych nie spos贸b ignorowa膰. Religijne rebelie czy konflikty na tle etniczno-wyznaniowym, jak cho膰by w niegdysiejszej Jugos艂awii, Czeczenii, Kaszmirze czy wreszcie Izraelu maj膮 bardzo znacz膮ce konsekwencje mi臋dzynarodowe. Poza tym wykorzystywanie religii jako 藕r贸d艂a politycznej legitymacji jest faktem, zw艂aszcza w obliczu takich autorytet贸w moralnych jak papie偶 Jan Pawe艂 II czy Dalai Lama. 艢wiat stosunkowo p贸藕no odnalaz艂 w religii pomys艂 na rozwi膮zanie dr臋cz膮cych go problem贸w. Nadal jednak, je艣li kultura czy wyznanie ju偶 maj膮 sta艂e miejsce w dyskusjach, stale postrzegane s膮 w kontek艣cie jakiej艣 innej kategorii: instytucji, organizacji, spo艂ecze艅stwa, cywilizacji czy ostatnio r贸wnie偶 terroryzmu. Jonathan Fox, w swoim eseju na temat roli religii w stosunkach mi臋dzynarodowych, fakt, 偶e jest 8 Kapu艣ci艅ski R., Wojna czy dialog?, 聯Znak聰, nr 569, pa藕dziernik 2002. ona cz臋sto pomijana t艂umaczy w ten spos贸b, 偶e powodem tego jest odrzucenie religii jako takiej.9 Z czasem post臋pu i rewolucji naukowej coraz cz臋艣ciej szukano racjonalnego wyt艂umaczenia lub definicji zjawisk, co dotychczas robi艂a religia.10 艢wiatowa polityka widziana przez pryzmat religii i kultury Kiedy w roku 1996 艣wiat艂o dzienne ujrza艂a ksi膮偶ka Samuela Huntingtona pt. Zderzenie Cywilizacji ca艂y 艣wiat by艂 zmuszony ustosunkowa膰 si臋 do tez zawartych w niej przez autora. Dzisiaj, kiedy stoimy twarz膮 w twarz z konfliktem Wschodu i Zachodu11, nie mo偶emy nie przyzna膰 mu racji. Czy sformu艂owan膮 przez niego hipotez臋 dotycz膮c膮 ko艅ca historii mo偶na odnie艣膰 do wsp贸艂czesnej cywilizacji Zachodu? Bez w膮tpienia jej przysz艂a kondycja i si艂a, z jak膮 mo偶e wp艂ywa膰 na inne spo艂eczno艣ci, zale偶y w znacznym stopniu od tego jak poradzi sobie sama z obserwowanymi obecnie tendencjami i trendami, kt贸re da艂y podstawy do stwierdzania wy偶szo艣ci przedstawicieli 艣wiata Islamu i Azji. Wsp贸艂czesn膮 aren臋 polityki zagranicznej i przysz艂o艣膰 demokracji determinuj膮 dwa zjawiska: globalizacji i trybalizacji (z ang. tribe 聳 plemi臋). 艢cieraj膮 si臋 na ka偶dym mo偶liwym polu, s膮 sprzeczne co do wszystkiego, czego tylko mog膮 dotyczy膰. Opr贸cz jednego: obydwa te zjawiska mog膮 by膰 wielkim zagro偶eniem dla wsp贸艂czesnego 艣wiata i jego mechanizm贸w, g艂贸wnie dla demokracji.12 OPEC, Bank 艢wiatowy, Organizacja Narod贸w Zjednoczonych, 艢wiatowy Czerwony Krzy偶, korporacje mi臋dzynarodowe 聳 to wszystko s膮 efekty globalizacji. Cz臋sto jednak s膮 jedynie ma艂o efektywnymi narz臋dziami reakcji na dzia艂ania prawdziwych 聯wielkich graczy聰 艣wiatowej sceny 聳 pa艅stw narodowych i ruch贸w mniejszo艣ci etnicznych, 9 Fox J., Religion as an Overlooked Element of International Relations, 聯International Studies Review聰, nr 3(3), jesie艅 2001, str.53-73. 10 Liftin K.T., Environment, Wealth, and Authority: Global Climate Change and Emerging Modes of Legitimation, 聯International Studies Review聰, nr 2(2), lato 2000, str.119-148. 11 Stwierdzenie to jest mo偶e troch臋 na wyrost, lecz nie mo偶na zaprzeczy膰, 偶e przeciwko Irakowi, kt贸ry przez wiele lat by艂 typowym muzu艂ma艅skim pa艅stwem jakich wiele, wyst臋puje blok pa艅stw b臋d膮cych kwintesencj膮 tego co zachodnie. 12 Barber B.R., Jihad Vs. McWorld, 聯The Atlantic Monthly聰, nr 3(269), marzec 1992, str.53-65. pozostaj膮cych w stanie ci膮g艂ego buntu przeciwko 艣wiatowemu uniformizmowi i integracji. Rozmycie poj臋ciowe wynikaj膮ce z natury ca艂ej dyscypliny naukowej i specyfiki tego zjawiska bynajmniej nie sprzyja dialogowi. Powszechne s膮 dyskusje poruszaj膮ce kwestie wa偶ne, cho膰 w obliczu obecnej sytuacji, drugorz臋dne, a argumenty stron brzmi膮 na og贸艂 tak: to kultury, a nie pa艅stwa; cz臋艣ci, a nie ca艂o艣ci; sekty, a nie religie. Paradoksalnie jednak, ka偶dy z tych politycznych od艂am贸w i mniejszo艣ci nie walczy z samym zjawiskiem globalizacji, a z wrogiem wsp贸lnym dla wszystkich post臋powych ideolog贸w nauk politycznych 聳 pa艅stwem narodowym i klasycznie pojmowan膮 przynale偶no艣ci膮 narodow膮. Kurdowie, Baskowie, Portoryka艅czycy, mieszka艅cy Osetii, Wschodniego Timoru, Quebeku, Abchazji, Katolicy z P贸艂nocnej Irlandii, wyspiarze zamieszkuj膮cy japo艅skie Kuryle, Zulusi z Inkatha, Katalo艅czycy, Tamilowie i wreszcie Palesty艅czycy 聳 ludzie bez w艂asnych pa艅stw, 偶yj膮cy na terenach nale偶膮cych do innych nacji, pr贸buj膮cy zbudowa膰 w艂asny 艣wiat w granicach swojej izolacji.13 To w艂a艣nie oni i ich dzia艂ania s膮 ko艂em zamachowym trybalizacji. Gdzie艣 za horyzontem wsp贸艂czesnych nam wydarze艅 le偶膮 dwie mo偶liwe wersje przysz艂o艣ci dla naszego 艣wiata, obydwie s膮 ponure i bynajmniej 偶adna z nich nie jest demokratyczna. Pierwsza wizja to retrybalizacja wielkich po艂aci naszego globu i ca艂ej ludzko艣ci, jako naturalna konsekwencja wojen i rozlewu krwi. B.R. Barber nazywa to Libanizacj膮 (ang. Lebanonization),14 kt贸ra stanowi powa偶ne zagro偶enie dla pa艅stw narodowych, w kt贸rych jedna kultura jest prze偶arta przez inn膮 kultur臋; jedni ludzie, dyfundowani przez inn膮 grup臋 ludzi; jedno plemi臋 (jako kategoria etniczna), zmuszone do koegzystencji z innym. Tu rodzi si臋 D偶ihad15 prowadzony w imi臋 setek religii i przekona艅 o jednym wsp贸lnym genos, przeciwko ka偶dego rodzaju wsp贸艂zale偶no艣ci, ka偶demu przejawowi wsp贸艂pracy r贸偶nych spo艂eczno艣ci czy jakiejkolwiek formie wsp贸lnoty pomi臋dzy tymi spo艂eczno艣ciami. 13 Stossel S., Bacon K., Flashbacks: Coming to Grips With Jihad, 聯The Atlantic Monthly聰, nr 9 (383), wrzesie艅 2001. 14 Barber B.R., Jihad Vs. McWorld, 聯The Atlantic Monthly聰, nr 3 (269), marzec 1992, str.53-65. 15 聯D偶ihad聰 t艂umaczony powszechnie jako 聯艣wi臋ta wojna聰, jest w tym miejscu prze艂o偶ony przez Barbera jako 聯prawa (s艂uszna) walka聰 (ang. righteous struggle). Druga mo偶liwa wersja naszej historii narodzi艂a si臋 z przyspieszenia si艂 ekonomii i ekologii d膮偶膮cych za wszelk膮 cen臋 do integracji. Uniformizuj膮 one wsp贸艂czesny 艣wiat hipnotyzuj膮c nas mieszank膮 przyspieszonej formy prezentacji kultury, zawrotnie szybkimi komputerami i fast food聮em, kt贸re to has艂o ju偶 dawno sta艂o si臋 symbolem nabierania pr臋dko艣ci przez nasz膮 cywilizacj臋. Ten, jak nazywa go Barber, Mc艢wiat 聳 to po艂膮czenie tych wszystkich element贸w scalonych za pomoc膮 technologii, ekologii, komunikacji i mechanizm贸w rynkowych. Zmusza on narody do jednoczenia si臋 w homogenicznej postaci. W tym samym czasie i w efekcie dzia艂ania tych samych si艂 obserwujemy jak nasza planeta w przyspieszonym tempie zmierza do samozag艂ady, przy tym r贸wnocze艣nie niech臋tnie si臋 integruj膮c. Obie te tendencje czasami mo偶na spostrzec jednocze艣nie w jednym pa艅stwie. Jugos艂awia coraz g艂o艣niej pukaj膮ca do drzwi Europy rozpad艂a si臋 na cz臋艣ci. Indie staraj膮 si臋 bezustannie sprosta膰 posiadanej reputacji najwi臋kszej na 艣wiecie zintegrowanej demokracji, podczas gdy grupy zamachowc贸w i pot臋偶ne partie fundamentalistyczne, jak na przyk艂ad reprezentuj膮ca interesy Hindus贸w partia Bharatiya Janata, z coraz wi臋kszym zdecydowaniem staraj膮 si臋 ukierunkowa膰 swoje dzia艂ania na cel zniszczenia z takim trudem uzyskanej jedno艣ci. Jedne pa艅stwa rozpadaj膮 si臋, inne 艂膮cz膮. Zwi膮zek Radziecki zda艂 si臋 znikn膮膰 ze sceny polityki mi臋dzynarodowej w ci膮gu kilku chwil, a kolejne nieudane pr贸by jednoczenia si臋 jego poszczeg贸lnych cz臋艣ci mia艂y potwierdza膰 t臋 tez臋, dzi艣 jeste艣my 艣wiadkami tego, jak jego niegdysiejsza pot臋ga i si艂a wp艂ywania na losy 艣wiata pobrzmiewaj膮 echem na salach i w kuluarach mi臋dzynarodowych organizacji. Nie mo偶na nie przyzna膰 racji autorowi eseju 聯D偶ihad Kontra Mc艢wiat聰 聳 obydwie wymienione w tytule jego artyku艂u tendencje dzia艂aj膮 do dzi艣, ponad dekad臋 po jego opublikowaniu. Mo偶liwe, 偶e wsp贸艂cze艣nie s膮 one jeszcze silniejsze, na pewno s膮 bardziej wyraziste i 艂atwiejsze do badania. Dzia艂aj膮 z r贸wn膮 si艂a, ale w przeciwnych kierunkach. Pierwsza, z pomoc膮 wpajanej za艣ciankowej nienawi艣ci pr贸buje dzia艂aj膮c od wewn膮trz odtworzy膰 dawne etniczne granice pomi臋dzy nacjami. Druga, u偶ywaj膮c mechanizmu wsp贸lnego rynku stara si臋 uczyni膰 istniej膮ce granice pa艅stwowe porowatymi, by przepuszcza艂y nie tylko towary i inne przedmioty wymiany. Obie te tendencje maj膮 jednak co艣 wsp贸lnego, bynajmniej nic pocieszaj膮cego 聳 obie w r贸wnym stopniu zagra偶aj膮 demokracji. To co czyni jednak trybalizm du偶o bardziej niebezpiecznym jest fakt, i偶 u偶ywa on jako broni bardzo gro藕nego narz臋dzia 聳 religii, kt贸ra przy mechanizmach rynkowych jest jak bomba atomowa przy pistolecie na wod臋. Si艂a religii i jej wp艂yw na mi臋dzynarodow膮 polityk臋 Mi臋dzy religi膮 a polityk膮 rozumian膮 jako s艂u偶ba cz艂owiekowi nie zachodzi sprzeczno艣膰 ani konkurencja. Trzeba wiedzie膰, i偶 istnieje swoista autonomia dziedziny religii i dziedziny polityki. Inne wymiary oraz inne cele dzia艂ania przys艂uguj膮 ka偶dej z nich. Nie znaczy to jednak, 偶e nie mog膮 si臋 one przenika膰, czy wykorzystywa膰 wzajemnie 聳 jedna drug膮 do w艂asnych cel贸w. To co je 艂膮czy, to cz艂owiek. W nim si臋 spotykaj膮, o niego si臋 troszcz膮, jego dotycz膮. Religia posiada du偶o rozleglejszy horyzont i ujmuje cz艂owieka w wymiarach ostatecznych. Polityka z kolei patrzy na cz艂owieka pod k膮tem aspekt贸w jego doczesnego 偶ycia na 艣wiecie w ramach okre艣lonego spo艂ecze艅stwa. Zar贸wno w religii, jak i polityce, cz艂owiek pozostaje osob膮, podmiotem, suwerenem, istot膮 dzia艂aj膮c膮 艣wiadomie, w spos贸b wolny i niczym nie skr臋powany, a jednak odpowiedzialny. Obydwie dyscypliny naszych bada艅 traktuj膮 cz艂owieka przede wszystkim jako osob臋 moraln膮 i na tym si臋 opieraj膮. Prawda o cz艂owieku jako osobie oraz jego dobro wyznaczaj膮 regu艂y dzia艂ania obowi膮zuj膮ce nie tylko w ramach okre艣lonej religii, ale tak偶e w polityce. S膮 to przede wszystkim regu艂y negatywne, kt贸re powinny obowi膮zywa膰 wszystkich polityk贸w, niezale偶nie od tego, czy s膮 religijni, czy nie. Wyznaczaj膮 granice, poza kt贸re nie powinno wyj艣膰 偶adne ludzkie dzia艂anie, w艂膮czaj膮c w to tak偶e dzia艂ania polityczne: - w dzia艂aniach politycznych, w strukturach pa艅stwa i w艂adzy nie wolno wyst臋powa膰 przeciw prawdzie, godzi膰 si臋 na fa艂sz i k艂amstwo; - nie wolno akceptowa膰 z艂a, budowa膰 na jego strukturach (np. na walce, nienawi艣ci, 艂amaniu praw cz艂owieka).16 Zdolno艣膰 rozpoznawania prawdy oraz rozr贸偶niania dobra i z艂a jest w艂a艣ciwa tylko cz艂owiekowi i nale偶y do podstawowego wyposa偶enia osoby ludzkiej. Polityka powinna to respektowa膰, a nie stara膰 si臋 za wszelk膮 cen臋 pr贸bowa膰 zast膮pi膰 cz艂owieka w tym istotowo ludzkim zadaniu. Nale偶y mie膰 艣wiadomo艣膰, 偶e u偶yte powy偶ej kategorie s膮 bardzo subiektywne i cz臋sto dopiero religijny czynnik potrafi je obiektywizowa膰. Dla ka偶dego wyznania b臋d膮 one prawdopodobnie wygl膮da艂y inaczej, ale to pole interpretacyjne, jakim jest polityka sprawia, 偶e warto艣ci te w znacznym stopniu si臋 pokrywaj膮. Arystoteles pisze w Polityce, 偶e tylko cz艂owiek ma zdolno艣膰 odr贸偶niania dobra od z艂a, sprawiedliwo艣ci od niesprawiedliwo艣ci.17 Je偶eli pozwalamy sobie odebra膰 t臋 zdolno艣膰 polityce czy w艂adzy, zgadzamy si臋 na w艂asn膮 degradacj臋 do poziomu zwierz臋cia. Im bardziej totalitarny ustr贸j, tym wi臋ksza si艂a z jak膮 stara si臋 ludziom odebra膰 t臋 mo偶liwo艣膰. Dochodzi w ten spos贸b do swego rodzaju (mniej lub bardziej dobrowolnego) zakwestionowania osobowego charakteru cz艂owieka, jednej z istot jego cz艂owiecze艅stwa, co stanowi powa偶ne zagro偶enie dla samej jednostki i ludzkiej kultury przyznaj膮c przy tym polityce charakter ostatecznej instancji w najistotniejszych ludzkich sprawach. Prawdziwo艣ci tych tez historia dowiod艂a ju偶 nie raz. Robi to nawet dzi艣, kiedy Talibowie do niedawna rz膮dz膮cy w Afganistanie wprowadzaj膮c radykalnie interpretowany szari聮at (muzu艂ma艅skie prawo religijne) i nizam islami (muzu艂ma艅ski ustr贸j polityczny) podj臋li otwart膮 walk臋 z kultur膮, najpierw w艂asn膮, potem innych religii (zniszczenie pos膮g贸w Buddy), by wreszcie wyzwa膰 na pojedynek ca艂y Zach贸d. Musimy u艣wiadomi膰 sobie, 偶e wsp贸艂czesna filozofia polityki nie jest oparta na fundamencie personalistycznej prawdy o cz艂owieku. Jest natomiast kontynuacj膮 linii wyznaczonej przez Hobbesa, kt贸ry polityk臋, wol臋 w艂adcy, uzna艂 za tw贸rc臋 prawa i 藕r贸d艂o obiektywnej miary dobra i z艂a, oraz Machiavellego, wed艂ug kt贸rego polityka jest osi膮ganiem cel贸w w艂adzy, nie stanowi domeny moralno艣ci, lecz jest rodzajem sztuki skutecznego dzia艂ania. Zar贸wno u Hobbesa, jak i Machiavellego nast膮pi艂o oderwanie polityki od ludzkiej moralno艣ci, czyni膮c z niej narz臋dzie skutecznego dzia艂ania, st膮d m贸wimy o 聯grach politycznych聰. Tak rozumiana polityka ju偶 ze swej natury jest przeciw religii. Sama staje si臋 czym艣 na kszta艂t religii, skoro tworzy prawd臋 o cz艂owieku i ludzkie prawa, 艂膮cznie z moralnymi. St膮d p艂ynie wrogo艣膰 ze strony polityki w takiej jej postaci do realnej 16 Zdybicka Z.J., Cz艂owiek i Religia. Zarys filozofii religii, TN KUL, Lublin 1993, str.435. 17 Arystoteles, Polityka, Ksi臋ga I, Warszawa 1964, str.11. religii i d膮偶enie do wyeliminowania jej z 偶ycia spo艂ecznego i politycznego. Zreszt膮 w przyj臋tej tu wizji cz艂owieka nie ma miejsca na zwi膮zek z Bogiem. Jest natomiast miejsce na stworzonego przez samego cz艂owieka 聯Lewiatana聰, kt贸ry nieuchronnie musi prowadzi膰 do panowania nad jednostk膮 i pozbawienia cz艂owieka jego cz艂owiecze艅stwa. W powy偶szej perspektywie ujawnia si臋 istotna rola religii. Jej zadaniem jest strzec pe艂nej prawdy o cz艂owieku i strzec najwy偶szej warto艣ci cz艂owieka jako osoby. Wype艂nia ona to zadanie nieprzerwanie do dzi艣, na ca艂ym 艣wiecie. Ko艣ci贸艂 natomiast jest 聯znakiem i zabezpieczeniem transcendentnego charakteru osoby ludzkiej聰.18 Chroni jej niepowtarzaln膮 warto艣膰, godno艣膰 i podmiotowo艣膰 wobec prawa. St膮d winno p艂yn膮膰 uznanie, afirmacja i mi艂owanie ka偶dego cz艂owieka.19 Uznanie transcendencji i otwarcia na Boga chroni cz艂owieka przed zapanowaniem nad nim oraz przed innymi ograniczeniami stworzonymi przez samych ludzi, w tym tak偶e przez polityk臋. Dowodzi tego Rahner na przyk艂adzie Chrze艣cija艅stwa: 聯Cz艂owiek jest tylko wtedy sob膮 i mo偶e siebie znie艣膰, gdy wierz膮c, ufaj膮c i mi艂uj膮c wykracza poza siebie ku owej Tajemnicy, kt贸r膮 nazywamy Bogiem. Tej tajemnicy, stanowi膮cej ponadludzk膮 tajemnic臋 samego cz艂owieka, s艂u偶y misja Ko艣cio艂a. Im lepiej dostrzega on swoj膮 zbawcz膮 misj臋, bez dodatkowych intencji i zapominaj膮c pozornie o cz艂owieku i jego potrzebach, tym bardziej chroni i podtrzymuje cz艂owieka, tak偶e w wype艂nianiu jego ziemskiego zadania 聳 humanizacji swego w艂asnego 艣wiata聰.20 Niemniej jednak warunkiem humanizacji 艣wiata jest honorowanie zdolno艣ci cz艂owieka do poznania prawdy i rozr贸偶niania dobra i z艂a, do odczytywania zasad moralnych. Tak wi臋c ko艣cio艂y maj膮 pe艂ne prawo g艂osi膰 zasady moralne, kt贸re stanowi膮 ramowe normy ka偶dej moralnej, wi臋c tak偶e i politycznej decyzji, oraz stara膰 si臋 je zaleca膰 i propagowa膰. Za po艣rednictwem swych 艣wieckich wyznawc贸w dzia艂aj膮cych w 偶yciu spo艂ecznym i politycznym ma on prawo wnosi膰 te zasady moralne r贸wnie偶 do dzia艂a艅 politycznych. W przypadku Chrze艣cija艅stwa, Ko艣ci贸艂, jako instytucja maj膮ca ca艂o艣ciow膮 wizj臋 cz艂owieka, mo偶e pe艂ni膰 funkcj臋 spo艂eczno-krytyczn膮, polegaj膮c膮 na sta艂ym 18 Zdybicka Z.J., Cz艂owiek i Religia. Zarys filozofii religii, TN KUL, Lublin 1993, str.436. 19 Jan Pawe艂 II, Encyklika 聯Centesimus annus聰, Watykan 1991, str.107. otwieraniu horyzontu wyprzedzaj膮cego konkretn膮 rzeczywisto艣膰 spo艂eczn膮. Wewn膮trz tego horyzontu rzeczywisto艣膰 i ka偶dy jej aspekt okazuje si臋 by膰 wzgl臋dny i zmienny. To pozwala nie tylko na rozpoznanie rzeczonej wzgl臋dno艣ci i zmienno艣ci, ale dostarcza r贸wnie偶 bod藕ca i przyzwolenia na faktyczn膮 zmian臋 rzeczywisto艣ci. Przy tym jednak nie daje 偶adnej konkretnej recepty ani nie wskazuje jednoznacznie na jak膮kolwiek 艣ci艣le okre艣lon膮, now膮 聯rzeczywisto艣膰 spo艂eczn膮聰, jak膮 nale偶y wznosi膰 i tworzy膰 si艂ami dziejowymi.21 Nie chce dostarczy膰 tej recepty, ale zarazem te偶 nie mo偶e tego zrobi膰. Przy tym pami臋ta膰 nale偶y, 偶e 偶adna religia sama w sobie te偶 nie jest jednoznacznym rozstrzygni臋ciem politycznym. Jednak偶e w tej funkcji religia, wyznanie, ko艣ci贸艂 czy ideologia ruchu s膮 niezast膮pione. 呕adna inna dziedzina 偶ycia ludzkiego nie mo偶e jej spe艂ni膰 聳 ani nauka, ani polityka, kt贸re ze swojej natury dotycz膮 bardzo ograniczonych sfer i wymiar贸w ludzkiego 偶ycia. M贸wi膮c wprost 聳 nie maj膮 perspektywy transcendentnej. Nie dziwi fakt, 偶e marksizm obiecuj膮cy 聯nowe zbawienie聰 i 聯raj na ziemi聰, g艂osz膮cy 聯prometejski ateizm聰 i 聯humanizm ateistyczny聰, w praktyce zdo艂a艂 jedynie doprowadzi膰 do zniewolenia cz艂owieka i do nieludzkich stosunk贸w oraz warunk贸w 偶ycia na ziemi. Budowana na wyeliminowaniu zwi膮zku cz艂owieka z Bogiem, sprzeciwie wobec religii polityka okaza艂a si臋 by膰 przeciwna cz艂owiekowi, a humanizm, kt贸ry proponowa艂a 聳 antyhumanizmem. Religia jednak pozosta艂a obecna w贸wczas przy cz艂owieku, tak by m贸g艂 do niej powr贸ci膰 zawiedziony pora偶k膮 sztucznie ze艣wiecczonego systemu. Dzi艣 wiadomo, 偶e je艣li jakikolwiek rozdzia艂 pomi臋dzy religi膮 i polityk膮 ma s艂u偶y膰 cz艂owiekowi, musi on by膰 naturalny i w 偶aden spos贸b nie mo偶e by膰 narzucony. Mechanizmy determinowania decyzji politycznych Przejd藕my wi臋c do bardziej namacalnych ogniw 艂膮cz膮cych wyznanie i polityk臋. Religia mo偶e determinowa膰 dzia艂ania polityczne za pomoc膮 trzech r贸偶nych mechanizm贸w. Po pierwsze, polityka mi臋dzynarodowa jest uwarunkowana przez przekonania i wierzenia polityk贸w i ich wyborc贸w. Po drugie, religia jest bardzo silnym 藕r贸d艂em legitymacji dla stron popieraj膮cych i pozostaj膮cych w opozycji do 20 Cyt. za: Rahner K., Polityczny wymiar chrze艣cija艅stwa, 聯Przegl膮d Powszechny聰, nr 3 (859), 1993, str.367. 21 Tam偶e, str.372. dzia艂a艅 rz膮d贸w i organizacji zar贸wno w skali lokalnej jak i mi臋dzynarodowej. Po trzecie, wiele regionalnych kwestii religijnych, jak na przyk艂ad konflikty o pod艂o偶u religijnym, rozprzestrzeniaj膮 si臋 poza terytoria pa艅stw, w kt贸rych wzi臋艂y sw贸j pocz膮tek lub w jakikolwiek inny spos贸b staj膮 si臋 sprawami o znaczeniu i wadze mi臋dzynarodowej.22 Percepcja polityk贸w i wyborc贸w jako funkcja religii Pogl膮d, 偶e religia ma wp艂yw na nasze pogl膮dy i spos贸b postrzegania 艣wiata nie jest nowy. Coraz cz臋艣ciej jednak ostatnimi czasy kadra naukowa, a za ni膮 r贸wnie偶 i opinia publiczna zdaje si臋 zauwa偶a膰, 偶e nasze my艣lenie jest w znacznym stopniu determinowane przez przynale偶no艣膰 do okre艣lonego kr臋gu kulturowego, przez wyznawanie okre艣lonej religii. Socjologowie na ca艂ym 艣wiecie od dawna g艂osz膮 t臋 tez臋: 聯Ludzie w艂a艣ciwie na ca艂ym 艣wiecie posiadaj膮 sp贸jny, szeroko ingeruj膮cy i precyzyjnie wyartyku艂owany spos贸b postrzegania 艣wiata (聭Weltanschauung聮, 聭world view聮, czy po prostu 聭perspective聮), uk艂ad odniesienia, system warto艣ci czy system znacze艅, kt贸ry cz臋sto opiera si臋 na religii.聰23 Melford Spiro twierdzi, 偶e 聯ka偶dy system religijny sk艂ada si臋 (...) z systemu kognitywnego聰.24 Williams badaj膮c ruchy spo艂eczne o fundamentalistycznych przekonaniach opisuje ich system przekona艅 jako ramy (聭frames聮), kt贸re stanowi膮 dla nich mechanizm interpretacji (聭schemata of interpretation聮) niezb臋dny, by nadawa膰 znaczenie wydarzeniom, kategoryzowa膰 do艣wiadczenia i dostarcza膰 wskaz贸wek co do przysz艂ych dzia艂a艅.25 22 Fox J., Religion as an Overlooked Element of International Relations, 聯International Studies Review聰, nr 3 (3), jesie艅 2001, str.59. 23 Cyt. za: Stark R., Bainbridge W., The Future of Religion: Secularization, Revival and Cult Formation, University of California Press, Berkeley 1985, str.366. 24 Cyt. za: Spiro M.E., Religion: Problems of Definition and Explanation, w: Banton M., Anthropological Approaches to the Study of Religion, Tavistock Publications, Londyn 1966, str.94. 25 Williams R.H., Movement Dynamics and Social Change: Transforming Fundamentalist Ideologies and Organizations, w: Marty M.E., Appleby R.S., Accounting for Fundamentalisms: The Dynamic Character of Movements, University of Chicago Press, Chicago 1994, str.790-791. Clifford Geertz twierdzi, 偶e religia nie tylko zawiera system przekona艅, ale dla wi臋kszo艣ci ludzi stanowi niezb臋dne narz臋dzie do interpretacji otaczaj膮cego ich 艣wiata, zw艂aszcza, gdy do艣wiadczaj膮 oni nieprzyjemnych dozna艅.26 Nawet ci socjologowie, kt贸rzy byli pionierami zast臋powania religii przez wiedz臋 racjonaln膮, zgadzaj膮 si臋, 偶e determinuje ona pogl膮dy. Durkheim definiuje j膮 jako: 聯zunifikowany system przekona艅 i obrz臋d贸w odnosz膮cych si臋 do 艣wi臋to艣ci (聭sacrum聮), czyli rzeczy wydzielonych i zabronionych 聳 przekonania i obrz臋dy, kt贸re jednocz膮 wsp贸lnot臋 etyczn膮, zwan膮 Ko艣cio艂em i wszystkich, kt贸rzy do niej przynale偶膮聰.27 Wreszcie Max Weber, kt贸ry wskazywa艂 na wyra藕ne powi膮zania pomi臋dzy religi膮 a przekonaniami28 i Marx, kt贸rego znany opis religii jako 聯opium dla mas聰, wyra藕nie potwierdza jej wp艂yw na ludzkie pogl膮dy i zachowania.29 Nie tylko teoretycznie mo偶na potwierdzi膰 t臋 tez臋. Liczne badania socjologiczne dowodz膮, 偶e przynale偶no艣膰 religijna nie pozostaje oboj臋tna wobec politycznych przekona艅 i zachowa艅. Wnioski jakie mo偶na wyci膮gn膮膰 ze wspomnianych bada艅 to mi臋dzy innymi: ludzie deklaruj膮cy religijn膮 przynale偶no艣膰 zazwyczaj s膮 politycznie bardziej konserwatywni, w por贸wnaniu do ludzi nie deklaruj膮cych 偶adnego wyznania; Chrze艣cijanie i wyznawcy Judaizmu szereguj膮 kwestie polityczne w oparciu o inne kategorie; religijno艣膰 jest odwrotnie skorelowana z przemoc膮 w rodzinie, cho膰 m臋偶czy藕ni o bardziej konserwatywnych pogl膮dach na kwestie religijne od swoich partnerek s膮 sk艂onniejsi do stosowania wobec nich przemocy; natura przekona艅 religijnych danej jednostki determinuje jej sk艂onno艣膰 do konflikt贸w; religijno艣膰 jest 艣ci艣le zwi膮zana z autorytaryzmem; fundamentalizm religijny wp艂ywa na uprzedzenia w stosunku do ludno艣ci kolorowej, kobiet, homoseksualist贸w i komunist贸w; nastroje Amerykan贸w dotycz膮ce fundamentalist贸w religijnych okre艣laj膮 ich preferencje wyborcze, czyli g艂osowanie na Demokrat贸w b膮d藕 26 Geertz C., Religion as a Cultural System, w: Banton M., Anthropological Approaches to the Study of Religion, Tavistock Publications, London 1966 oraz The Interpretation of Culture, Basic Books, Nowy Jork 1973. 27 Cyt. za: Durkheim E., The Elementary Forms of Religious Life, George Allen and Unwin, Londyn 1964, str.47. 28 Kalberg S., The Rationalization of Action in Max Weber‘s Sociology of Religion, w: Sociological Theory, nr 1 (8), 1990, str.61. 29 Turner B.S., Religion and Social Theory, Sage, Londyn 1990. Republikan贸w; w przypadkach, gdy wyznanie determinuje kwestie edukacji i podzia艂u dochodu, mo偶e by膰 ono wska藕nikiem nastroj贸w spo艂ecznych.30 Potencjalnie istniej膮 dwie mo偶liwe drogi, jakimi religia mo偶e wp艂ywa膰 na mi臋dzynarodow膮 polityk臋. Pierwsza z nich polega na kszta艂towaniu perspektywy i zachowania polityk贸w. 艢wiatopogl膮d osoby zainspirowany przez religi臋 i polityka oparta na nim, mo偶e zaowocowa膰 wprost niewyobra偶alnymi dzia艂aniami politycznymi, mo偶e prowadzi膰 do takich wydarze艅 na scenie mi臋dzynarodowej jak cho膰by wojna. Empiryczne przyk艂ady potwierdzaj膮 to zjawisko. Deepa Koshla ukazuje w jaki spos贸b sekty religijne potrafi膮 w stopniu wy偶szym ni偶 jakiekolwiek inne typy grup etnicznych przyku膰 uwag臋 艣wiatowej opinii publicznej i sk艂oni膰 j膮 do interwencji na mi臋dzynarodow膮 skal臋.31 Henderson wysuwa nawet ambitniejsz膮 tez臋, cho膰 mo偶e zdawa膰 si臋 ona oczywista, 偶e r贸偶nice religijne s膮 jednymi z przyczyn wojen pomi臋dzy narodami.32 Innym przyk艂adem na wp艂yw 艣wiatopogl膮du zdeterminowanego przez religi臋 jest konflikt palesty艅sko-izraelski i jego liczne przejawy w ostatnim wieku. Obie strony roszcz膮 sobie prawa do tego samego terenu opieraj膮c je przynajmniej cz臋艣ciowo na religii. Sp贸r ten wielokrotnie by艂 przyczyn膮 krwawych star膰, atak贸w terrorystycznych czy powsta艅. Zaowocowa艂 tak偶e 聯procesem pokojowym聰, w kt贸ry zaanga偶owa艂y si臋 Stany Zjednoczone, Organizacja Narod贸w Zjednoczonych oraz wiele pa艅stw z tego regionu. Je艣li nawet proces pokojowy zako艅czy si臋 sukcesem i osi膮gni臋ciem porozumienia, to z pewno艣ci膮 po obu zwa艣nionych stronach pozostanie opozycja, kt贸rej argumenty b臋d膮 poparte motywami religijnymi. Pomimo, i偶 wielu obserwator贸w konfliktu dowodzi, 偶e 偶膮dania stron mo偶na r贸wnie偶 wyja艣ni膰 z pomoc膮 艣wieckich ideologii, to jednak nie mo偶na ca艂kowicie wyeliminowa膰 czynnika religijnego z linii argumentacji zar贸wno Izraela jak i Palestyny. Co wi臋cej etnolodzy tacy jak cho膰by Anthony Smith dowodz膮, 偶e 艣wieckie ideologie, jak na przyk艂ad 30 Fox J., Religion as an Overlooked Element of International Relations, 聯International Studies Review聰, nr 3 (3), jesie艅 2001, str.61. 31 Koshla D., Third World States as Intervenors in Ethnic Conflict: Implications for Regional and International Security, 聯Third World Quarterly聰, nr 6 (20), 1999, str.1152. 32 Henderson E.A., Culture or Contiguity: Ethnic Conflict, the Similarity of States, and the Onset of War, 1882- 1989, 聯Journal of Conflict Resolution聰, nr 5 (41), 1997. nacjonalizm, maj膮 swoje 藕r贸d艂a w religii.33 Wiele m贸wi tu fakt, i偶 uwik艂ani w pokojowe rozmowy ludzie po obu stronach s膮 w wi臋kszo艣ci przedstawicielami oboz贸w religijnych nacjonalist贸w. Przyk艂ad ten pokazuje drug膮 drog臋 jak膮 religia mo偶e wykorzystywa膰, by bezpo艣rednio kszta艂towa膰 decyzje polityk贸w. Jest to stosowanie nacisk贸w przez spo艂eczno艣ci, kt贸re ci politycy reprezentuj膮. Nawet w pa艅stwach o autokratycznym modelu w艂adzy rz膮dz膮cy nie zdecydowaliby si臋 podj膮膰 decyzje, kt贸re wprost przeciwstawia艂yby si臋 jakiemu艣 przekonaniu, wierzeniu, czy warto艣ci powszechnie uznanej przez ich wyborc贸w. To w艂a艣nie jeden z powod贸w, kt贸re op贸藕niaj膮 proces pokojowy. Ka偶dy z mediator贸w musi bardzo dok艂adnie przemy艣le膰, czy ust臋pstwa na jakie chce p贸j艣膰 zostan膮 zaakceptowane przez spo艂ecze艅stwo. Innym przyk艂adem na to niech b臋dzie sytuacja z czas贸w wojny w Zatoce Perskiej. Gdyby bra膰 pod uwag臋 czynniki czysto racjonalne, bez wahania mo偶na by stwierdzi膰, 偶e w interesie takich pa艅stw jak Arabia Saudyjska i Egipt by艂o w艂膮czenie si臋 do walki po stronie Stan贸w Zjednoczonych. Komplikacji dostarczy艂y jednak wzgl臋dy religijne. W艣r贸d pa艅stw muzu艂ma艅skich istnieje przekonanie, 偶e ewentualny sojusz jednego z islamskich kraj贸w z nie-islamskim, by艂by zdrad膮 w艂asnej religii i jej wsp贸艂wyznawc贸w. Podobne pogl膮dy dotycz膮 zezwolenia na sam膮 obecno艣膰 niemuzu艂ma艅skich wojsk na 艣wi臋tym islamskim terytorium. Wiara nie tylko determinuje dzia艂ania podejmowane przez politycznych decydent贸w, wp艂ywa r贸wnie偶 na dob贸r 艣rodk贸w, za pomoc膮 kt贸rych dzia艂ania te mog膮 osi膮gn膮膰 zamierzony cel. Liczne badania dowodz膮, 偶e pa艅stwa z populacj膮 wyznaj膮c膮 Islam s膮 nieproporcjonalnie autokratyczne.34 Chocia偶 studia nad t膮 dziedzin膮 przynios艂y wiele wa偶nych i cennych (z punktu widzenia nauki) publikacji, to liczba opracowa艅 stosuj膮cych metody ilo艣ciowe jest bardzo skromna. Nie mniej jednak poruszona tu zale偶no艣膰 pomi臋dzy Islamem i ustrojem autokratycznym zdaje si臋 by膰 dopiero wierzcho艂kiem g贸ry lodowej. Przypuszczenia tej natury zdradza te偶 33 Smith A.D., Ethnic Election and National Destiny: Some Religious Origins of Nationalist Ideals, 聯Nations and Nationalism聰, nr 3 (5), 1999; The Sacred Dimension of Nationalism, 聯Millenium聰, nr 3 (29), 2000. 34 Fox J., Is Islam More Conflict Prone than Other Religions? A Cross-Sectional Study of Ethnoreligious Conflict, 聯Nationalism and Ethnic Politics聰, nr 2 (6), 2000, str.1-23; Midlarsky M.I., Democracy and Islam: Implications for Civilizational Conflict and the Democratic Peace, 聯International Studies Quarterly聰, nr 3 (42), 1998; Price D.E., Islamic Political Culture, Democracy, and Human Rights, Praeger, Westport, Connecticut 1999. Huntington, kiedy pisze, 偶e w epoce 聯pozimnowojennej聰 konflikty pomi臋dzy cywilizacjami na skal臋 mi臋dzynarodow膮 b臋d膮 powstawa艂y g艂贸wnie na tle religijnym. Przyznaje w ten spos贸b, 偶e religia 艂膮czy si臋 z zagadnieniem to偶samo艣ci, innej znacz膮cej determinanty polityki mi臋dzynarodowej.35 Huntington upraszczaj膮c okre艣la opisywane przez siebie cywilizacje jako wyznaniowo homogeniczne. Definiuje cywilizacj臋 Szintoistyczn膮/Konfucja艅sk膮 jako chi艅skich Konfucjanist贸w, chi艅skie diaspory, oraz 聯pokrewne kultury Wietnamu i Korei聰. W sk艂ad cywilizacji japo艅skiej zdaj膮 si臋 wchodzi膰 jedynie Japo艅czycy. Z kolei cywilizacje hinduistyczna i islamska zdaj膮 si臋 by膰 ca艂kowicie determinowane przez ich w艂asne religie. s艂owia艅sko-prawos艂awna cywilizacja jawi si臋 jako kombinacja Prawos艂awnego Chrze艣cija艅stwa i wsp贸lnego dziedzictwa historyczno-kulturowego. Cywilizacja Zachodu to w艂a艣ciwie Stany Zjednoczone, Europa Zachodnia, Australia i Nowa Zelandia, kt贸re w przyt艂aczaj膮cej wi臋kszo艣ci s膮 wyznania Protestanckiego, cho膰 maj膮 nieliczne grupy Katolik贸w. Ameryka 艁aci艅ska jest przez Huntingtona okre艣lana jako katolicka, lecz z 聯silnie zasymilowanymi kulturami tubylczymi聰. Wreszcie cywilizacja Afryki opiera si臋 na wsp贸lnej to偶samo艣ci. Jak wida膰, taka mapa naszego globu pokrywa si臋 niemal dok艂adnie z map膮 zakresu oddzia艂ywania poszczeg贸lnych religii i jej wyznawc贸w. Krytycy teorii Huntingtona mog膮 negowa膰 wiele z tez wysuni臋tych przez niego w wyliczonych powy偶ej pracach. Nie s膮 jednak w stanie podwa偶y膰 argumentu, 偶e to偶samo艣膰 bardzo mocno i w bardzo wyra藕ny spos贸b wp艂ywa na polityk臋. Znaczenie tego faktu jest o tyle du偶e, 偶e wielu z nich podaje religi臋 jako najwa偶niejszy czynnik kszta艂tuj膮cy to偶samo艣膰.36 Poruszona w pierwszym rozdziale kwestia sekularyzacji jest przy okazji tych rozwa偶a艅 jak najbardziej na miejscu. Je艣li bowiem ludzie staj膮 si臋 mniej religijni, znaczy艂oby to, 偶e religia traci swoj膮 si艂臋 wp艂ywu na polityk臋 i polityk贸w, gdy偶 oni r贸wnie偶 staj膮 si臋 mniej religijni i w mniejszym stopniu kieruj膮 si臋 religi膮. R贸wnocze艣nie ze艣wiecczona opinia publiczna w mniejszym stopniu naciska艂aby na 35 Huntington S.P., The Clash of Civilizations?, 聯Foreign Affairs聰, nr 3 (72), 1993, str.47; The Clash of Civilizations and the Remaking of the World Order, Simon and Schuster, Nowy Jork 1996; The West: Unique, Not Universal, 聯Foreign Affairs聰, nr 6 (75), 1996. 36 Laustsen C.B., Weaver O., In Defence of Religion: Sacred Referent Objects for Securitization, 聯Millenium聰, nr 3 (29), 2000, str.706; Fox J., Religious Causes of International Intervention in Ethnic Conflicts, 聯International Politics聰, nr 4 (38), 2001. polityk贸w, co znowu obni偶y艂oby poziom wp艂ywu religii na mi臋dzynarodowe 偶ycie polityczne. Nie tylko spadek religijno艣ci w艣r贸d ludzi wywo艂a艂oby te efekty, podobne skutki przynios艂oby przeniesienie religii i sfery jej oddzia艂ywania ze sfery publicznej do bardziej osobistej. Religia jako 藕r贸d艂o legitymacji Argument ten, podobnie jak przedstawiony powy偶ej, nie jest bynajmniej nowy. Od dawna ludzie u偶ywali religii, by nada膰 swoim dzia艂aniom (nie tylko politycznym) charakter prawny, podobnie zreszt膮 dzia艂a mechanizm neguj膮cy zgodno艣膰 z prawem, on r贸wnie偶 wykorzystuje si艂臋 oddzia艂ywania religii. Niekt贸rzy badacze dyscypliny uwa偶aj膮, 偶e legitymacji wprost nie spos贸b oddzieli膰 od religii.37 Inni kontrargumentuj膮, 偶e religia, tak samo jak i inne czynniki, mo偶e legitymizowa膰 lub delegitymizowa膰 kroki zar贸wno rz膮du jak i opozycji, ale tylko w granicach w jakich jest ona (religia) powszechnie akceptowana i w jakich posiada 艣rodki niezb臋dne do dzielenia spo艂ecze艅stwa na dwie strony w sporze.38 Mechanizmy te bardzo dobrze funkcjonuj膮 na wewn膮trzpa艅stwowej scenie politycznej. Nie wymaga to przytaczania przyk艂ad贸w, jako 偶e w wielu demokratycznych krajach jest to codzienna rzeczywisto艣膰. W r贸wnym stopniu mog膮 one s艂u偶y膰 politykom dzia艂aj膮cym na mi臋dzynarodowej arenie. Jako przyk艂ad ekstremalny poda膰 mo偶na nawo艂ywania do wojny, nazywaj膮c j膮 聯艣wi臋t膮聰. Wsp贸艂cze艣nie niemal automatycznie przypisujemy poj臋cie 聯艣wi臋tej wojny聰, rz膮dom pa艅stw islamskich i ruchom terrorystycznym, jest to jednak ogromne uproszczenie i zarazem b艂膮d. Wsp贸艂czesna koncepcja 聯prawej/sprawiedliwej wojny聰 (ang. just war, 艂ac. bellum justum) ma swoje korzenie w teologicznym uzasadnianiu interwencji i atak贸w zbrojnych. Jako inny, mniej skrajny dow贸d na istnienie takiej zale偶no艣ci poda膰 mo偶na uzasadnianie pomocy humanitarnej wzgl臋dami etycznymi. 37 Geertz C., Centers, Kings and Charisma: Reflections on the Symbolics of Power, w: Ben-David J., Nichols Clark C., Culture and Its Creators, Chicago University Press, Chicago 1977, str.267-268; Kokosalakis N., Legitimation, Power and Religion in Modern Society, 聯Sociological Analysis聰, nr 4 (46), 1985, str.371; Turner B.S., Religion and Social Theory, Sage, Londyn 1990, str.178-198. 38 Lipset S.M., Political Man: The Social Bases of Politics, Anchor Books, Nowy Jork 1963; Fox J., The Influence of Religious Legitimacy on Grievance Formation by Ethnoreligious Minorities, 聯Journal of Peace Research聰, nr 3 (36), maj, 1999, str.289-307. Innym wska藕nikiem legitymuj膮cej si艂y religii na skal臋 mi臋dzynarodow膮 niech b臋dzie uwaga, jak膮 przyw贸dcom religijnym przywi膮zuj膮 politycy i 艣wiatowe media. Papie偶 Jan Pawe艂 II przepraszaj膮c za udzia艂 Katolik贸w (ale jednak nie Ko艣cio艂a Katolickiego) w Holokau艣cie sprawi艂, i偶 w艣r贸d 艣rodowisk 偶ydowskich na ca艂ym 艣wiecie od偶y艂 pogl膮d, 偶e gdyby jego poprzednik otwarcie sprzeciwi艂 si臋 dzia艂aniom Nazist贸w podczas II Wojny 艢wiatowej, zmusi艂oby ich to do zaprzestania prze艣ladowa艅. Fakt, 偶e wielu przyw贸dc贸w prze艣ladowanych mniejszo艣ci czy ruch贸w opozycyjnych jest postaciami o silnych zwi膮zkach z religi膮, tak偶e popiera tez臋 oddzia艂ywania jej na skal臋 globaln膮, a tacy liderzy jak Mahatma Ghandi w Indiach, Dalai Lama w Tybecie, biskup Desmond Tutu w Po艂udniowej Afryce i liczni cz艂onkowie katolickiego kleru w Ameryce 艁aci艅skiej tylko potwierdzaj膮 t臋 regu艂臋. Sp贸r pomi臋dzy rz膮dem Chin i Dalai Lam膮, duchowym przyw贸dc膮 Tybetu, odno艣nie wyboru drugiej co do wa偶no艣ci osoby w 艣wiecie tybeta艅skiego Buddyzmu 聳 Panchen Lamy, doskonale ukazuje znaczenie lokalnej i mi臋dzynarodowej legitymacji religijnej. Op贸r Dalai Lamy w stosunku do chi艅skich w艂adz jest powszechnie znany, jednak ostatni Panchen Lama, kt贸ry zmar艂 w roku 1989 popiera艂 rz膮d okupanta. Jako 偶e wyznawcy Buddyzmu wierz膮 w reinkarnacj臋, czyli w臋dr贸wk臋 dusz z jednego cia艂a do drugiego, wierz膮 r贸wnie偶, i偶 ich duchowi przyw贸dcy, w艂膮czaj膮c w to Dalai Lam臋 i Panchen Lam臋, odradzaj膮 si臋 po swojej 艣mierci. Wyb贸r nowego wcielenia Panchen Lamy ma wyj膮tkowe znaczenie dla kontrolowania religijnej legitymacji w Tybecie. B臋dzie on r贸wnie偶 odgrywa艂 decyduj膮c膮 rol臋 przy wybieraniu nowego wcielenia Dalai Lamy. W 1995 roku Dalai Lama zdecydowa艂, 偶e Gehun Choekyi Nyima, w贸wczas sze艣cioletni ch艂opiec, jest now膮 inkarnacj膮 Panchen Lamy. Chi艅ski rz膮d sprzeciwi艂 si臋 tej decyzji. Zatrzymano Gehun Choekyi Nyim臋 i intronizowano innego sze艣ciolatka 聳 Gyaincain Tashi Lhunpo 聳 jako dziesi膮te wcielenie Panchen Lamy. W ten spos贸b mo偶na przypuszcza膰, 偶e wyb贸r przysz艂ego Dalai Lamy jest pod kontrol膮 w艂adz w Pekinie. Przy okazji charakteryzowania mechanizm贸w legitymacyjnych dost臋pnych dla religii, warto wspomnie膰 o tak zwanym 聯Efekcie Clausewitza聮a聰. Charakterystyczne dla wojny jest, 偶e cho膰 mo偶e by膰 definiowana jako 聯kontynuacja polityki innymi 艣rodkami聰, to w innym rozumieniu jest wzgl臋dem polityki nadrz臋dna: Logika wojny (zwyci臋stwo jako cel 聳 niem. Ziel 聳 wojny) zast臋puje logik臋 polityki (b臋d膮c膮 celem 聳 niem. Zweck 聳 wojny). Poniewa偶 Ziel jest wielko艣ci膮 definiowan膮 w spos贸b polarny (zwyci臋stwo b膮d藕 pora偶ka) wytwarza granicznie mocny nacisk, kt贸ry doprowadza do sytuacji, gdzie jedynym logicznym dzia艂aniem jest przyj臋cie systemu zasad wojny, je艣li to konieczne kwestionuj膮c wszelkie inne zasady i ograniczenia.39 W naszym przypadku niech wojna b臋dzie 聯kontynuacj膮 religii innymi 艣rodkami聰 i odpowiednio, niech logika religii zast膮pi logik臋 wojny. Juergensmeyer dowi贸d艂, 偶e istnieje w贸wczas pewien wsp贸lny element dzia艂a艅 wielu r贸偶nych zbrojnych grup aktywist贸w. Pocz膮wszy od Stan贸w Zjednoczonych, gdzie ruch antyaborcyjny organizowa艂 ataki bombowe na kliniki i szpitale, poprzez 呕ydowskich, Muzu艂ma艅skich i Sikhijskich radyka艂贸w, a偶 po buddyjsk膮 sekt臋 Aum Shinrikyo, kt贸ra zabi艂a 12 os贸b rani膮c tysi膮ce poprzez wypuszczenie gazu w tokijskim metrze: Oni wszyscy wierz膮 i s膮 g艂臋boko przekonani, 偶e wojna ju偶 trwa i dlatego nie rozumiej膮 strachu przed zagro偶eniami, jakie niesie wykorzystywanie wiary i religii do szerzenia z艂a.40 Przyk艂adowo, sam termin 聯terrorysta聰 zale偶y od naszego spojrzenia na 艣wiat: je艣li postrzegamy 艣wiat jako pokojowy, to akty przemocy jawi膮 si臋 nam jako terroryzm. Je艣li jednak w naszym rozumieniu 艣wiat jest w stanie wojny, to przemoc zbrojna b臋dzie uwa偶ana za jak najbardziej usprawiedliwion膮 i uzasadnion膮. Fatwa Osamy bin Ladena z Lutego 1998 roku, na wiele miesi臋cy przed atakami bombowymi na ameryka艅skie ambasady w Kenii i Tanzanii brzmia艂a: 聯艢wiat jest w stanie wojny聰 (聯The world is at war聰).41 Coraz wi臋cej naukowc贸w zabiera g艂os w dyskusji na temat religii jako potencjalnego narz臋dzia legitymacji rz膮d贸w i ich dzia艂a艅. Literatura naukowa jednak unika cz臋sto tej kwestii. Nie mniej jednak trudno znale藕膰 przeciwnika tezy, 偶e religia stanowi pot臋偶ne 藕r贸d艂o normatywnej w艂adzy. 39 von Clausewitz C., Vom Kriege, Ullstein Materialen, Frankfurt 1980 , Ksi臋ga I, Rozdzia艂 I. 40 Juergensmeyer M., The New Cold War? Religious Nationalism Confronts the Secular State, University of California Press, Berkeley 1994 , str.165. 41 Tam偶e, str.145. Religia jako kwestia mi臋dzynarodowa Prawdopodobnie nigdy nie b臋dzie mo偶na stwierdzi膰, czy religia kiedykolwiek by艂a spraw膮 czysto wewn臋trzn膮 dla pa艅stwa. Faktem jest, 偶e wsp贸艂cze艣nie ma ona niemal nieograniczone pole oddzia艂ywania. Istnieje kilka dr贸g, kt贸rymi religia przekracza granice pa艅stw. Mo偶na rozpatrywa膰 je osobno, ale trzeba mie膰 艣wiadomo艣膰, 偶e nak艂adaj膮 si臋 one na siebie w bardzo znacznym stopniu. Jedn膮 z mo偶liwo艣ci jest osi膮gni臋cie statusu 聯sprawy wagi mi臋dzynarodowej聰 przez konflikt na tle religijnym b膮d藕 etnoreligijnym. Mo偶e si臋 to sta膰 na wiele sposob贸w. W przypadku konfliktu o charakterze etnoreligijnym, du偶膮 role odgrywaj膮 diaspory zaanga偶owanych w sporze populacji. Mog膮 one popiera膰 walcz膮c膮 mniejszo艣膰, lub same rozpocz膮膰 walk臋. Szczeg贸lnym przypadkiem jest tu powstanie grupy etnicznej Alba艅czyk贸w w Kosowie przeciwko serbskiemu rz膮dowi. Ognisko przemocy b艂yskawicznie przenios艂o si臋 na poka藕nych rozmiar贸w mniejszo艣膰 alba艅sk膮 w s膮siedniej Macedonii. R贸wnie szybko zareagowali Alba艅czycy w samej Albanii, jak i inne pa艅stwa oraz organizacje islamskie. Podobnie w przypadku rebelii Muzu艂man贸w w Kaszmirze, prowincji Indii, zarzewia konfliktu rozprzestrzeni艂y si臋 na Pakistan. Ten konflikt budzi tym wi臋ksze niepokoje globalnej opinii publicznej, gdy偶 zar贸wno Pakistan i Indie posiadaj膮 bro艅 nuklearn膮. Innym znacz膮cym przyk艂adem niech b臋dzie wojna domowa w Afganistanie. Nawet gdyby sprowadzi膰 o艣 konfliktu do walk pomi臋dzy zbrojnymi muzu艂ma艅skimi rebeliantami a rz膮dem popieranym przez sowieckie 艣rodki i jednostki, nie mo偶na pomin膮膰 faktu, 偶e grupki islamskich bojownik贸w nap艂ywa艂y do Afganistanu z ca艂ego niemal 艣wiata, by wesprze膰 swoich 聯braci w wierze聰 w walce. Wielu z nich powr贸ci艂o potem do swoich rodzinnych kraj贸w bogatszych w do艣wiadczenia i wiedz臋 o wojnie partyzanckiej i terroryzmie. Konsekwencje tego procesu ju偶 s膮 du偶o bardziej niebezpieczne, ni偶 tylko to co sta艂o si臋 11. wrze艣nia w Nowym Jorku, to mo偶e by膰 dopiero pocz膮tek ich dzia艂alno艣ci. Ted Gurr charakteryzuje to zjawisko rozprzestrzeniania si臋 konflikt贸w ponad granicami pa艅stw za pomoc膮 demonstracji i efektu zjawiska spillover (ang. przela膰 si臋, rozszerza膰 si臋) jako 聯zara偶anie聰 i 聯dyfuzja聰 (ang. contagion and diffusion).42 聯Zara偶anie聰, czyli rozprzestrzenianie si臋 i przenikanie konflikt贸w przez granice, mo偶e napotka膰 na podatny grunt religijny i etniczny, a w ten spos贸b prowadzi膰 do destabilizacji sytuacji w ca艂ym regionie. Niekt贸re spory o pod艂o偶u wyznaniowym b膮d藕 etniczno-wyznaniowym, mog膮 nie艣膰 taki potencja艂 destabilizacyjny, 偶e niezb臋dna b臋dzie mi臋dzynarodowa interwencja, jak mia艂o to miejsce w Kosowie lub/i mi臋dzynarodowa opieka nad pokojowymi rokowaniami w nast臋pstwach walki, jak sta艂o si臋 we Wschodnim Timorze. Wspomniane ju偶 zjawisko dyfuzji pozwala wyt艂umaczy膰, w jaki spos贸b powstania i rebelie w jednym miejscu, pobudzaj膮 do rozpocz臋cia podobnych dzia艂a艅 wojennych grupy pokrewne etnicznie lub wyznaniowo 偶yj膮ce w innym miejscu. Badania Gurr聮a skupiaj膮 si臋 na konfliktach etnicznych, ale jego wnioski mo偶na z powodzeniem przenie艣膰 na pole konflikt贸w o pod艂o偶u religijnym. Kolejn膮 przyczyn膮 dla kt贸rej religijne kwestie mog膮 聯przecieka膰聰 przez granice pa艅stwowe jest wzrost si艂y i przez to znaczenia ruch贸w fundamentalistycznych na 艣wiecie.43 Nie mo偶na si臋 z nimi nie liczy膰, skoro jak dowodz膮 w swoich pracach Marty i Appleby, fundamentalizmy s膮 obecne w ka偶dej niemal religii i w bez ma艂a ka偶dym regionie 艣wiata.44 Najcz臋艣ciej ich dzia艂ania ukierunkowane s膮 na prze艂amanie podzia艂贸w pomi臋dzy religi膮 i pa艅stwem tam, gdzie one istniej膮 oraz na rozprzestrzenianie swojego ruchu. Pomimo, i偶 starania, aby 聯ureligijni膰聰 struktury rz膮dowe zdaj膮 si臋 by膰 sprawami o lokalnym znaczeniu, to jednak w d艂u偶szej perspektywie, dzi臋ki rozwojowi medi贸w i samej informacji, przykuwaj膮 one uwag臋 ca艂ego 艣wiata. W ten spos贸b starania zmierzaj膮ce do zmiany 42 Gurr T.R., Minorities at Risk, United States Institute of Peace Press, Waszyngton 1993; Why Minorities Rebel, 聯International Political Science Review聰, nr 2 (14), 1993; Peoples versus States: Minorities at Risk in the New Century, United States Institute of Peace Press, Waszyngton 2000. 43 Szczeg贸艂owe om贸wienie problemu nasilenia si臋 tendencji fundamentalistycznych na 艣wiecie, a g艂贸wnie w Europie mo偶na znale藕膰 w pracach Bassama Tibi聮ego: Fundamentalizm religijny, PIW, Warszawa 1997; Der Islam und Deutschland. Muslime in Deutschland, DVA, Niemcy 2000; Fundamentalismus im Islam. Eine Gefahr f眉r den Weltfrieden?, Primus, Niemcy 2000; Islamische Zuwanderung. Die gescheiterte Integration, DVA, Niemcy 2002; Krieg der Zivilisationen: Politik und Religion zwischen Vernunft und Fundamentalismus, Hoffman und Campe, Hamburg 1995. 44 Marty M.E., Appleby R.S., Fundamentalisms and the State: Remaking Politics, Economies and Militance, University of Chicago Press, Chicago 1991; Fundamentalisms and Society: Reclaiming the Sciences, the Family, and Education, University of Chicago Press, Chicago 1993; Accounting for Fundamentalisms: The Dynamic Character of Movements, University of Chicago Press, Chicago 1994. rz膮d贸w w poszczeg贸lnych pa艅stwach powoduj膮 zmiany w ich polityce zagranicznej, a co za tym idzie w sytuacji na arenie mi臋dzynarodowej. W艂a艣nie inspirowana przez przekonania religijne polityka zagraniczna stanowi trzeci mechanizm umo偶liwiaj膮cy religijnym zjawiskom przenikanie granic. Drastyczne przyk艂ady to otwarte popieranie przez Iran grup terrorystycznych dzia艂aj膮cych w Libanie i ich licznych kom贸rek na Zachodzie oraz chronienie przez Afga艅skich Talib贸w Osamy Bin Ladena, kt贸ry ju偶 samym zniszczeniem gigantycznych pos膮g贸w Buddy zwr贸ci艂 na siebie uwag臋 ca艂ego cywilizowanego 艣wiata. Czwartym sposobem kt贸ry religia wykorzystuje by zdoby膰 zainteresowanie jest 艂膮czenie praw cz艂owieka z prawami dotycz膮cymi wolno艣ci wyznania. Mog膮 one porusza膰 dziedziny takie jak: wolno艣膰 czczenia kultu, wolno艣膰 gromadzenia si臋, posiadania miejsc stosownych do tych cel贸w, prawo do zak艂adania charytatywnych i humanitarnych instytucji, prawo do wytwarzania i/lub nabywania materia艂贸w niezb臋dnych do odprawiania obrz臋d贸w, prawo do pisania, publikowania i szerzenia nauk, prawo do zbierania dobrowolnych datk贸w, prawo do wyboru przyw贸dc贸w, prawo do ustanawiania 聯dni odpoczynku聰 i 聯艣wi臋tych dni聰, prawo do nieograniczonego dost臋pu do krajowych i mi臋dzynarodowych 艣rodk贸w przekazu w sprawach religijnych.45 Jest powszechnie wiadome, 偶e prawa te nie s膮 przestrzegane w wielu cz臋艣ciach 艣wiata, dlatego te偶 ich 艂amanie skutecznie zwraca uwag臋 obserwator贸w w wielu krajach, uzasadniaj膮c przy tym prawdopodobn膮 interwencj臋 mi臋dzynarodow膮. Jako pi膮ty mechanizm mo偶na wyr贸偶ni膰 fakt, 偶e niekt贸re sprawy o zasi臋gu mi臋dzynarodowym zaz臋biaj膮 si臋 z lokalnymi przekonaniami religijnymi. Odk膮d prawa kobiet zyska艂y 艣wiatowe znaczenie, coraz cz臋艣ciej zwraca si臋 uwag臋 na ich status w krajach, gdzie rola kobiety wyznaczona jest przez wzgl臋dy religijne. Innym przyk艂adem niech b臋dzie kontrola 艣wiatowej populacji, kt贸ra to kwestia popada w konflikt z restrykcjami dotycz膮cymi kontroli urodze艅 wyst臋puj膮cymi w niekt贸rych religiach. Kolejn膮 przyczyn膮 u艂atwiaj膮c膮 religii wp艂ywanie na sytuacj臋 na 艣wiatowej scenie politycznej jest rosn膮ca wsp贸艂zale偶no艣膰 naszego globu. Bez interakcji 45 Deklaracja Organizacji Narod贸w Zjednoczonych dotycz膮ca 聯eliminowania wszelkich form nietolerancji i dyskryminacji na tle przekona艅 religijnych聰 z 1981 r. ekonomicznej wsp贸艂czesne pa艅stwa nie przetrwa艂yby zbyt d艂ugo. Prawda ta jest tym trudniejsza do zlekcewa偶enia ze wzgl臋du na post臋puj膮cy rozw贸j technologii komunikacyjnych, takich jak Internet i stacje informacyjne (np. CNN), kt贸re umo偶liwiaj膮 wszystkim ideom skupienie na sobie globalnej uwagi. Nie wolno zapomnie膰, 偶e powy偶sze wyszczeg贸lnienie i podobne kategoryzacje s膮 mo偶liwe jedynie w teorii. Rzeczywisto艣膰 nie pozwala na odosobnion膮 analiz臋 ka偶dego z tych zjawisk, poniewa偶 przenikaj膮 si臋 one i zaz臋biaj膮 na wielu wsp贸艂zale偶nych p艂aszczyznach. Wiele prac z tej dziedziny za艣wiadcza, 偶e w wi臋kszo艣ci kraj贸w Trzeciego 艢wiata upadki 艣wieckich rz膮d贸w 聳 kieruj膮cych si臋 艣wieckimi ideologiami 聳 spowodowa艂y kryzys legitymacyjny, kt贸ry u艂atwi艂 wyra偶anie swojego opozycyjnego stanowiska przez ruchy religijne. Mo偶liwe nawet, 偶e przyczyni艂 si臋 do wzmo偶enia takich nastroj贸w. Ponadto kryzys ten przyni贸s艂 艣wiatu wiele nowych, niebezpiecznych ruch贸w i krwawych konflikt贸w, jak na przyk艂ad ten w Algierii. Pierwszym z kolei sukcesem tych nowopowsta艂ych ugrupowa艅 by艂 sukces odniesiony w Iranie 聳 restauracja pa艅stwa teokratycznego, rz膮dzonego przez ludzi z jawnie religijnymi pogl膮dami.46 Przyk艂ady Iranu i Algierii mo偶na odebra膰 jako konsekwencje najgorszego obrotu spraw, nie mniej jednak nie艂atwo jest je obali膰 i przyj膮膰 koncepcj臋 ca艂kowicie 艣wieckiego porz膮dku 艣wiata. S膮 to ekstremalne wyj膮tki, ale zasada od kt贸rej obowi膮zuj膮 jest powszechnie stwierdzona. Religijnie motywowane ruchy opozycyjne, grupy interesu, kt贸re d膮偶膮 do zmiany polityki rz膮d贸w, b膮d藕 staraj膮 si臋 wp艂yn膮膰 na ni膮, istniej膮 na ca艂ym 艣wiecie. Ted Gurr wylicza 101 aktywnych politycznie mniejszo艣ci etnicznych, reprezentuj膮cych religie inne ni偶 dominuj膮ca w pa艅stwie, gdzie zamieszkuj膮, ponadto dodatkowe 32, kt贸rych religia jest taka sama, lecz wyznawana jest w innym obrz膮dku.47 Wielu polityk贸w to wierz膮ce osoby, co nie jest na pewno bez znaczenia, kiedy podejmuj膮 okre艣lone decyzje i dzia艂ania. Niezale偶nie od tego, czy ich wiara jest szczera czy nie, czasami nawet nie艣wiadomie kieruj膮 si臋 46 Juergensmeyer M., The New Religious State, 聯Comparative Politics聰, nr 4 (27), 1995; Haynes J., Religion in Third World Politics, Lynne Rienner, Boulder, Colorado 1994. 47 Gurr T.R., Peoples versus States: Minorities at Risk in the New Century, United States Institute of Peace Press, Waszyngton 2000. kategoriami opartymi na religii, by uzasadni膰 swoje post臋powanie. Dowodzi to tego, 偶e religia stanowi istotne 藕r贸d艂o legitymacji na scenie politycznej. Ponadto, religia cz臋sto jest bardzo 艣ci艣le zwi膮zana w innymi czynnikami, kt贸re w odmienny spos贸b, ale jednak r贸wnie偶 determinuj膮 polityk臋. Wystarczy wymieni膰 kilka zjawisk, kt贸re by艂y ju偶 om贸wione: nacjonalizm, totalitaryzm, rozw贸j technologiczny, ustroje polityczne, nastroje i opinie polityczne, etnika, to偶samo艣膰, prawa kobiet, pochodzenie nauk spo艂ecznych, oraz inne, jak cho膰by: globalizacja, zarz膮dzanie konfliktami (conflict management), terroryzm, kultura polityczna, ekologia i stosunek do natury, pojmowanie bogactwa i dobrobytu, stosunek do wojny i pokoju. W ten spos贸b czynnik religijny oddzia艂uje na polityk臋 w spos贸b po艣redni, si艂a tego oddzia艂ywania jest niekiedy du偶o wi臋ksza ni偶 kiedy zachodzi bezpo艣rednia relacja. Zako艅czenie Modernizacji nie uda艂o si臋 zniszczy膰 religii, w艂a艣ciwie ka偶dy jej wysi艂ek tylko j膮 wzmocni艂. Rozszerzy艂a stref臋 wp艂yw贸w tak polityki, jak i czynnika kulturowowyznaniowego, co doprowadzi艂o do nieuchronnej konfrontacji. Ta z kolei da艂a wiele dowod贸w na z艂o偶ono艣膰 relacji tych dw贸ch dziedzin 偶ycia spo艂ecznego. Pogl膮dy m臋偶贸w stanu i ich wyborc贸w s膮 cz臋sto pod bardzo silnym wp艂ywem nacisk贸w ze strony kultury i religii. Wyznanie mo偶e decydowa膰 o konkretnym wyborze politycznym, sugerowa膰 okre艣lone dzia艂ania. Stosunkowo 艂atwo dostrzec potencja艂 i si艂臋 jaka drzemie w tej zale偶no艣ci. Du偶o trudniej jest j膮 wykorzysta膰. 艢wiadomo艣膰, 偶e czynnik ten jest w stanie legitymowa膰 niemal ka偶d膮 decyzj臋 i dzia艂anie powoduje, 偶e wielu aktor贸w sceny politycznej ulega pokusie igrania z tym 偶ywio艂em. Najcz臋艣ciej ich niewystarczaj膮ca wiedza na temat tego z czym maj膮 do czynienia nie pozwala im w pe艂ni wykorzysta膰 w艂adzy jak膮 mog膮 posi膮艣膰. Dzieje si臋 tak nierzadko z korzy艣ci膮 dla 艣wiata, kt贸ry dzi臋ki temu nadal jeszcze mo偶e spa膰 spokojnie. Religia i kultura nic sobie nie robi膮 z granic pa艅stwowych. Dlatego te偶 ka偶da determinowana przez nie kwestia bardzo szybko zyskuje status mi臋dzynarodowy. Im szybciej 艣wiat zrozumie, 偶e sekularyzm go zawi贸d艂, tym skuteczniej b臋dzie m贸g艂 stawi膰 czo艂a wsp贸艂czesnym problemom, do kt贸rych kluczem jest kombinacja kultury, religii i polityki.

Udost臋pnij ten post


Link to postu
Udost臋pnij na innych stronach
tutaj z bledami wyszlo wiec wyslalem Ci pdf-a na maila:) jest mi bardzo przyjemnie ze moglem pomoc:) a i ten wujek google nie gryzie tylko trzeba go odpowiedio zapytac:)

Udost臋pnij ten post


Link to postu
Udost臋pnij na innych stronach
noi zeby niebylo ze robie to bezinteresownie:) pomagam zawsze zeby uslyszec takie cos hehee;) taki moj sposob dowartosciowania cy cus heheheh;):D

Udost臋pnij ten post


Link to postu
Udost臋pnij na innych stronach
oj mariola przestan glupoty gadac;p a ja to musze poprostu robic ze wzgledu na moja nieuleczalna od urodzenia paranoidalno-schizofremiczna depresie hehe....:)

Udost臋pnij ten post


Link to postu
Udost臋pnij na innych stronach
leloof85 to teraz jestem zobowi膮zana:) przy ka偶dym wej艣ciu na kafeteri臋 b臋d臋 cie chwali膰:) .......leloof85 .... m贸j ty najm膮drzejszy kolego od wujka googla;) Dobra a teraz na serio zmykam do nauki.... bo znaj膮c 偶ycie zawale potem ca艂膮 noc:) i pewno tak b臋dzie.....ahhhhhhhhhhhhh mi艂ego dnia, leloofek dzieki kolego ;)

Udost臋pnij ten post


Link to postu
Udost臋pnij na innych stronach
w艂a艣nie wpad艂am si臋 zameldowa膰: bardzo mi si臋 chce ale nie pale - widze kochani, 偶e si臋 tu ma艂y k膮cik naukowy dzisiaj zrobi艂, leloof - no no no - m膮dry z Ciebie facet, pozdrawiam wszystkich cieplutko - marjola jak tam dzisiaj samopoczucie? 馃尲 Aha wiecie co zauwa偶y艂am ? Rozmawia艂am z kilkoma osobami o rzucaniu palenia i wszyscy jak jeden m膮偶 twierdzili, 偶e to 偶aden problem, powiedzieli nie pal膮 i nie pal膮 - to ja chyba jaka艣 dziwna jestem heheheh - a mo偶e to jest tak, 偶e niekt贸rym brakuje odwagi cywilnej i nie potrafi膮 przyzna膰 si臋 do tego, 偶e maj膮 jakie艣 s艂abo艣ci i z czym艣 sobie kiepsko radz膮? Nie wiem, ja tam narazie mam problem - dzisiaj mniej mnie wierci w brzuchu a bardziej 艣ciska w gardle i oczy mnie bol膮, ale marudze - jedyna s艂uszna rzecz to to, 偶e zaczaynam si臋 chyba poma艂u przyzwyczajaz膰 do takiego stanu - i co to b臋dzie jak w ko艅cu poczuje si臋 dobrze????? A偶 boje si臋 my艣le膰 hahah馃尲 Lece pobiega膰 bo mnie rozniesie 馃槏

Udost臋pnij ten post


Link to postu
Udost臋pnij na innych stronach
Trzymam sie narazie ok. Dzis dzien min膮艂 nieco lepiej, chyba przyzwyczajam si臋 do niepalenia. Ale mam do was pytanko: zapomnialam dzi艣 o tabexie, i nie bra艂am do teraz, ale troche zaczyna mi dokucza膰 g艂贸d fizyczny nikotynowy, czy mog臋 jakby nigdy nic zacz膰 go brac wed艂ug ulotki, czy skoro zrobi艂am kilkana艣cie godzin przerwy to musz臋 go odstawic na 4-5 miesi臋cy? Dorad藕cie mi. Boj臋 si臋 go narazie odstawia膰.

Udost臋pnij ten post


Link to postu
Udost臋pnij na innych stronach
Kasia3 ja bior臋 jak bardzo nerwy dokuczaj膮.Pierwsze 5 dni bra艂am wg ulotki.Teraz jak mi pasuje tzn wi臋ksze przerwy .Dzisiaj ostatni膮 wzie艂am o 13. Czekam mo偶e ju偶 dzisiaj nie wezm臋. Majamajeczka te偶 mnie trz臋sie i bardzo du偶o my艣l臋 wiadomo o czym.Zawsze byli ludzie bardziej i mniej normalni.Tylko nie wiadomo kto jest mniej a kto bardziej:classic_cool:

Udost臋pnij ten post


Link to postu
Udost臋pnij na innych stronach
Co艣 tu pusto. Ko艅cz臋 11 dzie艅.Jestem wielka :), :D , :P , :classic_cool: Pozdrawiam, spokojnej nocki

Udost臋pnij ten post


Link to postu
Udost臋pnij na innych stronach
oj jak fajnie 偶e dajecie rade i sie dzielnie trzymacie Ja sie ciesze ka偶dym dniem bez 艣mierdziela a 偶e dzis jako艣 tak mi sie go chce to ju偶 po 19 sie wyk膮pa艂am i ubra艂am w pi偶amk臋 by czasami nie i艣膰 do sklepu Kurcze po co ja tam chcia艂膮m i艣膰 ja nie pale ja nie chce pali膰 No dobrze 偶e jestem w pi偶amce to ju偶 nie p贸jde a jutro b臋dzie 艂atwiej trzymajcie sie 馃尰馃尰馃尰

Udost臋pnij ten post


Link to postu
Udost臋pnij na innych stronach
Aga ja mam papierosy w domu.Mog臋 pali膰, ale nie chc臋.Wsz臋dzie le偶a popielniczki i zapalniczki.

Udost臋pnij ten post


Link to postu
Udost臋pnij na innych stronach

B膮d藕 aktywny! Zaloguj si臋 lub utw贸rz konto

Tylko zarejestrowani u偶ytkownicy mog膮 komentowa膰 zawarto艣膰 tej strony

Utw贸rz konto

Zarejestruj nowe konto, to proste!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj si臋

Posiadasz w艂asne konto? U偶yj go!

Zaloguj si臋

×